arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۷۳۶۸
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۹ - ۲۲ دی ۱۳۹۴

کشف 420 تن انواع مواد مخدر در 9 ماه

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر گفت: در 9 ماه امسال هزار و 500 عمليات با اطلاعات و آمادگي يگان هاي مرزي و رزمي در مناطق شرق و جنوب شرق کشور انجام شده و اين عمليات ها نسبت به سال گذشته 15 درصد افزايش داشته که نشان دهنده تحرک و فعاليت پليس در سال جاري است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر: کشف انواع مواد مخدر در 9 ماه امسال 20 درصد افزايش داشته است .

به گزارش «انتخاب» ؛ سردار سرتيپ علي مويدي در نشست خبري گفت : در 9 ماه امسال، بيش از 420 تن انواع مواد مخدر در کشور کشف شده است که اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزايش داشته است.

وي افزود : آنچه سبب افزايش کشفيات مواد مخدر شده، تمرکز در شرق و جنوب شرق کشور، مهار مواد مخدر سنتي، همچنين برخورد با عناصر اصلي و متلاشي شدن باندهاي مواد مخدر بوده است.

سردار مويدي ادامه داد: در 9 ماه امسال، حدود 2 هزار باند متلاشي شده است که 42 نفر از قاچاقچيان مسلح به هلاکت رسيدند و دو نفر از ماموران نيروي انتظامي شهيد شدند.

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر  با اعلام اينکه 260 هزار نفر در ارتباط با مواد مخدر در 9 ماه گذشته بازداشت شدند، گفت: در اين خصوص 45 نفر از قاچاقچيان مسلح مواد مخدر  مجروح و 260 هزار نفر دستگير شدند که از اين تعداد 80 هزار نفر معتاد و بقيه قاچاقچيان کلان و خرد مواد مخدر از يک گرم تا يک تن به بالا هستند.

سردار مويدي با بيان اين که در اين مدت 218 هزار پرونده در کشور در خصوص مبارزه با مواد مخدر تشکيل و به مراجع قضايي ارسال شد، افزود: 800 قبضه سلاح سبک و سنگين از قاچاقچيان مواد مخدر کشف شده است که نشان مي دهد موضوع مواد مخدر در کشور ما، تلفيقي از تروريسم و مواد مخدر است بنابراين امروز تنها با قاچاقچيان مواد مخدر مواجه نيستيم بلکه با حاملان سلاح و مهمات نيز مواجه هستيم.

وي مواد افيوني را در کشور به دليل شرايط جغرافيايي و ژئوپلتيکي پيچيده توصيف کرد و گفت: با بررسي هاي صورت گرفته مي توان دريافت عملکرد مافياي مواد مخدر کاملا سازمان يافته است و اهدافي که طراحي مي شود، از هدف گذاري و تهديد امنيت کشور حکايت دارد.

سردار مويدي با اشاره به تاکتيک ها و روش هاي جديد در مبارزه با قاچاقچيان گفت: کشفيات ما در استان سيستان و بلوچستان که رکورددار کشف مواد است 140 درصد افزايش داشته ، هرچند در مبارزه با خرده فروشان غفلت نشده است و عزم جدي داشته ايم کما اينکه در تهران با جمع آوري معتادان متجاهر ضمن تعامل موثر و سازنده بين فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ، شهرداري تهران و دستگاه قضايي تهران رضايت مردم در اين زمينه جلب شده است.

وي همچنين از کشف شبکه ترانزيت مواد مخدر و دستگيري 10 نفر در اين باره خبر دارد و افزود: 30 تن انواع مواد مخدر از اين شبکه به دست آمده است.

سردار مويدي افزود: اين شبکه از استان هاي سيستان و بلوچستان، کرمان، قم، سمنان و البرز به صورت پيچيده، مافيايي و گسترده به حمل و ترانزيت مواد مخدر دست مي زدند که با تلاش فرماندهي مبارزه با مواد مخدر استان ها و همچنين فرماندهي انتظامي اين استان ها اين شبکه شناسايي شد.

وي اضافه کرد: امسال توفيقات نيروي انتظامي در عرصه مبارزه با مواد مخدر از نظر کميت و کيفيت تغييراتي نسبت به سال هاي گذشته داشته به گونه اي که از لب مرز تا تهران عناصر شبکه ترانزيت مواد در يک سال گذشته مورد رصد اطلاعاتي قرار گرفته و در داخل کشور شناسايي و دستگير شده اند.

به گفته وي برخي از عوامل اين شبکه در خارج از کشور از جمله پاکستان و افغانستان هستند که تلاش داريم با همکاري پليس اين کشورها آنها را در اختيار قانون قرار دهيم.

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر گفت: در 9 ماه امسال هزار و 500 عمليات با اطلاعات و آمادگي يگان هاي مرزي و رزمي در مناطق شرق و جنوب شرق کشور انجام شده و اين عمليات ها نسبت به سال گذشته 15 درصد افزايش داشته که نشان دهنده تحرک و فعاليت پليس در سال جاري است.

سردار مويدي در ادامه نشست خبري گفت: در 9 ماه امسال 140 آشپزخانه که اقدام به تهيه شيشه مي کردند کشف شد عوامل آن بازداشت شدند و در اختيار مراجع قضايي قرار گرفتند.
ويدي گفت: اين کشفيات نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش داشته که دليل آن حساسيت مردم براي سلامت فرزندان و جامعه است که با پليس همکاري داشته اند.

وي همچنين درباره مواد مخدر کراک گفت: هم اکنون مواد مخدر کراک کمتر مشاهد مي شود و نسل کراک در کشور و کشورهاي همجوار روبه زوال است.

سردار مويدي با بيان اينکه جغرافياي مواد مخدر متناسب با فرهنگ ، روحيه و افراد جامعه متفاوت است، افزود: مواد مخدر در منطقه شرقي کشور با تهران از نظر فرهنگي و منابع مالي متفاوت است.

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر درباره اختصاص 20 ميليون دلار سازمان ملل متحد به ايران براي مبارزه با مواد مخدر، گفت: وزير کشور در دو سال گذشته تلاش خوبي در عرصه بين المللي در هميار کردن سازمان بين المللي و کشورهاي منطقه و فرامنطقه اي انجام داده و احتصاص اين مبلغ بحث جديدي بود که آن را به فال نيک مي گيريم چرا که اين موضوع توفيقي براي دست اندرکاران است.

وي ادامه داد: همچنين اين موضوع توفيقي براي افرادي است که در اين عرصه با همکاري ديپلماسي به توافق رسيده اند که اميدواريم در ادامه راه از تعهد خود منصرف نشوند اما هنوز اين مبلغ به ايران پرداخت نشده و جزء برنامه هاي 2016 است که البته پرداخت آن  به شرايط خاص خود بستگي دارد.

نظرات بینندگان