arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۴ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۰

داماد احمدی نژاد: من از اخراجی‌های پاستور هستم!

شاید تا سال 85 کمتر کسی نام مهدی خورشیدی را شنیده بود اما از آن سال به بعد کوچک‌ترین اظهارنظری از جانب او به خبری در روزنامه‌های حامی دولت تبدیل می‌شد چرا که او دیگر تنها مهدی خورشیدی نبود و با نام داماد رئیس‌جمهور شناخته می‌شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : شاید تا سال 85 کمتر کسی نام مهدی خورشیدی را شنیده بود اما از آن سال به بعد کوچک‌ترین اظهارنظری از جانب او به خبری در روزنامه‌های حامی دولت تبدیل می‌شد چرا که او دیگر تنها مهدی خورشیدی نبود و با نام داماد رئیس‌جمهور شناخته می‌شد.

به گزارش انتخاب، در دولت نهم هر چند دارای سمت رسمی در پاستور نبود، اما در کنار پدر همسرش روزهای آرامی را در پاستور گذراند و آنطور که خودش می‌گوید به مشاوره دادن مشغول بوده است اما در دولت دهم در زمره پاستور‌نشین‌ها قرار گرفت و سمت دبیری مشاوران رئیس‌جمهور به او داده شد.

او در ساختمانی مستقر شد که سال‌ها پیش دفتر کار مسئولان مهم کشوری بود و تصمیمات مهمی در آنجا اتخاذ می‌شد. از میانه سال گذشته مهدی خورشیدی با دامادی که بدون سرو صدا به حیاط پاستور می‌آمد و در همان سکوت خارج می‌شد تفاوت کرد.

به همراه رییس جمهور به افتتاحیه و بازدید از نمایشگاه‌ها رفت و حتی در سفرهای استانی که در دولت نهم تمایلی به حضور در آنها نداشت، حضور یافت. گرچه خودش می‌گوید که اصرارهای رئیس‌جمهور تنها دلیل همراهی او با احمدی‌نژاد است اما این مسئله را هم کتمان نمی‌کند که برای حضور در انتخابات مجلس نهم برنامه دارد.

او هفته گذشته گفت‌وگویی را با تهران امروز انجام داد که پس از تصحیح، بخش‌هایی از آن که در رابطه با فیلم «ظهور نزدیک است» و همچنین مربوط به انتقادات روحانیت از احمدی‌نژاد بود را حذف کرد. شرح کامل این گفت‌وگو در ذیل می‌آید.


دولت تبلیغات وسیعی را از سال گذشته بر سر هدفمندی یارانه‌ها آغاز کرده است و این کار را مهم‌ترین اقدامی عنوان می‌کند که طی سال‌های گذشته در کشور انجام شده است. آیا مهم‌ترین کار همین بود؟

طبعاً مهم‌ترین دستاورد دولت در سال 89هدفمند کردن یارانه‌ها بوده است. این هدفمندی آرزوی دیرینه مردم و کارشناسان بود که بالاخره محقق شد. البته این کار باید زودتر اجرایی می‌شد، الحمدللله با شجاعتی که آقای احمدی‌نژاد داشت به علاوه کارهای کارشناسی عمیقی که صورت گرفت، این طرح اجرایی شد.

یکی از مولفه‌های جهاد اقتصادی، صرفه‌جویی است اما متاسفانه احساس می‌شود به‌رغم اینکه رهبر انقلاب بارها تاکید فرموده‌اند صرفه‌جویی باید از مسئولان آغاز شود اما ظاهرا دولت هیچ توجهی به این موضوع ندارد.

مصداقی توضیح دهید که در کجا صرفه‌جویی رعایت نشده است.

همین نهاد ریاست‌جمهوری را مثال می‌زنم. شوراهایی با نامهای متفاوت ایجاد شده است که بروندادی ندارد و تنها هر ماه پولهایی با نام حقوق از ریاست‌جمهوری خارج می‌شود. این اسراف نیست؟

ما هم قبول داریم که صرفه‌جویی باید از مسئولان شروع شود، صرفه‌جویی‌هایی هم در بدنه دولت اتفاق افتاده است. صرفه‌جویی در تشریفات، ساعات کاری، سفرها و ... هم اتفاق افتاده است البته من از تشکیل تمام این شوراها دفاع نمی‌کنم اما تشکیل آنها نیاز بوده است چرا که در ساختار ستاد نهاد هستند.این طور نیست که برای آنها ساختمان و پرسنل جداگانه بخواهند، ما خودمان در شورای مشاورین که زیر نظر مستقیم رئیس‌جمهور و مشاور عالی اداره می‌شود، یک ساختمان بزرگ را تحویل دادیم و اکنون در ساختمان کوچک‌تری هستیم.

اما همه اینها در دولتهای قبلی وجود نداشتند مانند مرکز افکارسنجی که تاکنون برآیند بیرونی هم نداشته است. تشکیل چنین مرکزی که دارای ساختمان و کارمندان مجزا در ونک است، اسراف نیست؟

در مورد مرکز افکار سنجی باید ازآقای مشایی سوال کنید و من جوابی ندارم.

اکنون شورایی با نام شورای فرهنگی در نهاد ریاست‌جمهوری فعال است و حقوق دریافت می‌کند. چرا به‌رغم فعالیت این شورا و تعدادی نهاد فرهنگی دیگر در حوزه فرهنگی، انتقادات در این حوزه هر روز بیشتر می‌شود؟

من قبول دارم اما باید در نظر داشت که مشکلات فرهنگی، یک شبه به‌وجود نیامده بلکه به مرور زمان شکل گرفته است،لذا نمی‌توان یک شبه و با یک مصوبه این مشکلات را حل کرد. ما سازمانهای فرهنگی زیادی در کشور داریم که مجموع آنها باید حرکات فرهنگی سازمان یافته‌ای را انجام دهند و اکنون هم این کار را می‌کنند.

قبول داریم که مشکلات فرهنگی یک شبه حل نمی‌شود اما بعضاً دیده شده که رئیس‌جمهور با اظهاراتی بر شدت انتقادات می‌افزاید و مشکلی جدید پدید می‌آید، مانند اظهاراتی که در مورد حجاب خانم‌ها یا گشت ارشاد داشتند و مصاحبه‌ای که با یک خانم بی‌حجاب انجام دادند؟

ایشان به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، نظر خودش را دارد. به مسئله حجاب باید به شکل پایه‌ای نگاه کرد و این موضوع هماهنگی مستمر همه نهادها، سازمان‌ها، حوزه، دانشگاه، منابر و وعاظ را می‌طلبد. رئیس‌جمهور برای حجاب و گشت ارشاد نظرات و دلایلی داشتند که ارائه نمودند. فکر نمی‌کنم مطرح کردن این مطالب ایراد داشته باشد. همه می‌توانند در این مورد نظر دهند و آقای احمدی‌نژاد هم نظر خودش را داد.

فکر نمی‌کنم شش سال (مدت ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد) زمان کمی برای ساماندهی اوضاع فرهنگی کشور و هماهنگ ساختن نهادهای مرتبط باشد.

این درست نیست که گفته شود کاری انجام نشده است. در موضوعاتی مانند گشت ارشاد باید گفت آنها تحت نظر نیروی انتظامی است و حتما نیروی انتظامی دلایلی برای عملکرد خود دارد. کار فرهنگی زمان براست.من نمی‌گویم در شش سال، مشکلی در کار فرهنگی دولت نبوده است اما کارهای فرهنگی هم انجام شده است، نباید توقع داشته باشیم مشکلات یک شبه حل شود. ان‌شاءالله در یک بستر زمانی مشکلات فرهنگی حل خواهد شد. همه باید در این راه به هم کمک کنند.

عملکرد رئیس‌جمهور از زمان آغاز ریاست‌جمهوری نشان داد که ایشان تمایلی به استفاده از همه ندارند و همین موضوع سبب انتقاداتی حتی در میان اصولگرایان برجسته شد، حال چگونه می‌خواهید که همه برای رفع مشکلات فرهنگی به دولت کمک کنند؟

مردم زمانی که رای می‌دهند، مهم‌ترین وظیفه قوه مجریه عمل به خواست مردم است. وقتی مردم رای می‌دهند، رئیس‌جمهور وظیفه دارد به مردم پاسخ دهد و اینگونه نیست که بگوید به کسی ارتباط ندارد و تنها من تصمیم می گیرم. همین دبیرخانه شورای مشاورین ستاد شخصی رئیس‌جمهور است و امور تخصصی و مشاوره فنی را انجام می‌دهند. هر هفته با طیف‌های مختلف کارشناسان و حتی منتقدان جدی بحث و تبادل نطر می‌کنیم. بحث‌های اخیر هم در مورد مسائل اقتصادی بوده است. اینطور نیست که دولت مباحث کارشناسی را نپذیرد. جلسه با منتقدان اقتصادی که نامه نوشتند را یادتان هست؟ رئیس‌جمهور با تمام آنها صحبت کرد و به سوالاتشان جواب داد.

اما ظاهرا منتقدان اصلی به آن جلسه نیامدند؟

همه دعوت شدند اما برخی خودشان نیامدند. فضای آن جلسه برای بحث باز بود و هیچ محدودیتی هم نبود.

موضوع دیگر به رابطه دولت با روحانیت باز می‌گردد. مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیت مدتهاست از این دفتر رفته است و هنوز کسی به جای ایشان معرفی نشده است، این موضوع را چگونه تحلیل می‌کنید؟

جایگاه مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت به قوت خود باقی است. اما جناب سقای بی ریا به دلیل مشغله هایشان از این سمت کناره گیری کردند.آقای سقای بی‌ریا حذف نشدند. ایشان از اساتید برجسته و قابل احترام حوزه علمیه قم بودند که مدتی با دولت همکاری داشتند اما به عنوان رئیس دفتر جامعه مدرسین منصوب شدند. قطعا شخصی به‌جای ایشان معرفی خواهد شد که این به معنی قطع ارتباط دولت با روحانیت نیست.

بحث دیگر رابطه کمرنگ قم با رئیس‌جمهور است. چرا رابطه روحانیت با پاستور از میانه ی دولت نهم کمرنگ و موجب این شده که شایعاتی مطرح و قوت گیرد؟

بعضا شایعاتی مطرح می‌شود که اختلافاتی وجود دارد اما در حقیقت این چنین نیست. چند وقت پیش مراسم سالگرد آیت‌الله مرعشی نجفی در قم برگزار شد که آقای احمدی‌نژاد هم رفتند.

رئیس‌جمهور آن روز ساعت 6 صبح در ناصرخسرو تهران با طلاب دیدار کرد و ساعت 11 به قم رفت، نمی‌شد طوری برنامه‌ریزی کرد که فرصتی هم برای دیدار با مراجع قم باقی بماند؟

تاکید می‌کنم که دیدار با مراجع در برنامه ایشان نبود، طلاب و اندیشمندان و دانشمندان حتی خارج از کشور، در مراسم مرحوم آیت الله مرعشی نجفی حضور داشتند.

بگذریم. من احساس می‌کنم در فکر مجلس نهم هستید، اینطور نیست؟

بنده؟ تا مجلس نهم خیلی راه مانده است.

زیاد هم نمانده است و کاندیداهای احتمالی از هم‌اکنون فعالیتهای خود را آغاز کرده‌اند؟

من مخالف این هستم که برخی می‌گویند برای انتخابات ریاست‌جمهوری کارها از شش ماه تا یک‌سال پیش تعطیل شود و برای انتخابات مجلس هم شش تا هفت ماه قبل تعطیل می‌کنند و 2تا 3 ماه هم برای انتخابات شوراها. من مخالف این تعطیلی‌ها هستم.

شما بر خلاف گذشته با رئیس‌جمهور به سفر استانی و بازدید از برخی مراکز می‌روید. فعالیتهایتان رسانه‌ای می‌شود و بیشتر از قبل در مجامع عمومی حضور دارید. ابن نشانه‌ها کافی نیست؟ بفرمایید قصد حضور در انتخابات مجلس را دارید؟

شاید اتفاقاتی در آینده رخ دهد،فرض محال که محال نیست. معتقدم انسان باید شفاف صحبت کند. برخی به من ایراد می‌گیرند که چرا با طیفهای مختلف صحبت می‌کنی؟ دلیلش این است که من در صحبت کردن راحت هستم. در پاسخ به سوال شما هم باید بگویم که بله، ممکن است اتفاقی بیفتد.

نظر شما درباره همراهی با رئیس‌جمهور خصوصا در سفرهای استانی اخیر چیست؟

همراهی من با رئیس‌جمهور درخواست خودشان است. من از ابتدا پست رسمی نداشتم و اکنون حدود یکسال و نیم است که پست سازمانی دارم. به دلیل نزدیکی خانوادگی اینجانب با رئیس‌جمهور، ایشان لازم دیده‌اند من در کنارشان باشم. من با درخواست آقای احمدی‌نژاد اینجا هستم. در مورد سفرهای استانی هم باید بگویم که اگر این سفرها را مرور کنید، خواهید دید که معمولا بنده حضور ندارم و تنها برخی سفرها که ایشان دستور دهند، من می‌روم. جلسات گفت‌وگو را هم نمی‌خواهم به عنوان داماد فلان فرد حضور داشته باشم و صحبت کنم. می‌خواستم نظرات خودم را بگویم. من با دنیای سیاسی غریبه نیستم پدرم و دکتر احمدی‌نژاد افراد سیاسی هستند.

این اظهارات به نوعی تایید حضور در انتخابات است؟

شما چرا دنبال انتخابات بنده می گردید، عرض کردم فرض محال که محال نیست.

در بخشی از این گفت‌وگو اشاره کردید که دبیر شورای مشاورین ریس جمهور اولین سمت شما در پاستور است اما به خاطر دارم که در دولت نهم هم شما در پاستور حضور داشتید؟

بودم اما پست رسمی نداشتم. تنها پست رسمی من اینجاست.

خبر دارید که آقای مشایی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم حضور دارد یا خیر؟

از خودشان بپرسید. من در روزنامه‌ها خواندم که ایشان گفته بودند شش ماه قبل از این انتخابات تصمیم خودشان را اعلام می‌کنند.

نماینده شهر بابک در مجلس گفته بود که شنیده است مشایی 150 کرسی بهارستان را می‌خواهد. ماجرا چیست؟

بنده خودم از نماینده شهر بابک می پرسم که ماجرا چیست؟

برخی معتقدند طیف دولت درصدد حذف طیف منتقدان اصولگراست. این اعتقاد تا چه حد صحت دارد؟

بالاخره فضای انتخاباتی است. من اعتقادی به حذف از این طریق ندارم. فضای انتخاباتی، فضایی است که طیف‌های مختلف خودشان را نشان می‌دهند و هر کدام سهمی در این میان دارند. در این انتخابات طیف‌های مختلف نزدیک رئیس‌جمهور تا منتقدان حضور دارند. اصلاح‌طلبان هم ممکن است در این انتخابات شرکت کنند.

یعنی به حضور اصلاح‌طلبان در این انتخابات امیدوار هستید؟

آنها امید به آمدن دارند که شرط می‌گذارند.

فکرمی‌کنید شروط آنها قابل تحقق است؟

من نمی‌دانم این شروط چطور محقق خواهد شد، مجلس ششم دست اصلاح‌طلبان بود، ما اگر بخواهیم آن طور فکر کنیم، اصولگراها نباید وارد میدان می شدند. این یک موازنه قدرت و میدان انتخاباتی است که از همه طیف‌ها می‌توانند در آن شرکت کنند اما نباید بجنگیم تا دیگران را از بین ببریم.

از بحث انتخابات خارج شویم. ماجرای تصمیم ناگهانی برای برکناری 15 مشاور چه بود؟

بحث مشاورین رئیس‌جمهور در دولت نهم، ساماندهی خاصی نداشت و شغلی تشریفاتی محسوب می‌شد. البته در همه دوره‌ها همین‌طور بود اما در دولت دهم دبیرخانه شورای مشاورین تشکیل شد و همه افراد حاضر در آن کارشناسانی هستند که سال‌ها ست کار می‌کنند. ساختار و ماموریتها تغییر یافت، چارت سازمانی هم تشکیل شد. رئیس‌جمهور در دولت دهم تصمیم گرفت با فکری جدید وارد شود.

در این مقطع از هر اقدام دولت تفسیر انتخاباتی بودن می‌شود. آیا تغییر مشاورین ربطی به انتخابات داشت؟

فضای کشور انتخاباتی است و تا دو سال آینده هم با این اظهارات مواجه هستیم.

اکنون افرادی که از طیف دولت برای ریاست‌جمهوری مطرح هستند، مشایی، ثمره هاشمی و کنارگذاشته شدگان از پاستور هستند....

من از اخراجی‌های پاستور هستم؟؟!!!

اما ما شما را از طیف نزدیک به مشایی می‌دانیم؟

چرا چنین تصوری دارید؟ آقای مشایی گفته‌اند من از طیف نزدیک به ایشان هستم؟

برخی موضع‌گیری‌های شما شباهت به آن طیف دارد اما شاید شما فراتر از ثمره هاشمی و مشایی باشید. به هر حال داماد رئیس‌جمهور هستید.

بنده کاملا مستقل هستم و نظرات و عقیده خودم را دارم.
نظرات بینندگان