arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۱۰۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۰ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴

طلای سیاه رو به افول می رود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انقلاب نفت شیل در ایالات متحده امریکا طی سال‌های اخیر بسیاری از جویندگان را اغوا کرده‌است.

شرکت‌های نفتی بسیاری راه‌اندازی شدند که حجم عظیمی از بدهی‌ها را تحمل می‌کردند تا بتوانند هزینه حفاری چاه‌های نفتی را بدهند و تجهیزات جدیدی برای بیرون کشیدن نفت از دل زمین خریداری کنند.

مشکل در حقیقت آنجاست که شرکت‌های نفتی بدهی‌ها را برای نفت 100 دلاری و بیشتر از آن تحمل می‌کردند. اما اکنون نفت حدود 45 دلار در ازای هر بشکه در بازارهای جهانی معامله می‌شود و هیچ کسی به این زودی انتظار نفت 100 دلاری را ندارد.

اکنون این بدهی‌ها به بسیاری از شرکت‌های نفتی راه یافته‌است.

متیو فراند مدیرعامل سرمایه‌گذاری یو‌اس‌ای‌ای به سی‌ان‌ان مانی گفته‌است: «دنیای انرژی واقعاً غیر قابل اعتماد است. مشکلات و کسری‌های بسیاری به طور ناگهانی حادث می‌شود.»

از چند سال پیش تا کنون تغییرات عظیمی در صنعت نفت رخ داده‌است. وضعیت بازار و نرخ بهره پایین به صنعت انرژی در ایالات متحده امریکا کمک کرده‌است تا به دورانی انقلابی برسد. اعتبارات پایین به شرکت‌های نفتی اجازه داد در فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند و حفاری‌های هیدرولیکی که ساده‌تر هستند و به راحتی به نقاط سخت زمین می‌رسند، انجام دهند.

جفری گاندلش سرمایه‌گذاری میلیاردر می‌گوید: «شرایط بسیار خطرناک است. علائم هشداردهنده‌ای در بازار مشاهده می‌کنیم. اتفاق بدی در حال رخ دادن است.»

مازاد عرضه‌ای که بازار با آن مواجه است و باعث کاهش شدید بهای نفت شده‌است هنوز برطرف نشده‌است. تولید نفت در ایالات متحده امریکا همچنان ادامه دارد. گاندلش تأکید کرده‌است که احتمال ورشکستگی نفتی وجود دارد.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

نظرات بینندگان