arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۱۲ آبان ۱۳۹۴

بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب در باره سوریه در رسانه های جهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 بیانات روز یکشنبه گذشته رهبرمعظم انقلاب به ویژه در باره تحولات منطقه خاورمیانه ازجمله سوریه و تاکید معظم له برضرورت تعیین سرنوشت این کشور از طریق برگزاری انتخابات، بازتاب گسترده ای دررسانه های منطقه وجهان داشت.

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار وزیرامورخارجه، سفرا وکارداران جمهوری اسلامی ایران با بیان این که مذاکره باآمریکا درباره مسایل منطقه معنا ندارد، گفتند: تصمیم گرفتن دیگرکشورها درباره نظام حکومتی سوریه بدعتی خطرناک است.

مقام معظم رهبری با تبیین «اصول و راهبردهای ثابت و پایدار سیاست خارجی در قانون اساسی و الزامات ناشی از این اصول و سیاستها»، راه حل های منطقی و مستحکم ایران در باره مسائل مهم منطقه از جمله سوریه، یمن و بحرین را تشریح و تأکید کردند: اهداف امریکا در منطقه، 180 درجه با اهداف ایران، متفاوت است.

این سخنان وسایر بیانات مقام معظم رهبری در دیدار روزیکشنبه با وزیر خارجه، سفرا و کارداران جمهوری اسلامی ایران در اکثر رسانه بین المللی و جهانی ازجمله خبرگزاری و رادیو فرانسه،رسانه های چین (تلویزیون مرکزی وخبرگزاری رسمی شین هوا؛ گلوبال تایمز؛ مردم ؛ چاینا ارگ) رسانه های روسیه (خبرگزاری ایتارتاس) ورسانه های پاکستان(روزنامه داون ؛ اکسپرس تریبیون ؛ اکسپرس؛ دنیا) بازتاب داشت که بخشی از این بازتاب ها در زیر آمده است:

*** رسانه های پاکستان: راه حل مساله سوریه ؛ انتخابات است
به گزارش روزنامه داون ؛ حضرت آیت الله خامنه ای روز یکشنبه دردیدار وزیر امورخارجه و سفرا و کارداران جمهوری اسلامی، اظهار داشتند:راه حل مساله سوریه، انتخابات است و برای این کار باید با قطع کمک های نظامی و مالی به معارضین، ابتدا جنگ و ناآرامی پایان پذیرد تا مردم سوریه در محیطی امن و آرام، هر کس را می خواهند انتخاب کنند.
روزنامه انگلیسی زبان'داون' پاکستان باپرداختن به این بیانات حضرت آیت الله خامنه ای نوشت:رهبر ایران اقدام کشورهای خارجی رابرای رسیدن به توافق درباره سرنوشت وآینده سوریه تقبیح وتاکید کرد که تلاش های خارجی باید برمتوقف کردن جنگ و ناآرامی در این کشور و ایجاد فضای مناسب برای برگزاری انتخابات متمرکز شود.
این روزنامه نوشت: آیت الله خامنه ای همچنین بار دیگر بر ضرورت ممنوع بودن مذاکره با آمریکا درباره تحولات خاورمیانه تاکید کرد و گفت که اهداف آمریکا در خاورمیانه با اهداف ایران 180 درجه فرق دارد.
داون همچنین به نقل از رهبر معظم انقلاب اینگونه نوشت که مردم سوریه باید انتخاب کنند که چه کسی رهبرشان باشد وآمریکا و دیگر قدرت های خارجی نباید سعی کنند به جای مردم سوریه تصمیم بگیرند.آمریکایی ها درمذاکرات سوریه به دنبال منافع خودشان هستند، نه به دنبال حل مسایل و می خواهند 60 تا 70 درصد خواسته های خودشان را در این مذاکرات تحمیل کنند.
روزنامه'اکسپرس تریبیون'هم باپرداختن به این خبر،نوشت:رهبرایران گفته است که برای پایان دادن به جنگ درسوریه باید انتخابات در این کشور برگزار شود. آیت الله خامنه ای همچنین از قدرت های خارجی که به معارضان کمک های مالی و تسلیحاتی می کنند، انتقاد کرده وهمچنین گفته است که اهداف آمریکا در خاورمیانه، کاملا مغایر با اهداف ایران است.
'اکسپرس تریبیون'همچنین بااشاره به بخش دیگری ازبیانات رهبر معظم انقلاب نوشت: آیت الله خامنه ای گفت که راه مساله سوریه، برگزاری انتخابات است و به همین دلیل، لازم است تا کمک های مالی و تسلیحاتی به معارضین متوقف شود.
روزنامه اردو زبان 'اکسپرس' نیز نوشت: آیت الله خامنه ای ضمن تاکید بر ضرورت برگزاری انتخابات در سوریه برای پایان دادن به بحران داخلی این کشور، گفت که کشورهای غربی باید به پشتیبانی تسلیحاتی و مالی از تروریست ها و گروه های معارض پایان دهند.
دراین گزارش آمده است: رهبر عالی ایران سیاست های آمریکا در خاورمیانه را کاملا مغایر با سیاست های جمهوری اسلامی ایران دانست.
روزنامه اردوزبان'دنیا' نیزگزارش داد:رهبرایران تاکید کردکه برگزاری انتخابات راه حل اساسی برای پایان دادن به بحران سوریه است اما ضرورت دارد که پیش از برگزاری انتخابات، حمایت ها از گروه های ضددولتی و تروریست ها در سوریه نیز قطع شود.
دنیا افزود: آٰیت الله خامنه ای همچنین هرگونه مذاکره ایران با آمریکا درباره اوضاع منطقه ای و خاورمیانه را غیرممکن دانست.

***رسانه های چین: رهبر عالی ایران انتخابات را راه حل بحران سوریه می داند
رسانه های چین نیز اعلام کردند که رهبرعالی ایران انتخابات را راه حلی مناسب برای بحران سوریه می داند وتاکید کرد که کشور های دیگر حق ندارند به جای مردم سوریه تصمیم گیری کنند.
این رسانه ها گزارش کرده اند که از دیدگاه رهبر عالی ایران، ملت سوریه باید خود در باره سرنوشتش تصمیم بگیرد و کشورهای دیگر در این رابطه تصمیم گیرنده نیستند.
تلویزیون مرکزی و خبرگزاری رسمی «شین هوا» و رسانه های ارگانی چون «گلوبال تایمز» و «مردم» نیز در گزارش های خود آورده اند که رهبر ایران در جمع دیپلمات های ارشد ایرانی درتهران گفت که کشورهای دیگر حق ندارند به جای ملت سوریه تصمیم بگیرند و اگر قرار است کاری صورت گیرد و سرنوشتی تعیین شود، مردم سوریه در پای صندوق های رای باید این کار را انجام دهند.
«گلوبال تایمز»روزنامه ارگانی چین می نویسدکه بخش مهمی ازاظهارات رهبر ایران به مساله گفت وگو نکردن باآمریکا اختصاص داشت و رهبر ایران برای چندمین بار اعلام کرد که سیاست های جمهوری اسلامی و «واشنگتن» با یکدیگر فاصله زیادی دارد و گفت و گوی بین این دو کشور هیچ معنایی نمی تواند داشته باشد.
این نشریه می نویسد: «محمدجواد ظریف» که برای اولین بار پس از چهار سال جنگ در سوریه در راس یک هیات عالی رتبه در اجلاس بین المللی «وین» درباره بحران سوریه شرکت کرده بود ، روز گذشته در مراسم و سخنرانی رهبر ایران حضور داشت.
خبرگزاری«شین هوا» گزارش کرده است که رهبر ایران جواب پرسش های متعدد درباره آینده سوریه را «انتخابات» وتوقف کمک به گروه های مسلح مخالف حکومت دانست و گفت که اگر اجازه داده شود دیگران در باره سرنوشت یک حکومت و فرد در راس آن تصمیم بگیرند یک بدعت خطرناک شکل گرفته است.
تارنمای «چاینا ارگ» می نویسد که ایران بارها از تعیین سرنوشت سوریه به دست مردم این کشور حمایت کرده است و از آن سو عربستان در حال کمک رسانی به برخی از گروه های مسلح مخالف دولت است و این باعث فرسایشی شدن جنگ سوریه شده است.
این گزارش می افزاید که این جنگ ناخواسته و خونبار تاکنون جان دستکم 200 هزار تن را در سوریه گرفته و باعث آوارگی بیش از 14 میلیون تن شده است.

** رادیو فرانسه: رهبر ایران تغییرات تحمیلی را به سوریه رد کرد
رادیو فرانسه به نقل از خبرنگار خبرگزاری فرانسه در تهران گزارش داد: آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران هر گونه تفکر ایجاد تغییرات را در سوریه، که از خارج از این کشور تحمیل شود، رد کرد.
این رادیو در گزارشی افزود:دو روز پس از نشست وین با حضور 17کشور ازجمله ایران، آیت الله خامنه ای در سخنانی در جمع سفیران کشورش تکرار کرد تهران نمی پذیرد کشورهای دیگر تغییراتی را به دولت سوریه تحمیل کنند.
وی درادامه گزارش خود افزود: 'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران پیشتر از این موضع دفاع کرده بود.
آیت الله خامنه ای آشکارا اولویت مساله سوریه را جلوگیری از ارسال سلاح برای معارضان معرفی کرد وافزود:'معنی ندارد کشور های دیگر دور هم جمع شوند و راجع به یک نظام حکومتی و رئیس آن حکومت تصمیم بگیرند. این بدعتی خطرناک است که هیچ کشوری درجهان آن را نمی پذیرد. راه حل، پایان دادن به جنگ است. باید با قطع کمک های نظامی و مالی به معارضان، ابتدا جنگ و ناآرامی پایان پذیرد تا مردم سوریه در محیطی امن و آرام، هرکس را می خواهند انتخاب کنند.'

** رسانه های روسیه: رهبر ایران هرگونه سازش منطقه ای با آمریکا را رد کرد
رسانه های روسیه دربازتاب سخنان حضرت آیت الله خامنه ای درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی، نوشتند:رهبرانقلاب اسلامی با رد هرگونه امکان سازش منطقه ای بین تهران و واشنگتن، سیاست های آشوبگرانه آمریکا را نفی و با انتقاد از کمک به تروریست های ضدسوری، بر لزوم برگزاری انتخابات در سوریه تاکید کرد.
خبرگزاری «ایتارتاس»درباره بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی که روز یکشنبه در دیدار وزیر امور خارجه، سفرا و کارداران ایران ایراد شد، نوشت: رهبر ایران بر لزوم حل و فصل سیاسی بحران سوریه از راه برگزاری انتخابات تاکید کرد.
دراین گزارش آمده است: رهبر عالی ایران همچنین به ضرورت توقف فوری کمک های مالی و تسلیحاتی خارجی به جنگجویان و گروه های تروریستی در سوریه اشاره کرد.
دراین گزارش به نقل از رهبر معظم انقلاب گفته شد: هیچکس نمی تواند بجای مردم سوریه در مورد سرنوشت نظام این کشور و رییس جمهور آن تصمیم بگیرد.
خبرگزاری رسمی روسی به نقل از خبرنگار خود در تهران نوشت:آیت الله خامنه ای مذاکره ایران با آمریکا را درباره مسایل خاورمیانه بی معنی دانست و خاطرنشان کرد که تهران نقطه مقابل دیدگاه های واشنگتن را در باره مسایل منطقه دارد.
«رهبر عالی ایران گفتند که رویکردهای ایران در مسایل سوریه، یمن و بحرین، با مواضع امریکا کاملا متفاوت است.»
درگزارش رسانه روسی گفته شده است: آیت الله خامنه ای از دستگاه دیپلماتیک ایران خواست با توجه به منافع کشور و صرف نظر از دیدگاه های سیاسی متفاوت کشورهای همسایه سیاست خارجی موثر و صلح جویانه در قبال این کشورها اجرا کند.
خبرگزاری روسی نوشت: آیت الله خامنه ای اعلام کرد که سیاست خارجی آمریکا موجب ایجاد هرج و مرج در غرب آسیا و ایران هیچگاه با سیاست های تجاوزگرانه واشنگتن سازش نخواهد کرد.
دراین گزارش گفته شد: موضوع دیدار وزیر امور خارجه، سفرا و کارداران جمهوری اسلامی ایران با رهبر انقلاب اسلامی به ترسیم اصول و استراتژی سیاست خارجی تهران بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی اختصاص داشت.
تارنمای روسی «پراوده و گلازا» هم امروز به نقل از آیت الله خامنه ای با اشاره به تاکید ایشان بر برگزاری انتخابات در سوریه نوشت: برگزاری انتخابات در سوریه به حل و فصل بسیاری از مسایل سیاسی این کشور کمک خواهد کرد.
«رهبر انقلاب اسلامی از اقدامات سیاستمداران غربی در مورد سوریه و حمایت از گروه های تروریستی فعال در این کشور با تحویل سلاح و کمک های مالی به شدت انتقاد کرد.»
تارنمای روسی «گازتا رو» نیز در گزارشی به نقل از آیت الله خامنه ای در باره مساله سوریه نوشت: رهبر انقلاب اسلامی از برگزاری انتخابات در سوریه برای پایان دادن به بحران در این کشور که از چهار سال پیش آغاز و همچنان ادامه دارد، تاکید کرد.
در این گزارش خاطرنشان شد: رهبر عالی ایران خواستار پایان دادن به کمک های مالی و حمایت های تسلیحاتی خارجی از گروه های تروریستی در سوریه شد تا این کشور بتواند بدون مداخله خارجی و جنایات تروریست ها بتواند مسایل خود را حل کند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان