arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴

وزیر کشور: شوراها باید بتوانند روی پای خود باشند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر کشور با بیان اینکه در شوراها باید یک نظام خودکنترلی و خود انتقادی وجود داشته باشد، گفت: همچنین شوراها باید از یک نظام جامع پویای اصلاحات برخوردار باشند.

عبدالرضا رحمانی فضلی روز دوشنبه در اولین همایش بانوان عضو شوراهای اسلامی شهر و روستاهای سراسر کشور، با بیان اینکه باید اقتصاد مقاومتی بر محوریت مردم باشد و رشد اقتصادی با مردم مداری پیش رود گفت: شوراها باید جایگاه معناداری در اقتصاد مقاومتی تعریف کنند.

وی افزود: شوراها باید بتوانند روی پای خود باشند که با توجه به رفع تحریم‌ها و هدایت های رهبرمعظم انقلاب و حرکت دولت بسترهای لازم فراهم شده است.

وزیر کشور افزود: شوراها باید در تصمیمات خود منافع مردم را در نظر بگیرند و بدانند که این تصمیمات آینده مردم را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و آثار ماندگاری دارد از این رو منشاء خیر برای آنها باشند چرا که هر اقدامی که در آن خیر مردم و رضایت خدا نباشد آثار آن را در قیامت خواهیم دید.

وی تصریح کرد: اگر از منظر توحیدی به وظایف شوراها نگاه کنیم همان گونه که به معاد اعتقاد داریم باید پاسخگوی تصمیمات خود در محضر الهی باشیم از این رو با در نظر گرفتن مصلحت مردم به حق الناس توجه داشته باشیم که قابل توجه نیز نخواهد بود.

رحمانی فضلی اظهار کرد: شوراها باید با هدف اولیه خود که مشارکت در اداره کشور است همگام شوند و جایگاه خود را در این مشارکت مشخص نمایند و با تقویت محدوده و کیفیت مشارکت ها به سمت مدیریت یکپارچه شهری و روستایی حرکت کنند.

وزیر کشور گفت: یکی از قابلیت‌های مهم شوراها ظرفیت سازی در جهت مسئولیت پذیری است بدان معنا که شوراها پیوند عمیقی با مردم داشته باشند و از ظرفیت های مهم مردمی در جهت انجام وظایف خود بهره بگیرند در این عرصه شوراها به تنهایی ظرفیتی ندارند مگر اینکه حلقه بلاواسطه حاکمیت با مردم باشند و از قدرت مردم در انجام وظایف خود استفاده کنند.

وی تصریح کرد: قدرت ما زمانی افزایش می یابد که به مردم وصل باشیم و از این ظرفیت عظیم بهره بگیریم و از توانمندی ها و امکانات لازم استفاده کنیم در این زمینه تنها نگاه کارشناسی به مسائل بدون در نظر گرفتن توان مردم کارایی ندارد از طرف دیگر باید ظرفیت های مردمی نیز با نگاه کارشناسی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

رحمانی فضلی پویایی را از مشخصات مهم دیگر شوراها دانست و افزود:در انجام وظایف شوراها، پویایی و نوآوری و ابتکار حرف نخست را می‌زند بدون این مقوله نمی توان منابع ملی را مدیریت کرد، بی شک نمی‌توان به پویایی دست یافت مگر اینکه اندیشه علمی و تجربه قوی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در امور مردم باید با نگاه کارشناسی و اولویت بندی قدم برداشت در این باره به یک اتاق فکر که خروجی آن فکر و اندیشه بر مبنای نوآوری و پویایی نیاز داریم؛ همچنین لازم است در فعالیتهای خود به یک پشتوانه و مرجع علمی وصل باشیم و با علم و تجربه در کنار هم توان خود را ارتقاء بخشیم زیرا علم به تنهایی در حوزه اجرایی نمی تواند کاری انجام دهد.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ویژگی شوراها این است که با قوانین آشنا باشند و قوانین مرتبط با حوزه خود را بدانند در این زمینه ظرفیت‌های بالایی در قوانین وجود دارد اگر شوراها با قوانین به طور کامل آشنا باشند فعالیت آن ها کارآمد تر می باشد.

وی ضعف آموزش در شوراها را مورد توجه قرار داد و گفت: شوراها باید آموزش‌های لازم را فرا بگیرند و با قوانین شورا آشنا باشند زیرا هر یک از اعضای شورا دارای شغلی بوده‌اند و وقتی وارد شورا می شوند از بسیاری از قوانین شوراها مطلع نمی باشند در این باره آموزش نقش مهمی در بهره‌وری بالا در تحقق وظایف شورا دارد در واقع آموزش می تواند مدیریت را تقویت کند.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: مشورت پذیری نیز از ویژگی های مهم شوراها است در این باره باید با همفکری و استفاده از مشاوره‌های تخصصی و کارشناسی شده در جهت انجام وظایف خود تلاش کرد.

وی ادامه داد: در وزارت کشور قرار بر این بوده که افراد با نگاهی اصولی و روشمند در شورا حضور داشته باشند در این زمینه دو امر مهم توازن و تعادل نقش مهمی در موفقیت دارد من بارها از نابرابریها و شکاف‌ها و ضعف اختیارات در مناطق سخن گفته‌ام اگر ما در بودجه و برنامه ریزی ها متکی به امکانات و منابع خود نباشیم نمی‌توانیم موفق باشیم.

وزیر کشور عنوان کرد: باید نگاه و نگرش خود را به فعالیت شوراها تغییر دهیم در این باره در دولت تلاش کرده‌ایم که شورای کمیسیون کلان شهر را راه اندازی کنیم تا با بررسی همه قوانین شورا و شهرها را به اهداف خود برسیم.

وی گفت: ما مجموعه قوانین اصولی را مورد بررسی قرار داده‌ایم در این ارتباط اصلاح قانون شوراها در دولت در دست بررسی است که بر اساس تجربیات و عملکرد میدانی شوراها این کار انجام می‌پذیرد همچنین لایحه دهیاری‌ها در دولت در حال بررسی است ما در وزارت کشور همه اطلاعات را گرفتیم.

رحمانی فضلی اظهار کرد: سند آسیب شناسی را به کار گرفته‌ایم و در آتش نشانی و پسماد و فضای سبز این اسناد تصویب شده است ما می توانیم در مدیریت یکپارچه شهری گام برداریم.

وی خاطرنشان کرد: حضور بیش از 117 هزار نفر در شورا یک لشکر عظیمی است که باید در یک فضای تعاملی با یکدیگر در ارتباط باشند در این باره طبق آمار7370 نفر در شورای شهری و 109 هزار نفر در سطح روستاها هستند.

وزیر کشور با اشاره به اهمیت جایگاه شوراهای روستایی در توسعه گفت: اگر یک نگاه سیستمی به روستاها داشته باشیم باید اول اولویتها را در روستاها بسنجیم و مشکلات آنها را در نظر بگیریم زیرا مهاجرت آثاری همچون حاشیه نشینی و بزهکاری و آسیب های اجتماعی و افزایش مصرف در شهرها و بلااستفاده ماندن امکانات و منابع در روستاها را در پی دارد.

وی تصریح کرد: اگر منابع در روستاها هزینه شود بار جمعیتی از کلان شهرها کاسته می شود شوراهای روستایی باید پیشتاز حرکت در مسیر پایدار باشند.

رحمانی فضلی با ابراز خرسندی از حضور بانوان در شوراها عنوان کرد: حضور بانوان در دوره چهارم نسبت به قبل صد در صد افزایش یافته است و به 2988 نفر رسیده که نشان از علاقه بانوان به فعالیتهای اجتماعی و از همه مهمتر باورپذیری حضور بانوان در عرصه می باشد مردم در این باره باید به توانمندی و تاثیر گذاری بانوان ایمان داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: قوانین در این کشور مانعی برای بانوان نیست و مسئولیت‌ها را جنسیتی تعریف نمی کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان