arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۲ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۰

قذافي طرح صلح اتحاديه افريقا را پذيرفت / بن بست در عملیات نظامی ناتو

رهبر لیبی طرح صلح اتحادیه افریقا را پذیرفت اما انقلابیون فقط به برکناری قذافی و خانواده اش از قدرت راضی می شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رهبر لیبی طرح صلح اتحادیه افریقا را پذیرفت اما انقلابیون فقط به برکناری قذافی و خانواده اش از قدرت راضی می شوند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب؛ واشنگتن پست نوشت: معمر قذافی رهبر لیبی روز یکشنبه نقشه راه سیاسی پیشنهادی اتحادیه افریقا را پذیرفت که خواستار برقراری فوری اتش بس و گفتگو با جناح مخالف درباره اصلاحات است.

اما شورشیان قبل از مشاهده جزئیات این طرح گفتند که فقط برکناری قذافی و خانواده اش انها را راضی خواهد کرد.

انها عمیقا درباره بی طرفی اتحادیه افریقا که از نظر انها پر از متحدان قذافی است، تردید دارند و احتمالا از هر طرح صلحی که با وجود سرکوب بیرحمانه معترضان در ماه فوریه که طی ان صدها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند، امتیازی از رهبر لیبی نگیرد، سرخورده خواهند شد.

جاکوب زوما رئیس جمهور افریقای جنوبی که جزو هیئت پنجره روسای جمهوری بود که روز یکشنبه به طرابلس سفر کردند، گفت این طرح روز دوشنبه به شورشیان در شهر شرقی بنغازی ارائه خواهد شد.

اتحادیه افریقا متعاقبا در بیانیه ای گفت این طرح شامل چهار عنصر است: اتش بس، همکاری مقامات در تضمین امنیت ارسال کمکهای بشردوستانه، حفاظت از اتباع خارجی از جمله کارگران مهاجر افریقایی، و مذاکره. طبق این بیاینه ، مذاکرات طی یک دوره گذار برگزار خواهد شد و در ان اتخاذ و انجام اصلاحات سیاسی لازم برای رفع علل بحران کنونی، از جمله دموکراسی، اصلاحات سیاسی، عدالت، صلح و امنیت و نیز توسعه اجتماعی- اقتصادی مد نظر قرار خواهد گرفت.

با اینحال بسیاری کارشناسان سیاسی معتقدند دموکراسی اصولا با یک رژیم دیکتاتوری سازگاری ندارد و مصالحه بین شورشیان و دولت قذافی اگر غیر ممکن نباشد، بسیار دشوار است. شورشیان قبل از مشاهده این بیانیه که صبح دوشنبه در طرابلس منتشر شد،‌گفتند هیچ طرحی را که برکناری قذافی و پسرانش را شامل نشود، امضا نخواهند کرد.

مصطفی قریانی سخنگوی شورشیان لیبی گفت، این نظر مردم لیبی است که اگر این طرح شامل برکناری قذافی و استعفای وی از سمتش نباشد، پذیرفته نخواهد شد.

وی افزود قذافی و خانواده اش باید بروند. او باید با اتش بس کشتار مردمش را متوقف کند و نیروهایش را به پادگانها باز گرداند. قذافی به این امید با هیئت اتحادیه افریقا ملاقات کرد که پس از صرف میلیاردها دلار از درامد نفتی به مدت چند دهه در ان قاره،‌ همتایان افریقایی اش با حس همدردی بیشتری نسبت به سایر نقاط جهان به نظرات او گوش دهند.

زوما گفت به علت کارهای دیگری که دارد نمی تواند به بنغازی،‌ مقر اصلی شورشیان، برود اما دیگر اعضای هیئت اتحادیه افریقا به انجا خواهند رفت و ضمن مذاکره راه حل سیاسی ما را برای مشکل لیبی ارائه خواهند کرد. زوما گفت، این طرح همچنین شامل درخواست از ناتو برای توقف بمباران ها خواهد بود تا اینکه امکان برقراری اتش بسی که با طرفین درباره ان گفتگو می شود،‌ فراهم شود، گرچه این مسئله در بیانیه ذکر نشد. اگرچه افریقای جنوبی به نفع قطعنامه هزار و نهصد و هفتاد و سه سازمان ملل رای داد که مجوز اقدام نظامی در لیبی را صادر کرد،‌

زوما از ان زمان گفت که حملات هوایی ناتو مغایر با محتوا و روح ان قطعنامه و بخشی از یک دکترین تغییر رژیم است.

هیئت افریقای جنوبی همچنین شامل روسای جمهور کنگو، مالی،‌ موریتانی و اوگاندا بود.

رئیس جمهور اوگاندا نیز از حملات هوایی ناتو انتقاد کرد.

بن بست در عملیات نظامی ناتو

در همین حال، فاینشنال تایمز نوشت: امریکا تردید دارد که نیروی هوایی بتواند اوضاع لیبی را تغییر دهد

وقتی تانک های شورشیان لیبیایی به سمت غرب به حرکت درامدند، موجی از شادمانی از در اختیار داشتن تجهیزات زرهی سنگین انها را فراگرفت.

هفته هاست که نیروهای شورشی لیبی که عمدتا غیرنظامی هستند و دارای تجارب نظامی اندک یا کاملا بی تجربه هستند، با برتری نظامی و تجهیزات برتر نیروهای معمر قذافی روبرو بوده اند.

برای اولین بار از زمان شروع این درگیری، تانک های مخالفان وارد میدان شدند. اما فاجعه پنج شنبه رخ داد، زمانی که ناتو به اشتباه بمب های خود را بر تانک های شورشیان فروریخت.

این اقدام که دومین شلیک دوستانه در یک هفته گذشته است، به از بین رفتن چند تانک و کشته شدن چهارتن از این شورشیان منجر شد.

این حادثه بارزترین نشانه از باتلاقی است که در لیبی اشکار می شود. زمانی که جامعه بین المللی در ماه مارس وارد عمل شد تا از مخالفان لیبیایی حمایت کند، خود را در تعامل با گروه ناشناخته و پراکنده ای یافت که به شکلی خودانگیخته به پا خواسته است.

با گذشت سه هفته از این عملیات بین المللی نظامی، این مناقشه به بن بست نزدیک می شود.

 راسموسن دبیر کل ناتو گفت هیچ راه حل نظامی برای این درگیری وجود ندارد. و تصمیم واشنگتن برای بیرون کشیدن جت های جنگنده و بمب افکن های خود از لیبی، تنش هایی را در ناتو ایجاد کرد و نگرانی هایی را از تاثیر این ماموریت بدون هدایت امریکا به وجود اورده است.

هم چنین مشخص شده است که شورشیان انقدر ضعیف و سازمان نیافته اند که نمی توانند از حملات هوایی ناتو بهره ببرند.

مسئولان مخالف که هیچ تجربه ای در سیاست یا هدایت چنین مبارزه ای ندارند، اذعان دارند که هم اکنون سرگرم تجربه اموزی هستند. به رغم حوادث ناشی از شلیک های دوستانه، شورشیان همچنان به حملات هوایی به عنوان راهی برای پر کردن شکاف نظامی گسترده ای می نگرند که بین انها و رژیم قذافی وجود دارد.

با این حال مقامات امریکایی تردید دارند که نیروی هوایی به تنهایی بتواند اوضاع را در لیبی تغییر دهد.

مایک مولن رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا براورد کرد فقط هزار تن از شورشیان اموزش های نظامی دیده اند،

در عین حال هم غرب هم لیبیایی ها استقرار نیروی زمینی خارجی را با توجه به نگرانی هایی که از تکرار عراق یا افغانستان دیگر وجود دارد، منتفی دانسته اند.
برچسب ها: قذافی ، ناتو ، لیبی ، آتش بس
نظرات بینندگان