arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۶۳۳
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۷ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴

از سرگیری پروازهای ایران و برزیل/ ایران و برزیل چه برنامه های مشترکی دارند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در روزهایی که مسوولان دو کشور ایران و برزیل به دنبال گسترش همکاری‌های اقتصادی با هم هستند، سمینار تجاری ایران و برزیل برگزار و در آن مطرح شد که دو کشور چه برنامه‌ها و اهدافی را در نظر دارند.

هدف‌گذاری برای رسیدن به پنج میلیارد دلار مبادله تجاری و برقراری پرواز مستقیم میان ایران و برزیل از جمله برنامه‌های اعلام شده در سمینار تجاری ایران و برزیل مراسم بود.

در این برنامه، رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران با بیان آنکه حجم مبادلات تجاری ایران و برزیل بسیار ناچیز است، گفت: با توجه به ظرفیت های فراوان صنعتی و تجاری، حجم مبادلات تجاری دو کشور در کوتاه‌مدت باید تا سالانه پنج میلیارد دلار افزایش یابد.

محمد خزاعی افزود: جمهوری اسلامی ایران از تمام سرمایه‌گذاری‌ها و انتقال تکنولوژی شرکت‌های برزیلی حمایت می‌کند تا مناسبات تجاری و صنعتی دو کشور در زمینه‌های مختلف بیش از پیش افزایش یابد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، اظهار کرد: هم‌اکنون سطح مبادلات تجاری ایران و برزیل سالانه به 400 میلیون دلار رسیده است که با توجه به موقعیت ایران در خاورمیانه و موقعیت برزیل در آمریکای لاتین این مناسبات باید بیش از پیش افزایش یابد. ایران سالانه 100 میلیون دلار کالا به برزیل صادر و 300 میلیون دلار کالا از آن کشور وارد می‌کند، در حالی که با توجه به موقعیت ممتاز دو کشور در مناطق یادشده، حجم مبادلات دو طرف باید بسیار بیشتر رشد یابد.

محمد رضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این نشست با اشاره به محدودیت ایران در حوزه تعداد هواپیماها و پروازهای مستقیم به سایر کشورهای دنیا، گفت: خط مستقیم هوایی میان ایران و برزیل باید برقرار شود.

به گفته وی، تحریم‌هایی که در گذشته علیه ایران اعمال شده، منجر به ایجاد محدودیت‌هایی در تامین تعداد هواپیما شده که امید است در آینده شرایط تغییر کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برزیل برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با ایران باید ارتباط مستقیم هوایی و دریایی را برقرار کرده و زمینه ساز برقراری پروازهای مستقیم بین دو کشور شود.

وی تصریح کرد: برزیل به جهت موقعیت جغرافیایی و آب و هوا در بخش کشاورزی پتانسیل‌های بسیاری دارد که می‌تواند وارد سرمایه‌گذاری مشترک برای دو کشور قرار گیرد، ضمن اینکه در ایران نیز منابع سرشار هیدروکربنی، فرآورده‌های شیمیایی و پتروشیمی می‌تواند زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری موفق برزیلی‌ها در ایران باشد.

نعمت‌زاده افزود: در معادن، صنایع پیشرفته الکترونیکی، اتوماسیون و نرم افزار همکاری‌های بسیار موثری میان ایران و برزیل می‌تواند شکل گیرد. در همین حال، تجهیزات پزشکی یکی از زمینه هایی است که برزیل می تواند بر مبنای آن تولید مشترک داشته باشد.

دیدگاه برزیلی‌ها نسبت به ایران

در همین حال وزیر توسعه صنعت و تجارت خارجی برزیل هم در این نشست گفت: صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده ایران به عنوان یک اقتصاد نوظهور می‌تواند نقش مهمی را در آینده اقتصاد جهانی ایفا کند.

آرماندو مونتیرو افزود: برزیل نیز به عنوان یک اقتصاد نوظهور در حوزه‌های مختلف تجارت جهانی و انجام سرمایه‌گذاری‌ها، ظرفیت‌های بالقوه زیادی دارد و بنابراین شرکت‌های ایرانی و برزیلی می‌توانند بستر توسعه مناسبات صنعتی و تجاری بین دو کشور را تقویت کنند.

وی اظهار کرد: در مذاکرات هسته‌ای برزیل به عنوان عضو NPT به دنبال ارایه راه‌حل‌های مناسبی بود تا علاوه بر حفظ برنامه هسته‌ای ایران در این مذاکرات به ایران نیز کمک کند.

این مقام مسوول برزیلی با بیان آنکه هم‌اکنون مذاکرات هسته‌ای به نتیجه رسیده است، گفت: ثمره این مذاکرات این بود که هم اکنون کشورهای مختلف جهان به دنبال آغاز همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران هستند. شرکت‌های ایرانی و برزیلی در توسعه مناسبات دو کشور باید نقش مهمی ایفا کنند تا حجم مبادلات تجاری دو کشور که در سال 2014 به 1.4 میلیون دلار رسید بیش از پیش افزایش یابد.

آغاز فصل جدید روابط تجاری ایران و برزیل

در همین حال امروز ایسنا نیز گزارش داده که با سفر هیات بلند پایه اقتصادی برزیلی به ایران برای توسعه روابط اقتصادی، فصل جدیدی از روابط و مناسبات تجاری دو کشور در حال آغاز شدن است.

بر این اساس روابط تجاری ایران و برزیل از پیشینه قابل توجهی در زمینه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی برخوردار است. پیش از انقلاب روزانه 120 تا 150 هزار بشکه نفت خام از ایران به برزیل صادرات می‌شد و در مقابل مواد خام و انواع محصولات کشاورزی واردات برزیل به ایران بود.

پس از انقلاب اسلامی و در سالیان اخیر روابط اقتصادی ایران و برزیل ابعاد تازه‌تری به خود گرفت؛ به گونه‌ای که در سال 2012 صادرات برزیل به ایران بیش از دو میلیارد و 183 میلیون دلار بوده است و به طور کلی ذرت، شکر، سویا و گوشت مهمترین اقلام صادراتی برزیل به کشور‌مان بوده است. همچنین در همین سال واردات برزیل از ایران 23 میلیون و 720 هزار دلار بوده است.

این در حالی است که سال 2009 صادرات ایران به برزیل 18 میلیون و 978 هزار دلار و واردات از برزیل یک میلیارد و 218 میلیون دلار بوده است. در سال 2010 واردات ایران از این کشور روند افزایشی پیدا کرد و به 123 میلیون و 345 هزار تومان رسید و صادرات برزیل به ایران نیز به دو میلیارد و 120 میلیون دلار افزایش یافت. این روند در سال 2011 ادامه یافت و 32 میلیون و 245 هزار دلار بود و صادرات برزیل به ایران نیز دو میلیارد و 332 میلیون دلار شد.

این آمار‌ها نشان می‌دهد که روابط تجاری ایران و برزیل در دوران تحریم‌های اقتصادی متوقف نمانده و حتی صادرات برزیل به ایران در این دوره با افزایش همراه شده است. به نظر می‌رسد که حفظ و تداوم روابط برزیل با ایران در دوران تحریم‌ها ذهنیت مثبتی را برای توسعه روابط با این کشور رقم زده و می تواند زمینه‌های بیشتری را در آینده فراهم کند.

 

برچسب ها: پرواز ، مبادلات ، دلار ، هسته ای
نظرات بینندگان