arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۵۷۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۴ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴

از آزاد‌سازي بليت هواپيما تا كيفي‌شدن خدمات

در هر صورت ايرلاين‌ها بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه ممكن است برخى از مشتريان به دريافت خدمات علاقه‌ای نداشته باشند و بر عكس آن‌ها افرادى نيز راغب به استفاده از خدمات اير لاين‌ها هستند؛
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
براساس برنامه پنجم توسعه، دولت مكلف است نرخ بليت هواپيما را آزاد كند و سازمان هواپيمايي نيز مامور اجراي آن است. از عوامل موثري كه در توسعه حمل و نقل هواپيمايي مي‌تواند موثر باشد، مساله آزادسازي نرخ بليت‌هاست كه با ايجاد فضاي رقابتي، به بهبود خدمات رساني به مسافران مي‌انجامد. اما در طرف ديگر قضيه عده‌ای بر اين اعتقادند كه اين سياست به كاهش مشتريان ايرلاين‌ها منجر خواهد شد. اما بايد گفت اين آزاد سازى نرخ كه در تعهدات و بستر قانونى انجام گرفته است براي اين است كه شركت‌ها هواپيمايي بتوانند خدمات بهتر و مناسب‌ترى را ارائه دهند. اگر در حال حاضر از ايرلاين‌ها سوال شود كه چرا در ارائه خدمات با مشكل رو به رو هستند و تجهيزاتشان به روز نيست، به‌طور قطع كمبود منابع مالى را توجيه اقتصادى آن تلقى خواهند كرد.

 بنابراين به هر ميزان كه سود و درآمد كاهش يابد، به همان مقدار نيز كيفيت تجهيزات و ميزان ارائه خدمات نزول خواهد داشت. اما در آزاد سازى نرخ بليت هواپيما دو موضوع بايد مورد توجه قرار گيرد. نكته اولى كه می‌توان به آن اشاره داشت، زمان خريد بليت است؛ به اين معنا كه زمان دريافت بليت بايد در قيمت بليت موثر باشد و بستگى به اينكه مسافران در چه زمانى به كدام شهر‌ها و كشور‌ها سفر خواهند كرد، قيمت بليت متغير باشد؛ همچنين بين كسانى كه مدت‌ها قبل از پرواز بليت را خريدارى می‌كنند و افرادى كه در روز پرواز بليت را دريافت می‌كنند می‌بايست تفاوت نرخ وجود داشته باشد. بنابراين زمان خريد بليت در اجراى اين سياست می‌تواند اثر گذار باشد. نكته ديگرى كه در آزادسازى نرخ بليت‌ها دارای اهميت می‌باشد، خدمات است. در هر صورت ايرلاين‌ها بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه ممكن است برخى از مشتريان به دريافت خدمات علاقه‌ای نداشته باشند و بر عكس آن‌ها افرادى نيز راغب به استفاده از خدمات اير لاين‌ها هستند؛

 در اين زمينه شركت‌های هواپيمايى می‌بايست حق انتخاب را براى مشتريان قائل باشند و براى تعيين قيمت بليت، ميزان خدمات ارائه شده را در نظر گيرند. در نتيجه دو نكته‌ای كه به آن اشاره شد، در تعيين نرخ بليت هواپيما بسيار مورد اهميت قرار دارند.

اما با توجه به تعداد انگشت شمار اير لاين‌های كشور، آزاد سازى نرخ بليت هواپيما می‌تواند به شركت‌های هواپيمايي در بهبود تجهيزات و خدمات كمك كند. در حال حاضر حدود 100 فروند از هواپيما‌های كشور زمين‌گير شده‌اند، اير لاين‌های ما در حال حاضر هواپيما دارند اما بيشتر اين هواپيما از استاندارد‌های لازم برخوردار نيستند؛ اما اين بدان معنا نيست كه اين هواپيما‌ها كنار گذاشته شوند بلكه با رفع مشكل و نقص هواپيما‌ها می‌توان دوباره آن‌ها را به خطوط هوايى بازگرداند. بويژه در شرايط كنونى كه لغو تحريم‌ها اتفاق افتاده می‌توان با استفاده از قطعات و تجهيزات خارجى به ترميم هواپيما‌های كشور پرداخت. اما بايد اشاره داشت بسيارى از اير لاين‌های كشور حتى توانايى خريد اين قطعات را ندارند. به‌طور يقين تحولاتى كه قرار است در شركت‌های هواپيمايى اتفاق افتد پيامد‌های مثبت خواهد داشت.

منبع: آرمان
نظرات بینندگان