arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۹۰۷
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۸ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴

مشاور حقوقی روحانی:دولت عربستان باید عذرخواهی کند و خسارت بپردازد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
الهام امین زاده روز شنبه در سفر به شهرکرد در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه حفظ امنیت جان حجاج برعهده دولت عربستان بوده، افزود: هم اینک بررسی علت وقوع این فاجعه در کمیته ای حقوقی در دست بررسی است.

وی گفت: درخواست ما از دولت عربستان این است که نخست علت حادثه از سوی این کشور به صورت دقیق اعلام شود، همچنین مشخص شود نقض تعهد مبتنی بر چه قوانینی صورت گرفته و قبول مسوولیت داشته باشد.

امین زاده ادامه داد: دولت عربستان باید از ملت ها به خاطر قصور خود عذرخواهی کند و همچنین به بازماندگان حجاج جانباخته خسارت پرداخت کند.

معاون حقوقی رییس جمهوری با بیان برگزاری جلسات متعدد معاونت حقوقی ریاست جمهوری با حقوقدانان در خصوص فاجعه منا، اضافه کرد: در این جلسه ابعاد مختلف پیگیری حقوقی و حمایت از حقوق آسیب دیدگان مورد بررسی و تاکید قرار گرفت.

امین زاده با تبیین وظایف دولت عربستان سعودی طبق کنوانسیون های بین المللی گفت: بر اساس کنوانسیون های 1961 و 1963 دولت ها موظف هستند اتباع خارجی را در خاک خود حمایت کنند و آنان از حقوق ابتدایی بهره مند باشند.

وی گفت: در این فاجعه امداد و نجات به حادثه دیدگان طبق استانداردهای بین المللی رعایت نشده و منتظر تکمیل مستندات در این زمینه هستیم و پس از تکمیل مستندات کمیته حقیقت یاب تشکیل می شود.

امین زاده اظهار کرد: هم اینک دولت عربستان مسئولیت این حادثه را نپذیرفته و در جلسه هیات دولت گزارش ها اعلام و راهکارهای حقوقی در این زمینه بررسی می شود .

وی با بیان اینکه اسناد این فاجعه در حال تکمیل است از خانواده حجاج و جان باختگان خواست تا به دادستانی وکالت دهند تا کارها سریعتر انجام و موضوع از طریق امور خارجه و سازمان های بین المللی پیگیری شود .

امین زاده گفت: بین قوه قضاییه، مجریه و مقننه دراین زمینه هماهنگی وجود دارد و هم اینک قوه قضاییه و مجریه با جدیت در حال پیگیری موضوع هستند.

معاون حقوقی رییس جمهوری برای نشست در شورای هماهنگی حقوقی دستگاه های اجرایی چهارمحال و بختیاری به شهرکرد سفر کرده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان