arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۳۷۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۷ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۴

خطر زوال عقل در کمين این دسته از بیماران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 پژوهشگران مرکز تحقيقات کايزر پرماننت در کاليفرنياي شمالي دريافتند افراد مبتلا به ديابت نوع يک در معرض خطر بالايي براي ابتلا به زوال عقل قرار دارند. طي اين پژوهش بيش از 490 هزار شخص بالاي 60 سال که به زوال عقل مبتلا نبودند، مورد بررسي قرار گرفتند.

 محققان دريافتند 16 درصد از افراد مبتلا به ديابت نوع يک به زوال عقل مبتلا شده بودند و اين در حالي بود که در ساير افراد اين موضوع 12 درصد گزارش شد. البته با درنظر گرفتن عواملي نظير سن، جنسيت، نژاد، سابقه سکته مغزي، بيماري عروق محيطي و فشار خون بالا رابطه بين ديابت نوع يک و زوال عقل کاهش مي يافت.

به گفته محققان، اين امر ممکن است مانند ديابت نوع دو، قند خون بالا موجب ايجاد آسيب به عروق خوني شود و متعاقب آن نيز مي تواند در بروز زوال عقل مرتبط با ديابت نوع يک نقش داشته باشد.

اما محققان هنوز دليل وجود اين رابطه را به درستي نمي دانند و بنابراين تحقيقات بيشتري براي درک اين رابطه مورد نياز خواهد بود.

ديابت نوع يک، بيماري است که نياز به مراقبت مداوم و ثابت از خود دارد و 83 درصد مبتلايان سالمند آن در خطر زوال عقل قرار دارند. اين پژوهش طي کنفرانس بين المللي انجمن آلزايمر مطرح خواهد شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان