arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۵۸۸۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۴
يديعوت آحارونوت:

تلاش ايپک و عربستان در کنگره عليه توافق هسته‌اي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

يک روزنامه آمريکايي وزير دفاع آمريکا را به «بابا نوئل» تشبيه کرد که قرار است در ازاي توافق هسته‌اي آمريکا با ايران، هدايايي زيادي به اسرائيل تقديم کند.

روزنامه يديعوت آحارونوت رژيم صهيونيستي در گزارشي از سفر روز سه‌شنبه (پس‌فردا) «اشتون کارتر» وزير دفاع آمريکا به فلسطين اشغالي و گفت‌وگو درباره پايان مذاکرات هسته‌اي ايران، اين سفر را عجيب‌ترين سفر مقامات آمريکايي خواند و در ادامه تشريح کرد که لابي آيپک و عربستان تلاش خواهند کرد که توافق هسته‌اي را بر هم بزنند.

يديعوت نوشت: روز سه‌شنبه اشتون کارتر به اينجا (فلسطين اشغالي) مي‌آيد. تاکنون مقامات زيادي در سفرهاي مختلفي به اينجا آمده‌اند اما سفر کارتر در نوع خود از عجيب‌ترين اين سفرهاست. کارتر مانند بابا نوئل براي تقديم هدايا مي‌آيد. ميزبانان او در نهاد دفاعي با ليست منتظر ورود او هستند. آنان نيازمندي‌ها، توقعات و خواسته‌هايي دارند.

به نوشته اين روزنامه، تلاش عليه برنامه هسته‌اي ايران بخشي از مبارزه براي کسب بودجه بيشتر براي امور نظامي شده است. سال گذشته بودجه نظامي 59 ميليارد شِکِل (واحد پول اسرائيل) بود و امسال نهاد نظامي اسرائيل خواستار 63 مليارد شکل است... اين رقم‌هاي نجومي تبعات بلندمدتي براي اقتصاد و جامعه اسرائيلي خواهد داشت و حتي براي ثبات دولت. اما اقدام آمريکا در جبران سخاوتمندانه، شايد درمان سحرانگيزي براي مشکلات مزمن مالي دولت اسرائيل و پُلي بر روي آب‌هاي طوفاني باشد.

يديعوت در بخش ديگر از اين گزارش به فرصت دو ماهه کنگره آمريکا براي بررسي توافق به دست آمده ميان ايران و گروه «1+5» اشاره کرد و با بيان اينکه 60 روز به کنگره اختصاص داده شده تا جزئيات توافق با ايران را بررسي کند، نوشت که لابي اسرائيل «ايپک» تمام امکانات خود را بسيج خواهد کرد تا توافق را به شکست بکشاند.

اين روزنامه تصريح کرد: سعودي‌ها نيز نقش خود را در اين خصوص ايفا خواهند کرد و وعده‌هاي پنهاني زيادي خواهند داد.

طبق اين گزارش، در پايان 60 روز، اکثريت جمهوري‌خواهان در دو مجلس (نمايندگان و سنا) عليه توافق رأي خواهند داد و اوباما مي‌تواند از حق وتو خود استفاده کند. در اين هنگام تصميم دوباره به دو مجلس بازمي‌گردد و طي 10 روز به رأي مجدد گذاشته مي‌شود. طبق قانون اساسي، دو سوم هر دو مجلس بايد رأي بدهند تا وتو رئيس جمهور خنثي شود. که البته اين امر، غيرمعمول است اما بي‌سابقه نيست.

يکي از وزراي حزب ليکود اسرائيل به يديعوت گفت که کنگره تاکنون در تاريخ خود 100 بار وتو رؤساي جمهور را رد کرده است و اگر همه اعضاي جمهوري‌خواه سنا يعني 54 نفر، عليه توافق و حق وتو رئيس‌جمهور رأي بدهند، باز هم به رأي 13 نماينده دموکرات نياز است تا تعداد آراء، به دو سوم نمايندگان سنا برسد. اين کار بسيار سخت است اما محال نيست.

اين مقام اسرائيلي که به هويت وي اشاره نشد، گفت: چاک شامر عضو مجلس سنا از نيويورک و يهودي است و يکي از سران حزب دموکرات. او ميان وفايش به رئيس جمهور و يهودياني که به او رأي داده‌اند، دو پاره شده است. فرد تعيين کننده ديگر بن کاردين از ايالت مريلند و رهبر اقليت کمتيه روابط خارجي مجلس سناست.

يديعوت افزود: مجلس نمايندگان، کمتر از سنا قابل پيش‌بيني است. حتي اگر 224 جمهوري‌خواه عليه رئيس‌جمهور رأي بدهند،‌ باز هم چيزي قطعي نيست و به 43 تا 45 نماينده دموکرات نيز نياز است تا وتو رئيس‌جمهور رد شود.

بنابراين، تحليلگران آمريکايي حصول چنين امري را بسيار بعيد مي‌دانند. دفتر نخست‌وزيري اسرائيل نيز همين احتمال را قوي مي‌داند. با اين حال نتانياهو تسليم نمي‌شود. او مانند کسي سخن مي‌گويد که مي‌خواهد تا آخر خط مبارزه کند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان