arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۸۹۹
تعداد نظرات: ۶۷ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۲۲ تير ۱۳۹۴
نقدی به استعفای دسته جمعی 18 نماینده استان فارس پیرو معرفی استاندار جدید

جدال دولت و مسئولان فارس برسر مدیریت ملوک الطوایفی و اصل تفکیک قوا

اتفاقی که در جلسه ی علنی مجلس شورای اسلامی رخ داد، جواب همان سوالی بود که با خواندن خبر فوق در شنبه ۱۳ تیر، در ذهن نگارنده شکل گرفته بود؛ یعنی با فرض عدمم تحقق خواست آن مجمع، چه نتیجه ای در پی خواهد داشت که نتیجه، استعفای تمام ۱۸ نماینده ی استان فارس در مجلس شورای اسلامی به دلیل معرفی محمدعلی افشانی به عنوان استاندار فارس از جانب وزارت کشور بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جدال دولت و مسئولان فارس برسر مدیریت ملوک الطوایفی و اصل تفکیک قوا


احسان رستگار - شنبه ی هفته ی گذشته یک خبر سوال برانگیز در رسانه منتشر شد.

 در خبرگزاری تسنیم آمده بود: «در حاشیه جلسه مجمع نمایندگان استان فارس که برای بررسی انتصاب استاندار جدید فارس در حضور آیت‌ الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس و آیت‌ الله دستغیب نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری تشکیل شد، اظهار داشت: پنج نفر از تعداد بیش از ۱۰ نفر گزینه معرفی شده نهایی شد.

 محمدرضا رضایی، نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان فارس، با بیان اینکه سلایق افراد انتخاب شده طوری است که این افراد مورد توجه دولت هستند بیان کرد:

 «اسامی این افراد که هم بومی و هم غیربومی‌ بوده و دارای سوابق کلان مدیریتی در سطح ملی هستند با نظر آیت‌الله حائری شیرازی و آیت‌الله بهشتی از دیگر اعضای خبرگان رهبری فردا به رئیس جمهور اعلام تا در این هفته رایزنی لازم برای نهایی شدن انتخاب استاندار فارس صورت گیرد.»

 اتفاقی که امروز در جلسه ی علنی مجلس شورای اسلامی رخ داد، جواب همان سوالی بود که با خواندن خبر فوق در شنبه ۱۳ تیر، در ذهن نگارنده شکل گرفته بود؛ یعنی با فرض عدمم تحقق خواست آن مجمع، چه نتیجه ای در پی خواهد داشت که نتیجه، استعفای تمام ۱۸ نماینده ی استان فارس در مجلس شورای اسلامی به دلیل معرفی محمدعلی افشانی به عنوان استاندار فارس از جانب وزارت کشور بود.

 برای بررسی آن خبر و این استعفا، ذکر نکات زیر مفید به نظر می رسند:

 ۱- ماجرا از آن جا آغاز می شود که پس از استعفای استاندار فارس در دو هفته ی پیش، برخی از مسئولان این استان و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی بر آن می شوند که در انتخاب استاندار جدید، نفش موثری ایفا کنند. بدین منظور چند روز بعد از رسانه ای شدن استعفا، یعنی در شنبه ۱۳ تیر، جلسه ای تحت عنوان «مجمع نمایندگان استان فارس» با حضور ۱۶ نماینده ی استان فارس و آیت‌الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس و آیت‌ الله دستغیب نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری تشکیل می شود. بعد از بررسی و تبادل نظر، جمع بندی این جلسه با لحاظ کردن نظر تمامی نمایندگان مجلس (نظر دو نماینده ی غایب هم تلفنی لحاظ می شود) و آیت الله ایمانی و آیت الله دستغیب، در قالب ۵ گزینه برای تصدی سمت استانداری فارس از جانب این جمع به دولت اعلام می شود.

 حال سوال این جاست که بر اساس قانون اساسی، نفس تشکیل جلسه ی مذکور و اعلام نظر افراد محترم حاضر در جلسه،‌ چه موضوعیتی دارد؟ آیا این رفتار به معنای تعیین تکلیف برای وزارت کشور و رئیس جمهور نیست؟

 آیا نمایندگان مجلس وظیفه ای مبتنی بر تعیین استاندار استان مطبوعه ی خود دارند؟

آیا نمایندگان قانونا از چنین حقی برخوردارند؟

 ۲- در خبر ابتدایی به نحوی محمدرضا رضایی تصمیم آن جلسه را تبیین می کند که گویی آن جمع، خیلی هم به دولت لطف کرده اند و سلیقه ی دولت را نیز در تصمیمشان و انتخاب ۵ نفر از بین ۱۰ نفر نامزد تصدی استانداری فارس لحاظ کرده اند! در حالی که اصل موضوعیت این جلسه و اساس چیستی این تصمیم زیر سوال است. اصلا آن ۱۰ نفر چطور و بر اساس چه شاخصه هایی و توسط چه کسانی انتخاب شده که از بین آن ها ۵ نفر برگزیده شوند؟

 این جلسه تحت چه عنوانی و با چه جایگاه قانونی برگزار شده است؟ آیا دستور جلسه و تصمیم آن جمع، حالت مشاوره ای دارد یا یک حکم ابلاغی است؟ آیا رئیس جمهور و وزیر کشور موظف به تبعیت از تصمیم آن جمع است یا صرفا آن ها پیشنهاداتی داده اند که می تواند مبتنی بر آن عمل بشود یا نشود؟

چرا خطاب آن تصمیم به رئیس جمهور است، حال آن که انتخاب استاندار از وظایف و اختیارات وزیر کشور است؟ 

۳- اگرچه دلیل استعفای استاندار سابق فارس، محمد احمدی، از جانب حسینعلی امیری،‌ قائم مقام وزارت کشور، شرکت در انتخابات مجلس دهم عنوان شده بود، ولی بسیاری از مسئولان و تحلیل گران، علت استعفای وی را اعتراضاتی عنوان کردند که پیرو حمله به علی مطهری در شیراز از اسفند ۹۳ تا پیش از استعفا، دامن گیر وی، وزارت کشور و حتی شخص رئیس جمهور شده بود.
> نمی توان حواشی پیش آمده حول فاجعه ی شیراز را در استعفای احمدی نادیده گرفت، اما آن چه در این مجال محل بحث می باشد، این است که چرا ۱۸ نماینده ی استان فارس، آن قدر که روی انتخاب استاندار جدید حساس هستند،‌ روی برکناری استاندار فارس به دلیل عدم مدیریت فاجعه ی شیراز در روز وقوع و نیز عدم رسیدگی سریع و صحیح و دستگیری عوامل آن اتفاق بدون ملاحظه کاری حساسیت به خرج ندادند؟ آیا زیبنده نبود که اگر بنا داشتند استعفایی دهند، دلیلی محکم تر و منطقی تر ارائه می کردند؛

مثلا اگر مطرح می شد که نمایندگان استان فارس در اسفند ۹۳ به دلیل فاجعه ی شیراز، دولت را تهدید به برکناری استاندار فارس کرده اند، کم تر کسی بود که این رفتار نمایندگان فارس را غیورانه و حق طلبانه تفسیر نکند، ولی وقتی همین نمایندگان در قبال آن اتفاق، دولت را تحت فشار قرار نداده اند و اکنون معترض شده اند صرفا به دلیل این که شخص معرفی شده به عنوان استاندار، شخص مد نظر آن ها نیست، آیا افکار عمومی را مجاب نمی کند که نمایندگان استان فارس دغدغه ی ابتدایی شان مسائل جناحی و منافع حزبی است و اولویت های درجه ی چندمشان امنیت استان فارس و دفاع از حق است؟

۴- یکی از اصول قانون اساسی و ارکان جمهوری اسلامی ایران، اصل تفکیک قواست. این اصل که در نظام های بسیاری از کشورهای محتلف وجود دارد (با عنوان Separation of Power یا Division of Power) علاوه بر قانون اساسی، همواره در کلام امام و رهبری، مورد تاکید بوده است.

اصل ۵۷ قانون اساسی بدین شرح است:

«قوای حاکم در جمهور اسلامی ایران عبارتند از: قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه که زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت بر طبق اصول آینده این قانون اعمال می‌گردند. این قوا مستقل از یکدیگرند.»

همان طور که در این اصل از قانون اساسی مشهود است، هر سه قوه مستقل از یکدیگرند و تفسیر این اصل قانون اساسی نیز تاکید موکدی بر همین اصل است و در مواقعی که اختلافاتی بین قوای سه گانه ایجاد شود، مبتنی بر بند ۷ اصل ۱۱۰ قانون اساسی (وظایف و اختیارات رهبر)، هیات عالی حل اختلافات و تنظیم روابط قوای سه گانه به مساله ورود خواهد کرد که رئیس این هیات، مستقیما با حکم رهبر انقلاب مشخص می شود (در حال حاضر آیت الله هاشمی شاهرودی ریاست این هیات را بر عهده دارند) و اخیرا در مورد طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر نیز چنین اتفاقی افتاد و رهبری، به دلیل اعتراض رئیس جمهور به این طرح، رسیدگی به موضوع را به همان هیات محول فرمودند.

اما در این مورد خاص، بر اساس قانون، حتی نمی توان این اعتراض را به هیات محترم مربوطه حواله داد، چون اعتراض ۱۸ نماینده ی استان فارس، خارج از اختیارات و وظایف آن هاست و در نتیجه اختلافی بین دو قوه رخ نداده،‌ بلکه عملا این ۱۸ نماینده ی مجلس، اختلافی در مجلس و قوه ی مقننه ایجاد کرده اند که مخل عملکرد مجلس خواهد شد و بع تعبیری یک خود زنی است، نه یک اختلاف بین دو قوه.

 ۵- اگرچه قطع به یقین عملکرد استاندار سابق فارس در قبال فاجعه ی حمله ی به علی مطهری در شیراز، به قدر کافی دلیل قانع کننده ای برای برکناری وی محسوب می شد، اما به هر ترتیب دولت و وزارت کشور این عمل مثبت را انجام نداد و نهایتا بعد از ۵ ماه و با دلیل مطروحه ی شرکت در انتخابات مجلس دهم، استاندار استعفا داد، اما این ها دلیل نمی شود که عرصه برای سوء استفاده گری و تحمیل گزینه های مد نظر مسئولان استان فارس به دولت باز شود.

 قطعا اگر تعاملات حسنه و حسن ارتباطات بین نمایندگان فارس با استاندار فارس و در بعد بالاتر بین دولت و مجلس برقرار باشد، به نفع کشور و به صلاح مردم هست، اما این ها دلیل نمی شود که تحت فشار قرار دادن دولت را با تحمیل گزینه هایی خاص برای سکان داری استانداری فارس روا بدانیم.

 چه خوشایند هر کسی باشد و چه نباشد، حسن روحانی اکنون رئیس جمهور قانونی جمهوری اسلامی ایران و وزیر کشور وی، عبدالرضا رحمانی فضلی، مسئول انتصاب استانداران از جمله استاندار فارس است. اگر بنا باشد که وزیر کشور و دولت در مقابل این دستور جمعی از مسئولان فارس تسلیم شوند،‌ پس عملا قانون نادیده گرفته شده و انگار بناست حکم استاندار توسط نمایندگان مجلس استان فارس و اعضای مجلس خبرگان رهبری استان مهر شود!

 اگر این وضعیت رویه شود، از این پس اصلا نباید تعجب کنیم که مسئولان مابقی استان ها نیز همانند استان فارس، بخواهند خود استاندارشان را انتخاب کنند و دولت هم مجبور شود همان گزینه ی معرفی شده از سوی نمایندگان مجلس آن استان و اعضای مجلس خبرگان رهبری آن استان را به تصدی گری استانداری استان مربوطه برگزیند.
 این اقدام اگر از جانب هر گروهی و در هر استانی صورت گیرد، به طور خوش بینانه دور زدن قانون است و به طور واقع بینانه تر، فتح باب بدعتی بسیار آفت زاست که قانون را هیچ می انگارد و مدیریت قانون مند را به سمت مدیریت ملوک الطوایفی سوق می دهد.

 ۶- این جنس استعفا دادن دسته جمعی تمامی ۱۸ نماینده ی استان فارس در مجلس نهم، نمونه ی کوچکی از استعفای دسته جمعی اکثر اصلاح طلبان در مجلس ششم است. ظاهرا علت دو استعفا خیلی با هم متفاوت هستند، اما باطنا در هر دو استعفا روح تمرد و زیاده خواهی نمایندگان و سر باز زدن از نص صریح قانون و تن ندادن به عملکرد در چارچوب اختیارات و وظایف نمایندگی نمایندگان مستتر است.

 اگر بنا باشد نمایندگان مجلس گمان کنند که هر اتفاقی که در استانشان می افتد، باید با آن ها هماهنگ شده باشد، این توهم موجب می شود که عملا دولت در محدوده ی هر استان، فقط یک جایگاه و نقش تشریفاتی داشته باشد و اگر مطابق خواستشان عمل نشد با استعفاي دسته جمعي شان، دولت را تحت فشار قرار دهند و هيات رئيسه را مجبور به رايزني با دولت كنند، در شأن دولت و مجلس نيست؛ به این ترتیب که نمایندگان مجلس یا برخی مسئولان دیگر یک استان، تصمیمی را اتخاذ می کنند و دولت هم بلاتشبیه مانند یک مترسک یا یک ماشین خودکار باید پای آن را امضاء کند وگرنه در آن استان یا در مجلس شورای اسلامی، باید شاهد اختلاف و تنش هایی باشیم که دودش در چشم مردم می رود.

 مضاف بر این که هیچ روا نیست که برخی از مسئولان استان ها از بعضی عناوین خود در راستای تحت فشار قرار دادن فراقانونی قوای دیگر و مسئولان دیگر سوء استفاده کرده و آن ها را مجبور به انجام عملی نمایند که قانونا در آن مبسوط الید و صاحب اختیارند. بد نبود اگر هیات رئیسه ی محترم به جای تحت فشار قرار دادن دولت، استعفای نمایندگان فارس را می پذیرفت تا این پایانی باشد بر رفتار غیر منطقی و فراقانونی نمایندگانی که فراتر از وظایفشان عمل می کنند و متوقعند.

 ٧- پيرامون استاندار جديد فارس كه در بسياري از اخبار با عنوان استاندار كهكيلويه اي و بوير احمدي فارس معرفي شده بود، يعني محمدعلي افشاني، خيلي توضيحي در اين يادداشت ارائه نشد و در اين باره كه وي چقدر اصلاح طلب هست يا نيست، تند است يا معتدل است هم حرفي به ميان نيامد، چون دغدغه ي نگارنده نبود. ايرادي كه ١٨ نماينده ي فارس به بومي نبودن افشاني گرفته اند، از نظر كارشناسانه مي تواند وارد باشد ولي سؤال اين جاست كه اگر بومي بودن يك شرط لازم براي تصدي گري استانداري فارس است، پس چرا در آن جلسه ي هفته ي گذشته ي مجمع نمايندگان فارس، از بين ده نفر نامزد براي استانداري فارس، افراد غير بومي نيز معرفي شده بودند؟

 در مورد گرايش سياسي افشاني نيز بايد خاطرنشان كرد كه قانونا و عقلا هيچ ايرادي ندارد اگر دولت يك اصلاح طلب يا استانداري با افكار دور از تصميم گيرندگان فارس معرفي نمايد. به نظر مي رسد برخي از مسئولان فارس، هماهنگ بردن استانداري با ديگر نهادهاي استان را با مطيع محض بودن اشتباه گرفته اند و علت مخالفتشان با استاندار جديد، نه جهت گيري سياسي وي است و نه اهل فارس نبودنش، بلكه مشكل اين جاست كه گمان نمايندگان و بعضي نهادهاي تصميم گير و تصميم ساز فارس اين است كه گمان مي كنند كه استاندار جديد مانند قبلي ها، مطابق ميل آن ها عكل نخواهد كرد و اين را بر فرض صحت نمي توان يك عيب تلقي كرد بلكه حق استاندار است كه سياست گذاري هاي مديريتي اش را چطور تنظيم كند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
6
113
به نماينده ها چه ربطى داره كه استاندار كى باشه؟؟؟؟احمدى نژاد قانون مجلس رو عمل نميكرد حالا نماينده ها استاندار هم ميخوان تعيين كنن؟؟
فارس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
12
118
ما ساکنین استان فارس در مقایسه با سایر استانها بالاترین درصد آراء را به رئیس جمهور محترم تقدیم نموده و به گزینه انتخابی وزارت کشور اعتماد کامل داریم.
تکلیف نماینده ها را نیز در انتخابات بعد مشخص می نماییم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
4
69
مرگ بر ملوک طوایفی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
7
34
سلام بازهم دولت ک.تاه امد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
5
67
واقعا جای تاسف داردکه افرادی به عنوان قانون گذار واردمجلس شده اندکه بدیهیات اصول تفکیک قوا را نمی دانندچه می شودکرد از ماست که بر ماست
ایرانی
|
-
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
3
54
دولت یکبارواسه همیشه جلوی دخالت مجلس رودرکاراجرایی کشوربایدبگیره .اونهایی هم که استعفادادند درواقع به رای مردم استان فارس بی احترامی کردنددچون مردم واسه امورمربوط به قانون گزاری بهشون رای داده بودند نه دخالت توکاردولت
اسماعیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
3
50
وزارت کشور نباید دربرابر نمایندگان مجلس کوتاه بیاید. وقت آن رسیده تا هر کس در هر شغل و جایگاهی حدود قانونی خود را رعایت کنند و پا را از گلیم خود درازتر نکنند.
جعفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
4
44
روحانی کوتاه نیایی.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
2
35
عالی بود. همین زیاده خواهی ها پایه و اساس بروز فسادهای اقتصادی و اجتماعی و زیست مخیطی بعدی است. دولت منتخب اکثریت مردم نباید به هیچ وجه زیر بار این نوع خواسته های حزبی و جناحی و منفعت طلبانه برود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
2
15
احسنت
یاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
2
44
۸ سال هرچه خواستند کردند و البته به این راحتی نمیتوانند کنار بروند.
میدونید خوندن و شنیدن این اخبار ملت رو افسرده کرده.

استعفا بدن و برن !!!
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
2
35
اگه قرار به دخالت باشه ، پس دولت هم ميتونه وقتي نماينده ها انتخاب شدن ، بگه نه من اين نماينده رو قبول تدارم ، يكي ديگه رو بزاريد.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
4
44
نمایندگان فارس شورشو در آوردن ، تو انتخابات بعدی نشونشون میدیم
ايران بانو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
2
29
به عرض آقايان مستعفي مجلسي برسانيد آن دوراني كه فراقانوني عمل مي‌كرديد و حسينقلي خاني به اداره امور مي پرداختيد گذشته لطفا آقايان قانونگذار قانوني عمل كنيد. طبق قانون اين وزير كشور است كه مسئول انتصاب استاندار است و مسئوليتش متوجه ايشان است نه شما.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
3
37
استعفاشون را قبول کنید . البته دور بعد هیچکدومشون نیستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
2
29
دخالت ممنوع!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
2
32
من اگر باشم استعفای ایشان رو قبول میکنم و میزارم برن سبزی شان را پاک کنند!
mohammad
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
3
17
"این جنس استعفا دادن دسته جمعی تمامی ۱۸ نماینده ی استان فارس در مجلس نهم، نمونه ی کوچکی از استعفای دسته جمعی اکثر اصلاح طلبان در مجلس ششم است. ظاهرا علت دو استعفا خیلی با هم متفاوت هستند، اما باطنا در هر دو استعفا روح تمرد و زیاده خواهی نمایندگان و سر باز زدن از نص صریح قانون و تن ندادن به عملکرد در چارچوب اختیارات و وظایف نمایندگی نمایندگان مستتر است."
این برادر! اگه هر مطلبش و افراطی گری مجلس نهم به مجلس پر افتخار ششم نچسبونه! نوشتش خاتمه پیدا نمیکنه!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
33
مقصر از اول دولت بود كه براي انتخاب استاندار خواست با همه مشورت كند و نظر همه را تامين كند !
انتخاب استاندار چه نيازي به مشورت با نمايندگان داشت كه دولت باب كرد !!
محمد طاها ابی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
31
معلوم میشه این آقایان نماینده فیلم کزه ای زیاد می بینند.!!!! خواهشا استعفای این خادمان ملت رو بپذیرید!!!!
فارس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
29
يكي از علل عقب ماندگي شهرستانهاي استان فارس همين است كه استان فارس خودش مستقل عمل ميكند گويا كشوري جدا از ايران است كه در دست عده اي تنگ نظر و غير مسئول اداره ميشود و هر كسي غير از خودشان سر كار بيايد بيچارش ميكنند انتخاب چاپش كن
فارسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
15
عالی و مستدل بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
23
قانون اساسی؟؟؟؟؟

اصلا نمایندگان این اسم این اصل را شنیده اند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
4
22
استان فارس بیشترین رای رو به اقای روحانی دادن و حتی در زمان دولت اصلاحات! اما متاسفانه مسولین فارس و برخی نماینده های انها همیشه ساز مخالف با این مردم میزنند! من به عنوان یک پارسی از این نمایندگان محترم سوال میکنم که تا حالا واسه استان فارس چه کار بزرگی انجام دادید؟ نماینده ای که کار سیاسی فقط بلده نزد خدا و مردم باید پاسخگو باشه! بزارید انسانهای شایسته بیان
مجتبی
|
Germany
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
2
13
احسنت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
26
بهترین کار اینه که استعفاشون رو قبول کنند
رضا
|
-
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
19
در مقابل بدعت های غیر قانونی باید محکم ایستاد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
18
اینها به تنها چیزی ک اهمیت نمیدهد همان "قانون" است.نماینده ای که به قانون احترام نمیگذارد چطور میخواهد بر اجرای قانون از طرف دیگران نظارت کند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
19
از مردم عزیز وبافرهنگ استان فارس انتظار میره که در انتخابات آتی تمام این مسایل رو درنظر بگیرن و با فکر به نماینده هاشون رای بدن
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
2
18
کاش استاندارهای دیگه رو هم عوض می‌کردن تا نماینده‌ها استعفا بدن
:دی
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
17
کاش استاندارهای دیگه رو هم عوض می‌کردن تا نماینده‌ها استعفا بدن
:دی
ناشناس
|
United States
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
19
صریحا از آقای روحانی و دولت و وزارت کشور می خوایم که اصلا دیگه از مواضعشون کوتاه نیان...دیگه توافق در حال انجامه و دست دولت باز میشه ...زمانشه که دست تندرو ها بسته بشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
19
دولت به هیچوجه نباید زیر بار این زورگوئی برود
منصفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
15
دخالت آشکار و نقض صریح اصول قانون اساسی است اگر دولت کوتاه بیاید همه استانها تمرد خواهند کرد نمایندگان یادشان نرود سوگند خورده اند که مدافع قانون اساسی باشند در ضمن شورای نگهبان این رفتار را به عنوان عدم التزام به قانون اساسی در تعیین صلاحیت آنها لحاظ نماید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
2
14
بنده بعنوان یه شهروند شیرازی معتقدم که انتخاب استاندار هیچ ربطی به نمایندگان مجلس ندارد، ولی این نکنه هم باید مدنظر وزارت کشور باشد که استاندارد فارس بایستی از بین افراد شایسته بومی باشد و لاغیر!!
ناشناس
|
Romania
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
17
حالا که استعفا دادن انشاا.. برن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
3
18
وقتی از کرمان و تهران استاندار براتون انتخاب میکردن یادتون نبود استعفا بدید.
تافردا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
2
20
بسمه تعالي
رئيس جمهوري که اختيار انتخاب يک استاندار را ندارد چه انتظار کار از اوست؟
صد افرین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
15
مجلس محترم لدفن استعفا رو بپذیر تا بدونن چند تا نماینده نمیتونن کاری انجام بدن مردم عزیز شیراز هم اسامی این نمایندگان رو خوب ب یاد داشه باشند انتخابات اتی بدونن ب کی رای بدن از فردا رسایی و کوچک زاده هم میخوان تو انتخاب استاندار تهران دخالت کنند مملکت رو برای خودشون میخوان دوست دارن دور بدی هم رای بیارن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
12
دولت محترم باید بدون توجه به این مسائل ، با تمام توان ، و بر طبق قانون ، خودش در معرفی و جایگزینی استاندار جدید اقدام کنه .
جعفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
2
16
من به عنوان یک شیرازی عاجزانه می خواهم که با استعفای هم آنها موافقت کنید.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
14
بهتراست هیئت رئیسه مجلس استفای این 18 نفر با بپذیرد ؛ تا بدعتی جدید برای دور زدن قانون در کشور به وجود نیاید. اصلا" صلاح نیست دولت در این مورد کوتاه بیاید.
فارس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
21
5
اگروجاهت قانونی ندارد پس چرا وزرا به صحن مجلس برده میشود وتائید نمایندگان ملاک است ؟ نمایندگان نماینده مردم غیورفارس هستند پس باید ازحقوق مردم دفاع کنند، آقای رئیس جمهورباید بدانند بیشترین رای دراستان فارس بدست آوردند وپس به خواست مردم فارس توجه نمایند!!!!! استاندار درفارس میخواهد باهمین مسئولین کاربکند پس باید با تعامل با نماینده گان درفارس انتخاب شود !!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
2
10
اگر دولت به حرف نمایندگان گوش دهد باید فاتحه قانون و قانون اساسی و این دولت را خواند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
12
نمایندگان فارس بهتره بجای دخالت در کار دولت به وظایف خودشون عمل کنند، بنظرم دولت باید قاطعانه در مقابل این نوع دخالت ها و زیاده خواهی های نمایندگان بایستد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
14
اشکالی نداره با استعفاشون موافقت کنید
مستضعف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
2
9
مردم فارس از وزير محترم كشور كه با اداي وظيفه قانوني خويش در انتخاب استاندار باعث شدند تا مردم اين خطه نيز پس از سالها با خبر شوند كه نمايندگاني هم در مجلس دارند ، تشكر و قدرداني نموده و اين اتفاق ميمون را به فال نيك ميگيرند .
ناشناس
|
United States
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
2
16
فعلا كه مردم شيراز خوشحالن ازين اسعفاي دسته جمعي
ید الله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
13
رئيس جمهور كوتاه بياد ، ديگه سنگ روي سنگ بند نميشود !!!!

يادش بخير جمله سنگينيه!!!!
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
10
بنده به عنوان یک استان فارسی از این رفتار نمایندگان
فارس احساس شرمندگی دارم امید وارم دولت در مقابل این رفتار مغایر قانون کوتاه نیاید. نمایندگان یکبار دیگر قانون اساسی را بخوانند.شورای نگهبان هم این رفتار را مد نظر داشته باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
8
واقعا تفکیک قوا به چه معنی است ؟چطور دولت نمی تواند در کار قوه قضاییه دخالت کند.دولت باید مصمم باشد در تصمیم خود
ناشناس
|
Kuwait
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
7
انتخابات مجلس اينده مجالي براي انها نيست!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
7
امیدوارم روحانی اهمیت نده و کار خودش رو بکنه استعفا کردن که کردن برن خونه بشینن از خونه بقیه ماجرا رو نگاه کنن
حمید کرسفی
|
Romania
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
6
ین قبیل کارها دون شان نمایندگان است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
9
5
حالا دیگه چون اصلاح طلبه یاد اصل تفکیک قوا افتادین.
آی آی آی
صد سال دیگه هم ایران به جایی نمیرسه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
18
3
شما کلا هرکی مخالف دولت باشه رومیزنین....
وقتی همه نماینده ها یک نظری دارن دولت باید رعایت کنه!
چون نظر نظرمردم و البته که مردم فارس میتونن تعیین تکلیف کنند! و رییس جمهور حتما بایس تابع مردم باشه!
شیرازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
2
6
درود بر نگارنده.حرف دل ما را زدی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
2
5
نمایندهها خجالت خجالت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
6
کاش رییس محترم مجلس این استعفا را بپذیرد تا این نمایندگان کمی به خود بیایند!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
5
متاسفم از فشار غیر منطقی ب دولت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
3
3
سلام اگر قرار بأشد اينها استاندار فارس رأ مشخص كنند معلوم است كه دولت بودجه و امكانات رأ به استان كم و يا محدود خواهد داد و دود أين تصميم غلط نمايندكان به چشم مردم خواهد رفت، البته ما مردم فارس از استعفائ نمايندگان خوشحال شديم چون خيري از انها به مردم نرسيده است فقط به فكر تغيير مديران به نفع خود هستند
حسین
|
United Kingdom
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
4
بهتره مجمع نمایندگان اسم اون پنج کاندید رو اعلام کنن تو رسانه ها تا مشخص بشه منظور مجمع نمایندگان از کاندیدهای مورد توجه دولت و سوابق کلان مدیریتی در سطح ملی واسه همه مردم روشن بشه.
000
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
19
8
ما تاپایان از اقدام نمایندگان فارس جهت جلوگیری از انتصاب افراد تندرو برای استانداری فارس حمایت میکنیم
غلام
|
Romania
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
6
انتخاب استانداران وفرمانداران حق قانونی وزیر کشور میباشد ووزیر محترم کشور اگر دراین مورد کوتاه بیاید دردیگر استانها هم چنین مسئله ای پیش خواهد آمد اصل تفکیک قوا وحدود وظائف واختیارات نمایندگان محترم را برایشان متذکر بشویدتابدانند که دخالت در امور در هیچ مورد طبق قانون اساسی مجاز نمیباشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
2
5
اون موقع که از این رفتارهای مجلس در برابر دولت قبل دفاع میکردید باید نگران و به فکر امروز بودید, در واقع مخالفان دولت قبل با تایید اینگونه رفتارها و دخالت مجلس در اون زمان, کمک کردند چنین رویه ای به عنوان حق برای مجلس نهادینه بشه!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
3
9
نماینده اقلید.................... خجالت
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
2
8
بنام او که هستی بخش آفرینش است..نماینده حق اعتراض از مجرای قانون را دا رد.نه اینکه به خود حق دهد در اعتراض همگون باسایر اجتماع نماید این جز دوری از حدود قانون ونوعی اعتراض دسته جمعی مصداقی دیگر ندارد.نماینده خود قانونگذاراست.واین حرکت خلاف قانون است.کاش رییس محترم مجلس ایت استعفاء را میپذیرفتند.
نظرات بینندگان