arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۰۷۹
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۰ - ۱۷ تير ۱۳۹۴

100 روز تجاوز عربستان به يمن به روايت ارقام؛ بازنده کيست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صد روز از آغاز حملات جنون آميز عربستان به يمن گذشت؛ صد روز خونريزي، کشتار و کينه‌توزي سعودي‌ها عليه فقيرترين کشور عربي و ملتي که با دست خالي توانسته‌اند ارتش تا بن دندان مسلح اعراب سرمست از دلارهاي نفتي را ناکام بگذارند؛ اين را آمار و ارقام صد روز حملات رياض و همپيمانانش گوياتر از هر چيزي نشان مي‌دهد.

 همزمان با صدمين روز حملات ائتلاف موسوم به "طوفان قاطع" به رهبري عربستان سعودي و مشارکت شماري از کشورهاي عربي عليه يمن، پايگاه خبري "مصر العربي" در گزارشي به بررسي اين حمله نابرابر با زبان آمار پرداخته و اوضاع يمن و مرزهاي اين کشور از آغاز تا به امروز را بررسي کرده است.

در حملاتي که ائتلاف عربي به بهانه بازگرداندن ثبات و امنيت در يمن آغاز کرده تاکنون سه هزار و 114 تن براساس آمارهاي مرکز حقوق بشر يمن کشته شده‌اند.

همچنين در اين آمارها آمده است که ائتلاف عربي بيش از 8000 حمله به استان‌هاي مختلف يمن انجام داده‌ که در پي اين حملات بيش از 20 مرکز و ساختمان دولتي و عمومي و بيش از 50 منزل اکثرا مربوط به رهبران انصارالله در صعده، صنعاء و حجه مورد هدف قرار گرفته و تخريب شد.

آمار کشته‌ها و مجروحان حملات
براساس آمارهاي مرکز حقوق بشر يمن در 100 روز حملات ائتلاف عربي به يمن بالغ بر 3114 تن از جمله 745 کودک، 564 زن و 1805 مرد کشته و بيش از 7400 تن از جمله 112 کودک، 476 زن و 6412 مرد زخمي شدند که گزارش شده حال 531 تن از اين مجروحان وخيم است.

حملات هوايي
براساس اين آمارها که از منابع نظامي مختلف در يمن جمع آوري شده ائتلاف عربي در استان صنعاء 1300 حمله هوايي، استان صعده 900 حمله، استان الحديده 400 حمله، استان مأرب 302 حمله، شهر صنعاء 739 حمله، حجه 205 حمله، تعز 345 حمله، اب 204 حمله،‌ ضالع 196، عمران 387، البيضا 400، ذمار 278، عدن 700، شبوه 248، المحويت 6 و ريمه 3 هوايي انجام داده است.

اين در حالي است که بيش از 1300 حمله نيز عليه اهداف مختلف در مسير بين استان‌هاي مختلف صورت گرفته است.

وضعيت ميداني استان‌هاي درگير يمن
در استان تعز که شاهد درگيري‌هايي ميان انصارالله يمن با گروه‌هاي وابسته به منصور هادي، رئيس جمهوري مستعفي يمن است، نيروهاي حامي منصور هادي سه شهرستان را در اختيار دارند اين در حالي است که بقيه شهرستان‌هاي اين استان در کنترل کامل انصارالله است.

در بيشتر استان‌هاي يمن نيز تا حدود 90 درصد در کنترل حوثي‌ها و نيروهاي حامي عبدالله صالح است به غير از استان مأرب که بخش زيادي در اختيار مخالفان انصار الله است گرچه در اين استان نيز تا حدودي حوثي‌ها فعاليت دارند.

در استان الجوف اما دست برتر را حوثي‌ها دارند و تقريبا تمامي استان از نيروهاي هادي خالي شده است همچنين استان إب که خاستگاه اصلي گروه‌هاي سياسي نظامي اهل سنت است نيز در کنترل کامل حوثي‌ها است و اين گروه تدابير شديد امنيتي را در نواحي مختلف اين استان اتخاذ کرده است. در استان ساحلي الحديده نيز مانند ديگر استان‌ها حوثي‌ها کنترل کامل را در دست دارند. استان عدن در جنوب يمن نيز که شاهد درگيري‌هاي مداوم ميان حوثي‌ها و نيروهاي حامي منصور هادي است. تقريبا مي‌توان گفت در کنترل هيچ يک از طرفين قرار ندارد اما نيروهاي علي عبدالله صالح و حوثي‌ها بر بيشتر شهرستان‌هاي اين استان و ورودي‌ها و خروجي‌هاي آن کنترل دارند.

حضرموت؛ آخرين پايگاه هادي و سايه القاعده
در چند روز گذشته اخباري مبني بر تصميم دولت مستعفي يمن که در حال حاضر مجبور به فرار به رياض شده، براي بازگشت به استان حضرموت در جنوب شرقي يمن و در مرزهاي عربستان منتشر شد. اين استان بياباني اگرچه تا به اين لحظه از کنترل حوثي‌ها خارج بوده اما در دست نيروهاي هادي نيز نيست و القاعده و گروه تندرو انصارالشريعه و داعش بر بيشتر مناطق آن استان سلطه دارند.

اوضاع مرزهاي يمن و عربستان
با وجود 100 روز حمله بي‌امان عربستان تقريبا يک ماه است که حملات انصارالله اعم از حملات توپخانه‌اي و موشکي به پايگاه‌هاي نظامي عربستان به شکل جدي آغاز شده که بر استان‌هاي مرزي نجران و جازان تمرکز داشته است.

با حمله انصارالله به نواحي مرزي عربستان و کشته شدن شماري از نظاميان اين کشور در حملات مذکور، عمليات جنگنده‌هاي سعودي نيز در مرزهاي دو کشور و عليه پايگاه‌هاي انصارالله به ويژه در صعده، حجه و الجوف شدت گرفته است.

بنا به گفته نيروهاي انصارالله اين جنبش بيش از 16 پايگاه نظامي عربستان را در نجران و جازان هدف قرار داده است که پايگاه الشرفه، الجحله، کوهستان‌ ام بي سي از جمله اين پايگاه‌ها هستند.

موشک‌هاي بالستيک
در سي‌ام ژوئن حوثي‌ها اعلام کردند که يک موشک‌ اسکاد به سوي پايگاه السليل، يکي از پايگاه‌هاي نظامي عربستان شليک کرده‌اند و اين عمليات پس از گذشت چند روز از شليک يک موشک بالستيک به پايگاهي نظامي در منطقه خميس مشيط صورت گرفت.

گرچه اين حمله و پرتاب موشک‌هاي مذکور توسط عربستان مورد تاييد قرار نگرفت اما منابع خبري يمني اعلام کردند که در حملات موشکي به پايگاه "السليل" شماري از فرماندهان عربستاني حاضر در اين پايگاه کشته شدند.

حوثي‌ها که پايگاه اصلي‌شان در استان شمالي صعده بود در حال حاضر مناطق گسترده‌اي از يمن را در کنترل دارند و در جنوب نيز به سمت شهر عدن پيشروي مي‌کنند و منصور هادي که فوريه گذشته صنعاء را به مقصد عدن ترک کرده بود بلافاصله با نزديک شدن حوثي‌ها به اين شهر براي پيوستن به ديگر مسئولان دولت مستعفي خود به رياض رفت تا دولت در تبعيد يمن را از رياض سکانداري کند.

در پايان بايد گفت عملياتي که عربستان براي اولين بار رهبري آن را برعهده دارد در 100 روز اول خود نه تنها نتوانسته هيچ هدفي از اهداف تعيين شده را محقق کند بلکه حتي در اين برهه زماني حوثي‌ها موفق شده‌اند علاوه بر ادامه سير پيشروي‌هاي خود در يمن، به برخي از مهمترين پايگاه‌هاي نظامي سعودي‌ها در منطقه نجران و جازان در عمق مرزهاي عربستان نيز نفوذ کنند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان