arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۴۱۹
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۶ - ۰۲ تير ۱۳۹۴

بيش از ۸۵ درصد از يمن در کنترل انصارالله و ارتش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 منابع ميداني در يمن اعلام کردند که ارتش و کميته‌هاي مردمي اين کشور بيش از ۸۵ درصد از اراضي يمن را در اختيار دارند.

ارتش يمن و کميته‌هاي مردمي اين کشور در دو جبهه سرگرم جنگ هستند که يکي از آنها جبهه داخلي است که در آن با عناصر القاعده و گروه‌هاي وابسته به منصور هادي رئيس جمهور مستعفي يمن مي‌جنگند.

در طرف ديگر عربستان سعودي قرار دارد که ارتش و کميته‌هاي مردمي در تلافي حملات سعودي به زيرساخت‌ها و مناطق مسکوني يمن، مراکز نظامي عربستان را در جنوب اين کشور هدف قرار دادند.

اين درگيري‌ها بعد از آن شدت گرفت که منصور هادي رئيس جمهور مستعفي يمن با فشارهاي عربستان بار ديگر برخلاف قانون اساسي يمن استعفاي خود را پس گرفت و شهر عدن واقع در جنوب اين کشور را پايتخت موقت دولت اعلام کرد. اين در حالي بود که پيشروي‌هاي انصارالله و ارتش يمن به سمت شهرهاي جنوبي ادامه داشت تا اينکه با نزديک شدن به عدن، منصور هادي نيز با کمک سعودي‌ها به رياض پايتخت عربستان گريخت.

عربستان سعودي حملات خود را از 6 فروردين عليه تمامي مناطق يمن آغاز کرد. طي اين تجاوز تاکنون بيش از 2315 تن شهيد و 7843 تن ديگر نيز زخمي شده‌اند.

عربستان سعودي مدعي است که هدف از اين حملات بازگردان منصورهادي به قدرت است زيرا که رياض وي نماينده مشروع در يمن مي‌داند اين در حالي است که ارتش يمن و کميته‌هاي مردمي با پيشروي در استان‌هاي جنوبي با مقاومت چنداني روبر نشدند و درگيري‌ها تنها با طرفداران منصور هادي و عناصر القاعده بوده است.

«يحيي قراوش» عضو کميته نظارت بر پناهندگان يمني در استان صعده در اين خصوص به خبرگزاري تسنيم گفت: «ارتش يمن و مردم اين کشور با انصارالله هستند و تنها برخي از تکفيري‌ها باقي مانده‌اند و حمله عربستان به يمن مردم اين کشور را در کنار هم و تحت رهبري عبد الملک الحوثي جمع کرده است.

يک منبع ميداني در يمن نيز با اشاره به دستآوردهاي انصارالله در عرصه ميداني يمن گفت: انصارالله 85 درصد از يمن را در اختيار خود دارد که شامل تسلط کامل بر استان‌هاي صنعاء، عمران، حجه، صعده، ذمار، البيضاء، آب، المحويت، ريمه، الجوف، الحديده و تعز مي‌شود.

اين منبع ميداني افزود: ارتش و کميته‌هاي مردمي در حال مبارزه در مأرب هستند و 80 درصد از اين استان و استان‌هاي الضالع و شبوه را در کنترل کامل خود دارند. 90 درصد از عدن و لحج نيز در کنترل انصارالله و ارتش يمن قرار دارد.

اکنون با گذشت 5 روز از ماه رمضان حملات عربستان سعودي به مناطق مختلف يمن همچنان ادامه دارد که اين تجاوز، مردم اين کشور را با مشکلات جدي مواجه کرده است.

يک فعال يمني در اين خصوص مي‌گويد: «نيازهاي مردم يمن در ماه رمضان در بازارها موجود نيست. گاز خانگي به حد غيرمعقولي رسيده است و وضعيت سوخت هم که مشخص است.»

وي با اشاره به قيمت بالاي اجناس مصرفي در بازارها گفت: آرد و برنج با قيمت‌هاي سرسام آوري به فروش مي‌رسد. کالاهايي که سازمان‌هاي بين المللي اعلام مي‌کنند در اختيار ملت يمن قرار داده‌اند عملا به دست مردم نرسيده است. از تعدادي از مدارس اسکان آوارگان ديدار کردم، آنها فرش نداشتند و روي زمين مي خوابند و غذاي آنها از طريق افراد خيّر تامين مي‌شود.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان