arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۱۲۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۱ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴

آیت‌الله مصباح انقلاب را رها کرد ولی بازگشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رسول جعفریان در بخشی از گفت و گوی خود با خبرگزاری آنا با موضوع بررسی افکار دکتر علی شریعتی، درباره نسبت جناح راست با انقلاب و انقلابی‌گری گفته: جریان راست یا آنچه حالا به آن اصولگرایی گفته می‌شود، دو بخش بودند، چنان‌که قبل از انقلاب هم همین تقسیم مطرح بود.

جناحی از راست‌های انقلابی، مدافع شریعتی بودند و او را دوست داشتند، ضمن این‌که مرتب می‌گفتند البته اشکالاتی دارد. عده‌ای هم سخت منتقد بودند و در عین حال انقلابی. بخشی از جریان راست انقلابی، پیش از انقلاب به خاطر انتقاد از شریعتی، انقلاب و روش انقلابی را هم کنار گذاشتند و رفتند.

نمونه‌اش خود آیت‌الله میلانی و اطرافیان ایشان بودند. آقای مصباح هم جزو همین‌هاست، که اول خیلی‌خیلی انقلابی بودند و بعد تردید کردند. آقای میلانی در این زمینه، یک پدیده است. البته آقای مصباح بعد از انقلاب باز به تدریج به دامن انقلاب برگشت که این هم به خاطر سیاست امام(ره) بود که از کارهای ایشان برای آموزش طلاب حمایت کرد. ایشان اوائل با احتیاط وارد انقلاب شد و البته سال‌هاست که دیگر به صورت جدی در مجموعه کار می‌کند. این را بگویم که بعد از انقلاب، جریان اصولگرایی کمابیش به همین صورت ماند. البته هر از چندی در این جریان تحولی رخ می‌داد و مثلا نامه‌ای یا سندی کشف می‌شد و کسانی مطالب تازه‌ای می گفتند، اما واقعیت آن است که جناح راست همچنان آن حالت را دارد. بخشی که خیلی سنت‌گراست، معمولا انتقاد بیشتری نسبت به شریعتی دارد. در عوض، برخی از انقلابیون اصولگرا، نسبت به تأثیر شریعتی در انقلاب واقف هستند و از زاویه انقلابی بودن و این‌که واقعیاتی را دیده‌اند، از او حمایت می‌کردند و می‌کنند.


نظرات بینندگان