arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۰۶۱۹
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۷ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۴

وال‌استريت‌ژورنال: سعودي‌ها اميدوارند اسرائيل عليه ايران وارد عمل شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

يک روزنامه آمريکايي در گزارشي درباره روابط عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي نوشت که انگيزه و هدف مشترک رياض و تل‌آويو در قبال ايران اين دو را به هم نزديک کرده است.

يک روزنامه آمريکايي در گزارشي با اشاره به روابط رياض و تل‌آويو نوشت که نگرانيها درباره گسترش نفوذ منطقه‌اي ايران و توافق هسته‌اي اين دو را به هم نزديک کرده است.

در حالي که از چندي پيش ديدارهاي مقامات سعودي با صهيونيست‌ها رسانه‌اي و علني شده است، «وال استريت ژورنال» به بررسي دلايل نزديکي روابط عربستان سعودي با اين رژيم پرداخت.

در اين گزارش آمده است: «عربستان سعودي براي مدت‌هاي طولاني البته با معيارها و مفاد خاص خود بر وحدت اسلامي تاکيد کرده است که اين پيام به طور سنتي خصومت با اسرائيل را شامل شده است اما اکنون سعودي‌ها خودشان را در موضعي غيرمعمول يافته‌اند».

«ياتروسلاو تروميسلوف» نويسنده اين گزارش نوشته که به دنبال تحولات منطقه به ويژه در سوريه، عراق، لبنان و يمن، ضديت عربستان سعودي عليه مواضع ايران تشديد شده است.

او به مواضع سعودي‌ها در قبال يمن پرداخته که در آن مقامات رياض بدون ارائه هر گونه مدرک و سندي ادعا کرده‌اند که «به منظور ممانعت از ايجاد نيرويي شبيه به حزب‌الله لبنان در يمن» از سوي انصارالله، عربستان سعودي به يمن حمله کرده است.

تحليلگر آمريکايي در ادامه نوشت: «عربستان سعودي شبيه به اسرائيل درباره توافق هسته‌اي آمريکا با ايران نگراني دارد. برخي سعودي‌ها که نگران گسترش اقدامات منطقه‌اي ايران به دنبال برداشته شدن تحريم‌ها هستند، حتي اميدوارند که بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسرائيل به تاسيسات هسته‌اي ايران حمله کند؛ اميدواري که زياد هم محرمانه و مخفيانه نيست».

در گزارش وال استريت آمده است: «در حالي که مقامات اسرائيلي هم به همان اندازه مشتاق هستند و مي‌گويند تماس‌هاي محرمانه با عربستان سعودي برقرار شده است، اما اين بدان معنا نيست که موفقيت چشمگير ديپلماتيک به زودي اتفاق خواهد افتاد».

در بخش ديگري از اين مطلب به نقل از «جاشوا تيتلبام» کارشناس مسائل کشورهاي خليج فارس در انديشکده مرکز بگين سادات در سرزمينهاي اشغالي هم تصريح شد: «بين اسرائيل و عربستان سعودي تلاقي منافع وجود دارد و جاي زيادي براي همکاري وجود دارد».
منبع: فارس
نظرات بینندگان