arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۹۸۸۶
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۵ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۴

عراقچي و روانچي احتمالا امشب به تهران باز مي‌گردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاونان وزير خارجه ايران به منظور انجام مشورت‌هاي داخلي احتمالا امشب به تهران بازمي‌گردند ولي مذاکرات کارشناسي در وين در جريان است و رايزني‌هاي متوقف نمي‌شود.

دور جديد مذاکرات هسته‌اي در راستاي نگارش پيش نويس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در وين از روز سه‌شنبه 19 خرداد ماه با حضور کارشناسان و به رياست حميد بعيدي‌نژاد مديرکل امور سياسي و امنيت بين‌المللي وزارت خارجه و رئيس هيأت کارشناسي ايران در مذاکره با 1+5 آغاز و روز چهارشنبه با پيوستن سيد عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي معاونان وزير خارجه ايران و هلگا اشميت معاون فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا عملا هفتمين دور مذاکرات به منظور نگارش برجام آغاز شد و از آن روز تاکنون رايزني‌ها در سطوح مختلف کارشناسي و بين معاونان برگزار شد.

رايزني‌هاي هسته‌اي امروز (يکشنبه) نيز در دو سطح کارشناسي و معاونان ظريف و موگريني (به نمايندگي از 1+5) در راستاي نگارش پيش‌نويس برجام ادامه دارد.

آنگونه که خبرنگار فارس مطلع شد احتمالا عراقچي و روانچي معاونان وزير خارجه ايران براي رايزني‌هاي داخلي امشب به تهران باز مي‌گردند ولي مذاکرات عملا در سطح کارشناسان در جريان است.

برخي اخبار نيز منتشر شده در خصوص اينکه تا 30 خرداد وزراي خارجه ايران و 6 کشور به مذاکرات خواهند پيوست که خبرنگار فارس مطلع شد هنوز در اين زمينه برنامه‌اي قطعي نشده است.

مرضيه افخم 20 خرداد ماه نيز در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره اينکه آيا در آينده نزديک برنامه‌اي براي پيوستن وزراي خارجه ايران و 6 کشور به مذاکرات وجود دارد، عنوان کرد: هنوز جدول زمان‌بندي شده‌اي براي حضور وزرا نداريم.

جان کري زير خارجه آمريکا پس از ترک بيمارستان اعلام کرد که طي روزهاي آينده، در زمان مناسب راهي محل برگزاري مذاکرات هسته‌اي مي‌شود.

پس از انتشار اخباري مبني بر جاسوسي از هتل‌هاي محل مذاکرات ايران و ۱+۵ برخي اخبار منتشر شده در خصوص تغيير محل مذاکرات ولي آنگونه که خبرنگار فارس مطلع شد هنوز در اين زمينه تصميمي اتخاذ نشده است.

دهم تير ماه زمان پايان ضرب الاجل تمديد هفت ماهه توافقنامه ژنو است و برخي مباحث مطرح شده مبني بر اينکه اگر توافق جامع به دليل روند کند پيشرفت‌ها در اين زمان حاصل نشود، ممکن است اين رايزني‌ها تمديد شود. البته آنگونه که محمدجواد ظريف وزير خارجه ايران به خبرنگار فارس گفت: هنوز وارد بحث تمديد نشده‌ايم. همواره گفته‌ايم محتوا براي ما مهم است و خودمان را محدود به زمان نمي‌کنيم و راجع به زمان هم نگراني نداريم.

پس از آنکه وزراي خارجه ايران و 6 کشور (آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين و آلمان) به همراه کاترين اشتون مسئول سياست خارجي وقت اتحاديه اروپا در سوم آذر ماه 1392 پس از چند روز رايزني در شهر ژنو به توافقي تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» در خصوص حل موضوع هسته‌اي ايران دست يافتند و اين توافق در سي ‌ام دي ماه همان سال وارد مرحله اجرا شد، انجام مذاکرات به منظور حصول توافق جامع از اواخر بهمن ماه در شهر وين آغاز و پس از آن چندين دور رايزني برگزار شد که 28 تير ماه 1393 اين توافقنامه به مدت 4 ماه تا سوم آذر ماه 1393 تمديد شد. در سوم آذر ماه 1393 و پس از چند روز مذاکره فشرده در شهر وين به دليل اختلافات موجود بر سر راه حصول توافق جامع، دو طرف اين مذاکرات را براي هفت ماه (دهم تير ماه 1394) تمديد کردند و پس از آن رايزني‌هايي در ژنو، مونيخ، مونترو، زوريخ، استانبول و لوزان برگزار شد.

در لوزان 2 و پس از 9 روز رايزني فشرده، دو طرف به راه‌حل‌هايي در راستاي حصول توافق دست يافتند و بعد از آن اعلام شد که گفت‌وگوها براي نگارش متن برنامه جامع اقدام مشترک آغاز خواهد شد که در همين راستا رايزني‌هايي از دوم ارديبهشت تا چهارم ارديبهشت ماه در شهر وين برگزار شد. پس از آن رايزني‌ها در شهر نيويورک و در حاشيه کنفرانس بازنگري معاهده NPT از دهم تا هفدهم ارديبهشت ماه ادامه يافت و سومين دور اين رايزني‌ها از 22 تا 25 ارديبهشت ماه در وين و چهارمين دور نيز 30 ارديبهشت ماه تا اول خرداد ماه به مدت سه روز باز هم در وين برگزار شد. پنجمين نشست نيز از 5 تا هشتم خرداد به مدت 4 روز در وين و در سطح کارشناسان و معاونان با حضور تيم مذاکره کننده ايراني و اتحاديه اروپا برگزار و تيم مذاکره کننده آمريکايي به رياست شرمن نيز به اين گفت‌وگوها پيوست. نهم خرداد ماه نيز ظريف و کري در ژنو به همراه معاونانشان و با حضور معاون موگريني در حدود شش ساعت گفت‌وگو کردند.ششمين دور رايزني‌ها در سطح معاونان روز پنجشنبه 14 خرداد ماه در وين آغاز و 2 روز به طول انجاميد و البته نشست کارشناسان در روز بعد نيز ادامه يافت.
منبع: فارس
نظرات بینندگان