arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۹۸۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۴

المستقبل: توافق، قطعي است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 برخي منابع ديپلمات،در گفتگو با المستقبل توافق هسته‌اي ميان گروه موسوم به «1+5» و ايران را در حکم امضاشده دانستند و ادعـا کردند که توافقي که امضا خواهد شد «توافق خوب» است و تا سالهاي طولاني برنامه ايران را تحت نظارت قرار مي‌دهد.

روزنامه «المستقبل» لبنان، به نقل از منابعي که آنان را «منابع ديپلمات کاملا آگاه» ناميد، توافق هسته‌اي را امضاشده دانست و نوشت که قدرت‌هاي بزرگ تا لحظه آخر از اعلام توافق خودداري خواهند کرد.

بنا بر ادعاي اين منابع که المستقبل هويت آنان را فاش نکرد، برداشته شدن تحريم‌هاي ايران دو تا سه سال طول خواهد کشيد.

اعلام توافق تا لحظه آخر ضرب‌الاجل انجام نخواهد شد

المستقبل در اين گزارش نوشت: منابع ديپلمات کاملا آگاه مي‌گويند که به مصلحت کشورهاي بزرگ است که تا لحظه نهايي ضرب‌الاجل براي امضاي توافق هسته‌اي با ايران، چيزي درباره نهايي شدن امضاي توافق اعلام نکنند. طرف غربي و ايراني به اين دليل که هر طرف تمايل دارد موقعيت خود را در مذاکرات بهبود ببخشد و راحت‌تر بر موانع و امضاي توافق دلخواه خود غلبه کند، تا 30 ژوئن جاري به مانور خود ادامه خواهند داد.

در ادامه اين گزارش آمده است: رئيس‌جمهور آمريکا توافق را دستاورد مهمي قبل از پايان دوره‌اش مي‌داند. ايران (نيز) به دليل ضعف اقتصادي خواهان آن است.. اگر دو طرف پيشرفت چشمگيري به سوي توافق به دست بياورند، مهلت مذاکرات براي چند روز، نه بيشتر، تمديد مي‌شود.

احتمال تمديد 10 تا 15 روزه مذاکرات

المستقبل در ادامه به نقل از منابع خود توافق را امضاشده دانست و نوشت: طبق گفته اين منابع، امضا[ي توافق] قطعي است و اين نشان از توافق سياسي است حال آنکه مذاکره بخش فني تا لحظه آخر ادامه دارد و شايد بين 10 تا 15 روز تمديد شود.

به نوشته المستقبل،‌ «اصل اساسي براي دو طرف، زمان نيست؛ بلکه محتواي مذاکرات است يا چکيده‌اي که مذاکره‌کنندگان به آن مي‌رسند. الان کار روي مذاکره فشرده درباره ضمايم توافق ادامه دارد؛ اصلاحاتي انجام مي‌شود تا ديدگاه‌هاي دوطرف براي توافق به هم نزديک شود. نکاتي که هنوز روي آن توافق حاصل نشده، دوباره به روند مذاکره بازگردانده مي‌شود.. تا حد چانه‌زني سياسي. دو طرف اول به راه‌حل سياسي خواهند رسيد؛ يعني توافق بر اساس توافق سياسي و متکي بر خطوط اصلي (و کلي) خواهد بود. همّ سياسي [دو طرف] رسيدن به نتيجه در مذاکرات است.

المستقبل افزود: اولويت بحث غرب و ايران مذاکره درباره [موضوع] هسته‌اي است. دو طرف موفق شدند از مسائل منطقه‌اي جز در حد تبادل نظر به صورت فرعي، دور شوند. مذاکره بر اساس دوري کردن از اين مسائل آغاز شد و حتي تحولات منطقه‌اي مانند سوريه، عراق، يمن و ليبي بر روند مذاکره غرب با ايران تاثير نگذاشت.

توافق، برنامه هسته‌اي ايران را از 10 تا 15 سال فريز مي‌کند

اين منابع در ادامه به موضع ايران و اسرائيل اشاره کردند و با بيان اينکه هر يک از اين دو مي‌گويند توافق، فعاليت ايران را متوقف نخواهد کرد، به دو نکته اشاره کردند؛ اول، اينکه اساسا، به‌هنگام حرکت به سوي تفاهم با ايران در موضوع هسته‌اي بازگشت به عقب سخت است. دوم، توافق هنگامي که شکل بگيرد، برنامه‌ هسته‌اي ايران طي 10 سال فريز خواهد شد. اين مدت به 15 سال هم مي‌رسد. معنايش اين است که ايران به مدت طولاني در اين موضوع پيشرفت نخواهد کرد. الان هم ايران به آستانه [ساخت] بمب اتم نرسيده است. حتي اگر بعد از 15 سال فعاليت خود را براي اهداف نظامي از سر بگيرد، نيازمند زمان است که به ساخت بمب برسد.

نظارتي که طبق توافق بر ايران اعمال مي‌شود در اين چند سال تمام نمي‌شود

اين منابع همچنين در خصوص نظارت بر ايران گفتند: نظارتي که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، طبق توافقي که امضا خواهد شد، بر ايران اعمال مي‌کند، فعال باقي مي‌ماند و به اين چند سال محدود نمي‌شود. به معناي ديگر، اگر ايران تصميم بگيرد که بعد از 15 سال بمب بسازد، آژانس آن را کشف خواهد کرد.

اين منابع پروتوکل الحاقي را ضمانت نظارت طولاني مدت بر ايران دانستند و و توافقي را که امضا خواهد شد، «توافق خوب» توصيف کردند.

اين منابع گفتند: توافقي که امضا مي‌شود، خوب خواهد بود، زيرا ايران که معاهده منع گسترش سلاح‌هاي اتمي را و [طبق توافقي که امضا مي‌شود] پروتوکل الحاقي را امضا کرده، به آژانس اجازه مي‌دهد که هرکجا را که خواست و هر کجا را که واجب ديد و در هر زماني، بازرسي کند. مخصوصا پروتوکل، قدرت بازرسي گسترده‌تري در مقايسه با معاهده مي‌دهد. اين امر، ضمانتي براي سالهاي طولاني پس از امضاي توافق است. در نتيجه هر حرکت آينده ايران در اين خصوص کشف خواهد شد.

آنچه الان غرب در مذاکره دنبال آن است اجازه براي بازرسي‌هاست

اين روزنامه لبناني در ادامه بدون اشاره به اينکه ايران بارها اعلام و تاکيد کرده که به دنبال برنامه نظامي هسته‌اي نيست، به نقل از اين منابع نوشت: همه اينها معنايش اين است که ايران نمي‌تواند به صورت پنهاني بمب بسازد. اما مسئله مهمي که غرب در اين توافق به دنبال آن است، اين است که ايران آن را خراب نکند. غرب نگران است که توافق اجرا نشود و به بازرس‌ها اجازه بازرسي داده نشود. دقيقا مانند آنچه صدام انجام داد و ده سال [بازرس‌ها را] به بازي گرفت.

اين منابع گفتند: روند مذاکره از همين‌جا شروع مي‌شود. کار روي ضمانت اجراي توافق از طرف ايران و پايبندي به تعهداتش است. الان کار روي وضع بندهايي در خصوص بازگشت تحريم‌ها و تعيين شيوه‌اي معين است براي زماني که [از جانب ايران] نقضي صورت بگيرد.

برداشتن تحريم‌ها نيازمند دو تا سه سال زمان است

اين منابع در پايان به برداشته شدن تحريم‌ها اشاره کردند و هدف غرب را تعليق دانستند نه لغو تحريم. اين منابع گفتند: برداشته شدن تحريم‌ها طبق اجراي توافق از جانب ايران، دو سال يا سه سال زمان نياز دارد.

به گفته اين منابع، «ايده غرب تعليق اجراي تحريم‌هاست نه برداشتن کلي و آن نيز به هنگام اجراي بخش زيادي از توافق از جانب ايران است. اين امر، برگ فشار بين‌المللي براي ضمانت بازگشت سريع به تحريم‌ها در صورت هر اخلالي در توافق است. همين نکته، فقط بار فني ندارد بلکه بُعد سياسي هم در متوقف کردن برنامه هسته‌اي ايران دارد».
منبع: فارس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سید امین شفیعی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
5
7
خدا کنه توافق بشه
اگه نشه وضعیت روحی و مادی مردم از اینی که هس بدتر میشه
به امید موفقیت سردار جبهه دیپلماسی دکتر ظریف جوون خودمون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
5
7
انشاء الله همینطوره
نظرات بینندگان