arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۴۷۸۶
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

فروش عينک‌هاي 18 ميليوني در پايتخت!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 بسياري از افرادي که از روي اجبار يا براي محافظت از چشمان خود از عينک استفاده مي‌کنند شايد هيچگاه باور نکنند که اين وسيله مي‌تواند با قيمتي حدود 18 ميليون تومان هم فروخته شود. در حالي که بخش عمده‌اي از عينک‌ها از چين وارد مي‌شوند و در مقابل ديگر عينک‌ها با قيمت بسيار پاييني فروخته مي‌شوند.

استفاده از عينک، چه طبي و چه آفتابي در مرحله اول براي محافظت از چشم و بهبود بينايي مورد توجه قرار مي‌گيرد اما همين کالا مي‌تواند جنبه کالاي لوکس پيدا کند بعضا با قيمت‌هاي نجومي به فروش برسد.

تفاوت در قيمت عينک‌هاي موجود در بازار به ويژگي‌هاي مختلفي از جمله جنس بدنه، زيبايي ظاهري و در مورد عينک‌هاي آفتابي به ويژگي‌هاي شيشه استفاده شده در آن برمي‌گردد اما نکته مهم اينجاست که اين تفاوت‌ها چگونه مي‌تواند سبب اختلاف 18 ميليون توماني در انواع آن‌ها شود؟

گشتي در يکي از بازارهاي عينک در تهران نشان مي‌دهد که هر کدام از مغازه‌هاي عينک‌فروشي شيوه کاري خود را دارند؛ براي مثال برخي از اين مغازه‌ها فروش عينک را از 70 هزار تومان آغاز مي‌کنند و در نهايت قيمت‌هايي در بازه يک ميليون تومان در ويترين آن‌ها به چشم مي‌خورد. از سوي ديگر برخي مغازه‌ها عينک‌هايي با قيمت‌هاي بالاتر و تا نرخ 10 ميليون تومان نيز در همان محل عرضه مي‌کنند.

يکي از فروشنده‌ها در اين زمينه به ايسنا مي‌گويد کسي که به دنبال خريد عينک باشد، مي‌تواند با 100 هزار تومان نيز يک عينک قابل استفاده بخرد اما برخي از مشتريان به دنبال خريد عينک‌ با برندهاي خارجي هستند که همين امر قيمت عينک را بالا مي‌برد.

فروشنده ديگري نيز مي‌گويد بعضا عينک‌هاي خاص با قيمت‌هاي 17 تا 18 ميليون تومان نيز مي‌فروشد که البته اين عينک‌ها مشتريان خاص خود را دارد.

به گفته او اغلب مردم عينک‌هايي را در بازه 300 تا 600 هزار تومان براي خريد انتخاب مي‌کنند که کيفيت و طراحي خوبي دارد.

نگاهي به آمار واردات عينک آفتابي در اولين ماه سال جاري نشان مي‌دهد که 1646 کيلوگرم از اين نوع عينک به ارزش 38 هزار و 31 دلار به کشور وارد شده که بخش عمده اين واردات از کشور چين بوده است.

در همين ميان اختلاف قيمت عينک‌هاي وارد شده از چين با کشورهاي ديگر نيز بسيار محسوس است؛ به طوريکه 1248 کيلوگرم عينک از چين به ارزش 12 هزار و 32 دلار وارد کشور شده، در حالي که واردات تنها 200 کيلوگرم عينک در اين مدت از ايتاليا ارزشي برابر 16 هزار و 309 دلار داشته است.

همين امر در زمينه عينک‌هاي طبي نيز صدق مي‌کند؛ به گونه‌اي که از مجموع 3647 کيلوگرم عينک طبي وارد شده به کشور به ارزش 61 هزار و 873 دلار معادل 3255 کيلوگرم آن از چين وارد شده که تنها حدود 16 هزار دلار از کل واردات را شامل مي‌شود و 392 کيلوگرم از عينک‌هاي وارد شده از جمهوري کره سهم 46 هزار دلاري از واردات دارد.

به اين ترتيب به نظر مي‌رسد که عينک‌هاي وارد شده از کشور چين قيمت بسيار پايين‌تري نسبت به عينک‌هاي وارد شده از ديگر کشورها دارند.

وقتي با يکي از فروشندگان عينک درباره چگونگي تامين عينک‌ها صحبت مي‌کنيم، مي‌گويد تمام عينک‌هاي داخل مغازه از همين تهران و نمايندگي برندهاي مختلف تهيه مي‌شود که البته هيچکدام نمايندگي رسمي نيستند.

او در پاسخ به اين سوال که حجم زيادي از عينک‌ها از چين وارد شده و در زمينه اصل بودن آن‌ها ابهام وجود دارد، تاييد کرد که عينک‌هاي کپي نيز داريم اما اکثر عينک‌هاي داخل مغازه اصل هستند و از خط توليد برندها در چين تهيه مي‌شوند و پس از ورود به تهران، از نمايندگي واردکننده آن، اجناس خود را مي‌خريم.

حال آنکه اختلاف قيمت عينک‌هاي وارد شده از چين با کشورهاي ديگر در صورتي که هر دوي آن‌ها اصل باشد چندان منطقي به نظر نمي‌رسد.

به اين ترتيب مشاهده عيني از بازار عينک نشان مي‌دهد که عينک‌هاي آفتابي و طبي بازه قيمتي در حدود 70 هزار تومان تا 18 ميليون تومان دارند که البته عمده مردم عينک‌هايي با قيمت 300 تا 600 هزار تومان مي‌خرند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان