arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۴۷۴۹
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۲ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

حرف هاي تلخ اوباما براي اعراب حاضر در کمپ ديويد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اظهارات اوباما درباره مشکلات داخلي کشورهاي عربي و عدم تمايلش براي دخالت نظامي در سوريه، همچنين انتقاد او از حمله عربستان و متحدانش به يمن باعث ناراحتي رهبران عرب در نشست کمپ ديويد شد.

نشست کمپ ديويد به ميزباني باراک اوباما، رئيس جمهوري امريکا و ميهماني سران عرب کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس نه تنها بي نتيجه پايان يافت بلکه به گفته برخي رسانه هاي عربي سران عرب در آن احساس اهانت کردند و از آن ناخرسند خارج شدند. به گونه اي که آن طور که شبکه الحره امريکا گزارش داد باراک اوباما بار ديگر اظهارات سابق خود را در مورد مشروعيت حکومت عربي مطرح کرد و در پاسخ به ناراحتي اعراب که به او گفتند ما از امريکا در برابر نفوذ ايران در منطقه حمايت کتبي مي خواهيم، گفت: «ما از بابت ايران نگرانيم. ما با بسياري از رفتارهاي ايران در منطقه مشکل داريم اما اين همه چيز نيست. اگر چه کارهاي ايران مي تواند امنيت کشورهاي عربي را تهديد کند اما آن چه بيش از همه براي کشورهاي عربي تهديد است، عدم مشروعيت و مشکلات داخلي حکومت هاي عربي است که سبب شده افراطگرايي در جهان عرب سني افزايش يابد و مردم آنها به سمت افراط متمايل شوند.»

شبکه الحره همچنين گزارش مي دهد که فقط اين مساله باعث نگراني ميهمانان عرب نشد. وقتي که نوبت به سوريه رسيد، اوباما گفت که ما در حال حاضر هيچ لزومي براي دخالت در سوريه نمي بينيم و امريکا نمي تواند شخصا براي حمله نظامي به سوريه نيروي نظامي بفرستد و اقدام نظامي کند. در اين جا يکي از رهبران عرب مي گويد اما شما گفته بوديد که اگر بشار اسد از خط قرمز ما عبور کند، با او برخورد مي کنيم. خط قرمز شما استفاده از سلاح شيميايي بود. اما ما ديديم حکومت سوريه از سلاح شيميايي استفاده کرد و شما هيچ کار نکرديد. اوباما پاسخ مي دهد، اولا بايد بگويم ما به گزارش هايي که دستگاه هاي عربي در اختيار ما گذاشتند، نتوانستيم چندان اعتماد کنيم. گزارش هايي که کارشناسان ما تهيه کردند با آن چه شما تهيه کرده بوديد تفاوت داشت. بر اساس گزارش هاي ما هيچ سندي که ثابت کند ارتش سوريه اقدام به استفاده از سلاح شيمايي کرده باشد در دست نبود. بنابراين ما نتوانستيم در اين زمينه کاري انجام دهيم. به اعتقاد ما در مورد سلاح هاي شيميايي سوريه ما توانستيم بهترين و کم هزينه ترين کار ممکن را انجام دهيم. ثانيا ما در حال حاضر همکاري هاي خوبي با ترکيه و عربستان بر سر سوريه داريم. اما همچنان اعتقاد داريم که استفاده گزينه مستقيم نظامي اقدام مناسبي نيست.

اظهارات اوباما در مورد سوريه باز هم به مذاق ميهمانان عربش خوش نيامد. به ويژه که هم زمان، وزير دفاع ترکيه نيز اعلام کرد که کار آموزش نيروهاي مخالف سوري با هماهنگي امريکا در قالب برنامه مشترک به تعويق افتاده است. او حتي زمان انجام اين کار را اعلام نکرد تا اعراب باز هم بيشتر نسبت به نيت امريکا در مورد سوريه ترديد داشته باشند.

در مورد بحران يمن نيز در اين نشست صحبت شد. اوباما به اعراب گفت ما با دخالت نظامي در يمن بدون هماهنگي و برنامه ريزي قبلي مخالفيم. اين مساله اي است که اتفاقا همه در امريکا بر آن اتفاق نظر دارند. در حال حاضر نيز اصرار داريم که بر راه حل ديپلماسي کار شود و جنگ فورا متوقف شود. ما نسبت به عملکرد ايران در مورد يمن انتقاد داريم و فشارهاي لازم را نيز به ايران مي آوريم که رفتار خود را در قبال يمن تغيير دهد اما در عين حال گزينه نظامي را نيز قابل قبول نمي دانيم.

در همين رابطه جان مک کين، سناتور جمهوريخواه منتقد اوباما نيز گفت: «ما معتقديم رفتار و سياست خارجي اشتباه باراک اوباما سبب شد تا کار به اين جا بکشد. اعراب خليج فارس متحد ما هستند اما آنها در حال حاضر نگران نزديکي امريکا و ايران هستند و گمان مي کنند که رئيس جمهوري امريکا به صرف رسيدن به توافق هسته اي حاضر شده است آنها را رها کند. براي همين از آينده خود نگرانند. در حالي که رئيس جمهوري امريکا بايد تلاش بيشتري براي اطمينان دادن به آنها صرف کند. اين بي اعتمادي سبب شده است تا اعراب به ويژه عربستان سعودي اقدام به حمله نظامي به يمن کنند بدون اين که ما را در جريان بگذارند و با ما هماهنگ کنند. رفتارهاي اعراب از جانب ما مردود است اما عامل اتخاذ چنين رفتارهايي را سياست هاي غلط باراک اوباما مي دانيم.»

در همين رابطه حکم امهز، روزنامه نگار عراقي در تحليل نشست کمپ ديويد گفت: «اوباما به گونه اي با مقامات شوراي همکاري خليج فارس برخورد کرد گويي که آنها هيچ چيز درباره اصول ديپلماتيک و واقعيت هاي دنياي جديد نمي دانند. حتي شيوه دست دادن اوباما با آنها در برابر دوربين ها نيز به شکلي بود که ميهمانان عرب احساس تحقير کردند و مجبور شدند به گونه اي برخورد کنند گويي که نمي دانند بايد در برابر دوربين ها چه کنند.»

وي در ادامه گفت: «برخي از کارکنان کاخ سفيد به گونه اي با ميهمانان عرب برخورد کردند انگار که آنها پيرمردهاي از کار افتاده يا کودکان مهد کودک هستند. همه اينها براي اين بود که به آنها گوشزد کنند در دنيايي که حکومت ها به دنبال مشروعيت هستند حکومت هاي شما مشروعيت ندارند.»

امهز در پايان گفت: «اين نشست هيچ نتيجه اي براي اعراب به دنبال نداشت. آنها حتي يک برگه مکتوب امضا شده از طرف امريکايي که نشان دهد امريکا به امنيت آنها پايبند است دريافت نکردند و در مورد ايران نيز به آنها گفته شد بهتر است با ايران وارد مذاکره شوند، ايران کشور قدرتمندي در خاورميانه است که مي تواند طرفي مهم در منطقه باشد و بايد به فکر تعامل با آن باشند. به ويژه که ايران کشور همسايه شما است.»

در همين رابطه مارتين جوستين، خبرنگار کولومبيا ژورناليسم ريويو در گفت و گو با شبکه الحره امريکا گفت: «در اين نشست به رهبران عرب گفته شد اگر چه ما با ايران مشکل داريم و آن را کشوري سرسخت در تعاملات جهاني مي دانيم و به ويژه در موضوع هسته اي تمام تلاش خود را مي کنيم که از دستيابي آن به سلاح هسته اي جلوگيري کنيم اما کشورهاي عربي بايد بپذيرند که ايران کشور قدرتمندي است که تعامل با آن گريزناپذير است.»

رهبران عرب درباره فروش سامانه هاي موشکي اس 300 به ايران از سوي روسيه نيز ابراز نگراني کردند اما طرف امريکايي بار ديگر تاکيد کرد، فروش اس – 300 به ايران توسط روسيه کاملا قانوني است و امريکا نمي تواند جلوي آن را بگيرد. حتي اوباما حاضر نشد به عربستان تضمين دهد که جنگنده هاي اف – 35 را که اين کشور از امريکا در برابر آن چه تهديد ايران توصيف مي کند، خواسته است، بدهد. پنتاگون در اين باره اعلام کرده است که هنوز مجوزهاي لازم براي فروش اين نوع جنگنده ها به عربستان صادر نشده است. در عين حال گفته مي شود اسرائيل به شدت با فروش اين نوع جنگنده به عربستان مخالفت کرده است. امريکا همچنين هيچ تضميني براي استقرار سپر دفاع موشکي در کشورهاي عربي حوزه خليج فارس ارائه نداده و بر خلاف آن چه گفته شده بود، هيچ قراردادي براي دادن سلاح هاي بيشتر به اعراب نبسته است.

منبع : ديپلماسي ايراني
نظرات بینندگان