arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۴۱۵۰
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴

تغيير تاکتيک واشنگتن براي تجزيه عراق به روايت روزنامه السفير

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"به دنبال اعتراض شديد عراقي‌ها به لايحه کنگره آمريکا براي تجهيز مستقيم عشاير عراقي و پيشمرگ‌ها به سلاح و اعتبار اين دو به عنوان دولت‌هاي کوچک مستقل، به نظر مي‌رسد واشنگتن اکنون از راه ديگري براي تبديل عراق به دولت‌هاي کوچک وارد شده است."

به گزارش روزنامه لبناني السفير، واشنگتن در چند روز گذشته ميزبان مهماناني از عراق بود که دريافت کنندگان اصلي سلاح‌هاي واشنگتن براي عشاير عراقي و کردها هستند و مي‌شود گفت با مقاومت دولت و سياسيون عراقي با طرح کنگره، کاخ سفيد براي رسيدن به اهدافش در عراق رهبران محلي اين کشور را به کار گرفته است.

پس از سفر 5 روزه مسعود بارزاني، رئيس اقليم کردستان به واشنگتن و ديدار با مقامات آمريکايي که حمايت ضمني کاخ سفيد از پروژه‌هاي وي براي استقلال کردها را در پي داشت، رافع العيساوي و اثيل النجيفي، از رهبران اعراب اهل سنت عراق نيز که مواضعي‌ شبيه به رئيس اقليم کردستان دارند، راهي واشنگتن شده‌اند و در موسسه بروکينگز به سخنراني پرداختند.

البته موضعگيري‌هاي اين دو چهره سياسي که اولي وزير دارايي عراق بوده و به اعدام محکوم شده و دومي استاندار نينواست از چارچوبي که جو بايدن، معاون رئيس جمهوري آمريکا برايشان تعيين کرده بود فراتر نرفت و همان چيزهايي را گفتند که کاخ سفيد مي‌خواهد.

العيساوي در سخنراني طولاني خود که خالي از اظهارات طائفه‌گرايانه نبود، همان شيوه ژنرال ديويد پترائوس را که در دوره اشغال عراق توسط آمريکايي‌ها مطرح شد (تشکيل نيروهاي عشايري موسوم به نيروهاي بيداري)، به عنوان شيوه برتر برخورد با داعش در الانبار دانست با اين تفاوت که وي تاکيد کرد اين بار بايد با تشکيل کميته مشترک با حضور نيروهاي بومي دولت عراق و نيروهاي آمريکايي حاضر در اين کشور روشي متفاوت در پيش گرفت. وي راه حل برتر برخورد با داعش را در تجهيز فوري عشاير عراقي و حمايت از شوراهاي محلي به عنوان مقدمه‌اي براي ايجاد تعادل در کشور دانست.

پيشتر جان آلن، هماهنگ کننده نيروهاي ائتلاف ضد داعش در عراق نيز تاکيد کرده بود که ائتلاف از نيروهاي عشاير عراق در نبرد با داعش حمايت خواهد کرد که در واقع همان صدور مجوز براي تشکيل اين نيروهاست.

العيساوي در ادامه انحلال گروه‌هاي شبه‌نظامي و تشکيل گارد ملي براي استان‌ها را خواستار شد و در ادامه با انتقاد از حيدر العبادي، نخست وزير عراق به دليل تاخير در تصويب لايحه گارد ملي با لحني سازش‌گونه گفت: العبادي تمايل دارد تعهدات اخير خود در واشنگتن را عمل کند اما تاخير داشت.

النجيفي نيز پس از سخنراني العيساوي، به وضعيت موصل پس از آزادسازي پرداخت و سه گام اساسي براي آينده اين شهر پس از آزادسازي (به دست داوطلباني که توسط نيروهاي ويژه آمريکا، کانادا و ترکيه آموزش ديده باشند) را مطرح کرد. طبق نظر وي در نهايت انتخابات داخلي استان نينوا برگزار و طي آن نمايندگان مشروع انتخاب مي‌شوند و سپس همه‌پرسي براي حکومت خودگردان که حافظ وحدت عراق و حمايت از اقليت‌هاست، برگزار شود.

استاندار نينوا با تاکيد بر اينکه طبق قانون اساسي عراق موضوع استقلال اقليم‌ها با برگزاري همه‌پرسي مشخص خواهد شد، تبديل استان نينوا به اقليمي مستقل را تنها راه حل رهايي از داعش دانست و گفت: اين کار بايد در دو مرحله صورت گيرد در مرحله اول اقليم جغرافيايي براساس مرزهاي استان تشکيل و در مرحله بعدي مذاکرات براي گسترش اين اقليم با استان‌هاي مجاور صورت خواهد گرفت.

اين مقام عراقي پس از اين سخنراني، با نمايندگاني از کميته روابط خارجه کنگره آمريکا ديدار و درباره تجهيز گارد ملي و عشاير به سلاح گفت‌وگو کرد.

در اين نشست پيشنهاد تشکيل کميته‌اي مشترک به رياست نماينده‌اي از دولت مرکزي عراق و عضويت دو نماينده از اقليم کردستان و ديگر استان‌هاي سني نشين که به سلاح نياز دارند مطرح شد.

النجيفي و العيساوي تاکيد کردند که تنها را ه حل براي بحران عراق تبديل اين کشور به اتحاديه طوايف و نژادها که ضامن وحدت ملي باشد است؛ دقيقا همان چيزي که آمريکا به دنبال آن است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان