arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۱ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴

هماهنگي عربستان با آمريکا درباره اعدام "شيخ نمر"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رياض اعلام کرده که حکم اعدام را در ۱۴ ماه مي (۲۴ ارديبهشت) اجرا خواهد کرد و واشنگتن از تصميم ما با خبر بوده و با آن مخالفت نکرده است.

به گزارش نهرين نت، منابع ديپلماتيک اروپايي در بروکسل با اعلام نگراني از اين خبر اعلام کردند که يک سازمان جاسوسي اروپايي، اطلاعاتي را دو روز پيش از درون خانواده سلطنتي عربستان دريافت کرده که حاکي از آن است که محمد بن نايف وليعهد به سلمان، شاه عربستان گفته اکنون که مردم مشغول جنگي هستند که رياض عليه يمن به راه انداخته، فرصت خوبي براي رهايي از دست آيت الله نمر النمر است.

اين منابع تاکيد کردند که وليعهد عربستان زماني که وزير کشور بود، عليه شيخ نمر که در خصوص جنايات پدرش نايف بن عبدالعزيز سخنراني کرده بود، شکواييه اي به دستگاه قضايي عربستان داد.
منابع مذکور در بروکسل گفتند که محمد بن نايف وليعهد عربستان به جان کري وزير خارجه آمريکا گفته که آيت الله نمر در 14 ماه مي جاري اعدام خواهد شد و با آن که اين يک امر داخلي است، ولي مقامات سعودي مايلند مقامات آمريکايي از آن مطلع شوند.

کري از اين موضوع متعجب شده، زيرا اين خبر زماني به وي اعلام شده که در حال گفت و گو در باره تحولات اوضاع بين عربستان و يمن بوده است. کري سوال کرده که آيا واقعا اين کار انجام خواهد شد و وليعهد عربستان به وي گفته، بله، نمر اعدام مي شود و شاه نيز با اين کار موافق است .وزير خارجه آمريکا هم گفته که بايد اين مساله را به باراک اوباما خبر دهد.

به گفته اين منابع، از زمان اعلام اين خبر، نه وليعهد عربستان و نه عادل الجبير سفير اين کشور در آمريکا مستقيم و يا غير مستقيم نامه اي از واشنگتن که در آن باراک اوباما موضع خود را در خصوص اين خبر اعلام کرده باشد، دريافت نکرده اند.سعودي ها هم سکوت اوباما را نوعي موافقت براي اعدام شيخ نمر تفسير کرده اند.

به اعتقاد منابع ديپلماتيک اروپايي، اجراي حکم اعدام آيت الله نمر خشم گسترده مردمي را در قطيف و الاحساء که بيشتر ساکنان آن شيعه هستند، برمي انگيزد و احتمالا به مناطق ديگر عربستان از جمله مدينه منوره که هزاران شيعه در آن ساکن مي باشند، گسترش خواهد يافت و اين خشم مردمي منجر به ظهور تشکل هاي مسلح شيعه و اجراي عمليات مسلحانه عليه تاسيسات نفتي در منطقه الشرقيه و همچنين هدف قرار دادن آمريکايي ها در اين منطقه که چراغ سبز اجراي حکم اعدام را به مقامات عربستاني داده اند، خواهد شد.

شيخ نمر باقر النمر مخالف عربستاني نخستين بار در سال ۲۰۰۶ ميلادي در هنگام بازگشت از بحرين و به دليل مشارکت در همايشي بين المللي دربارهٔ قرآن کريم از سوي نيروهاي امنيتي سعودي بازداشت شد.

در اتهام شيخ چنين آمده بود، وي از حکومت عربستان خواسته به وضعيت قبرستان بقيع رسيدگي کرده، مذهب تشيع را به رسميت شناخته و شيوه هاي آموزشي و درسي کنوني حاکم بر کشور را تغيير داده يا لغو کند.

آيت الله نمر در بيستم تير 1392 شمسي با حمله مسلحانه نيروهاي امنيتي سعودي دستگير و به مکان نامعلومي انتقال داده شد و يک سال بعد (15 اکتبر 2014) 23 مهر 1393 از سوي دادگاه ويژه جزايي عربستان محکوم به اعدام شد.حکم اعدام نمر، توسط عبدالله بن عبدالعزيز شاه سابق عربستان تا اطلاع ثانوي، به تعويق افتاده بود.

منبع : نسيم
نظرات بینندگان