arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۴
واشنگتن پست:

اوباما آماده است براي توافق هرامتيازي به ايران بدهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 روزنامه واشنگتن پست نوشت اوباما آماده است براي توافق هسته اي هر امتيازي به ايران بدهد.

اين روزنامه آمريکايي امروز در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي به قلم جنيفر روبين نوشت چند روز پس از انتشار چارچوب توافق هسته اي ايران، جان کري وزير امور خارجه آمريکا بار ديگر اعلام کرد که آمريکا بر لغو تدريجي تحريم ها تاکيد دارد. آيت الله خامنه اي، رهبر معظم ايران از اين سخنان به طور علني انتقاد و اعلام کرد بر کاهش فوري تحريم ها تاکيد دارد.

اوباما نيز روز جمعه گفت مسئله اصلي ما اين است که مطمئن شويم ا گر ايران به تعهدات خود پايبند نباشد، اعمال مجدد تحريم ها براي ما سخت نباشد.

اين يک تغيير بزرگ و البته احمقانه در موضع دولت آمريکا است. همانطور که هنري کسينجر و جورج شولتز، وزراي امور خارجه سابق آمريکا هشدار داده اند، اعمال مجدد تحريم ها سخت و بي تاثير است.

پس از لغو تحريم ها و آغاز تجارت قدرت هاي غربي با ايران، اعمال مجدد آنها بسيار دشوار خواهد بود.

اما اوضاع بدتر نيز مي شود. روزنامه وال استريت ژورنال گزارش داد دولت اوباما تخمين زده است که در نتيجه تحريم ها حدود صد تا 140 ميليارد دلار درآمد نفتي ايران در حساب هاي خارجي مسدود شده است.

مقامات آمريکايي گفتند دولت به کنگره اطلاع داده است که احتمالا به عنوان بخشي از توافق نهايي، تهران به اين درآمدها به صورت مرحله اي دست خواهد يافت.

ايران به محض امضاي توافق، حدود سي تا پنجاه ميليارد دلار دريافت خواهد کرد. اين مبلغ کمک بزرگي به اقتصاد ايران خواهد کرد. اين پولها البته به سرعت براي فعاليت هاي تروريستي و نيروهاي نيابتي ايران در يمن، سوريه و کشورهاي ديگر هزينه مي شود.

مايکل ماکوفسکي مدير اجرايي نهاد امور امنيت ملي يهوديان گفت: «اوباما مي خواهد به محض امضاي توافق به ايران امکان دسترسي به پولي را بدهد که برابر با ده درصد از توليد ناخالص داخلي اين کشور است.

 اين هديه اي وحشتناکي بود که اوباما به مناسب روز ارتش به ايران داد. روزي که رژيم ايران برخي از سلاح هاي خود را با شعار مرگ بر آمريکا و مرگ بر اسرائيل به نمايش گذاشت.»

وي افزود: «کم اهميت دانستن تصميم روسيه براي فروش سامانه دفاع هوايي اس سيصد به ايران که حمله نظامي به تاسيسات هسته اي اين کشور را بسيار دشوار تر خواهد کرد از سوي اوباما در همان کنفرانس خبري مسئله نگران کننده ديگري است.»

شايد اوباما در تلاش است وجهه خود را حفظ کند يا ديگر با اين اقدام روسيه مخالف نيست زيرا بدين ترتيب اسرائيل به سختي خواهد توانست توافق هسته اي را با اقدام نظامي نابود کند.

نويسنده اين مقاله افزود اسرائيلي ها نبايد از سخنان روز جمعه اوباما در مورد رضايت دادن به خواسته ايران براي لغو فوري همه تحريم هاي اقتصادي و دفاع وي از موافقت روسيه براي ارسال اين سامانه دفاعي به ايران متعجب شوند. رئيس جمهور آمريکا براي رسيدن به اين توافق هر امتيازي به ايراني ها مي دهد.

اين امتياز دهي ها منجر به مخالفت گسترده کنگره و متحدان آمريکا در منطقه خليج فارس خواهد شد زيرا آنها نگران هستند اوباما سلطه خاورميانه را به ايران بسپارد.
نظرات بینندگان