arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۴۹۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۱ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۴

عضو ارشد انصارالله: جنگ مانع اجراي توافقات با ايران شد/ حضور نيروهاي ايراني و حزب الله لبنان کذب است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 برادران ما در ايران آمادگي خود براي کمک به يمن را اعلام کردند و در اين راستا چندين توافقنامه امضا شد و برخي از آنها اعلام گرديد، اما جنگ موجب عدم اجراي آنها شد. ايران در موارد بي شماري و در کشورهايي مانند لبنان و غزه در کنار مستضعفين ايستاده است، آن هم زماني که بسياري از رژيم هاي عربي پشت آنها را خالي کردند.

در آستانه چهارمين هفته تجاوز رژيم سعودي و کشورهاي هم پيمان آن به يمن در چارچوب آنچه عمليات «طوفان قاطعيت» خوانده شده، روزنامه کويتي «الراي» گفتگويي با «صالح الصماد»، رئيس دفتر سياسي جنبش «انصار الله» و مرد دوم اين جنبش انجام داده و نظر وي را درباره شرايط حاکم بر يمن جويا شده است.

وي در اين مصاحبه به دولت کويت توصيه کرده تا از مشارکت در اين جنگ پرهيز کند، همانگونه که برخي اخبار منتشر شده در خصوص مرگ «عبد الملک حوثي»، رهبر جنبش انصار الله و حضور نيروهاي ايراني و رزمندگان حزب الله لبنان در يمن را تکذيب و تاکيد کرد که اين خبرها کذب محض و اظهارات مرتبط انجام شده در اين باره ياوه سرايي هاي شيوخ عرب حوزه خليج فارس است.

الصماد همچنين انتخاب «خالد بحاح» به عنوان جانشين رئيس جمهوري از سوي «عبد ربه منصور هادي»، رئيس جمهوري فراري يمن را فاقد ارزش و اعتبار دانست و تاکيد کرد که اين انتخاب براي ملت يمن اهميتي ندارد، چون هادي مشروعيت خود را از دست داده است.

آنچه در ادامه مي آيد، مشروح اين گفتگو است:
- آيا اخبار منتشر شده در خصوص مرگ عبدالملک حوثي در يکي از حملات صورت گرفته در قالب عمليات طوفان قاطعيت صحت دارد؟
- خير، اين خبرها و اظهارات شايعه اي بيش نيستند و عبد الملک حوثي در سلامت کامل به سر مي برند.

- نظر شما درباره اقدام عبد ربه منصور هادي مبني بر انتخاب خالد بحاح به عنوان جانشين خود با حفظ سمت نخست وزيري که در مقرش، در پايتخت عربستان سعودي صورت گرفت، چيست؟
- اين انتصاب و تصميم اهميتي براي ملت يمن ندارند، چون توسط فردي صورت گرفته است که فاقد مشروعيت است و هر انتصاب سياسي که در يمن صورت مي گيرد، بايد نتيجه گفتگو و مذاکرات صورت گرفته بين نيروهاي سياسي يمني داخل کشور باشد.

- نقش کويت را در ائتلاف سعودي ضد يمني چگونه ارزيابي مي کنيد؟
- در درجه اول اين عربستان سعودي بود که دست به اين تجاوز زد و آمريکايي ها در پس سعودي ها قرار گرفتند، اما در خصوص برادرانمان در کويت بايد بگويم که آنها طعم اشغال و تجاوز را در زمان حمله رژيم بعثي عراق به اين کشور چشيده اند و به خوبي با طعم تلخ اشغال و تجاوز و آثار بر جاي مانده از آن آشنا هستند. کويتي ها مي دانند که هادي جزو رژيم يمن بود که در تجاوز «صدام حسين» به کويت در کنار اين رژيم قرار گرفت و در اين بين اگر قرار است، برادران ما در کويت نقشي در تجاوز به يمن داشته باشند، به آنها نصيحت مي کنم که در اين جنگ مشارکت نداشته باشند و ما اطمينان داريم که برادران ما در کويت در مواضع خود تجديد نظر و موضعي اتخاذ خواهند کرد که به ملت يمن کمک کند، از بحراني که در آن گرفتار آمده اند، خارج شوند.

- هر از چندگاهي خبرهايي مبني بر سرنگوني هواپيماهاي ائتلاف سعودي و دستگيري خلبانان آنها منتشر مي شود، تاکنون چند فروند هواپيما سرنگون شده و تابعيت خلبانان آنها چيست؟
- کميته عالي امنيتي يمن که نماينده وزارت دفاع اين کشور است، مسئول انتشار چنين اخباري است و تاکنون هيچ خبري موکدي مبني بر سرنگوني و سقوط هواپيماهاي ائتلاف سعودي منتشر نشده و آنچه به گوش مي رسد، خبرهايي از سوي منابع غير رسمي و در پايگاه هاي اجتماعي اينترنتي است که ما آنها را نه تاييد مي کنيم و نه تکذيب.

- موافقت خود را با توقف حملات به يمن در قبال گفتگو و مذاکره اعلام کرديد، آيا اين بدين معني است که با بازگشت عبد ربه منصور هادي به صنعا به عنوان رئيس جمهوري مشروع يمن موافقت کرده ايد؟
- بايد ميان موضع ما در قبال گفتگو و مذاکره و موضع ما در قبال جنگ و تجاوز تمايز قائل شد. گفتگو و مذاکره قضيه اي داخلي و بين نيروهاي سياسي فعال داخل يمن است و نبايد اين موضوع را با تجاوز و جنگ توجيه ناپذير در آميخت، تجاوزي که براي غلبه بر روند سياسي و جريان گفتگوها و مذاکرات انجام شد. بنابراين موضع ما در قبال گفتگو و مذاکره طرف هاي يمني همچنان مثبت است و ما آن را 21 سپتامبر گذشته اثبات کرديم و امتيازهاي بزرگي به ديگر طرف هاي شرکت کننده در نشست ها داديم تا شايد به نتيجه و راه حلي براي بحران يمن دست يابيم که مورد قبول و رضايت مردم يمن باشد.

- درباره کشورهايي که اقدام به ميانجيگري بين شما و ائتلاف سعودي مي کنند، چه نظري داريد؟
- تاکنون پيشنهادي درباره ميانجيگري به گوش ما يا به دست ما نرسيده است و تاکيد مي کنم که تجاوز عربستان سعودي به يمن توجه ناپذير است و اگر براي پايان دادن به اين تجاوز طرحي قرار است، ارائه شود، بايد در ابتدا توجه داشت که چه طرفي جنگ را آغاز کرد.

- گفته شده است که به شما پيشنهاد تحويل «علي عبد الله صالح»، ديکتاتور سرنگون شده يمن و متعهد شدن جهت عدم تعامل و ارتباط با فرزندش در مقابل توقف بمباران ها داده است، پاسخ شما در قبال اين پيشنهاد چه بود و آيا صالح و پسرش همانند آل الأحمر و جماعت اخوان المسلمين خطر و دشمني براي خود مي دانيد؟
- خطر براي ملت يمن در جنگ و تجاوز عليه آن نمود پيدا مي کند و اين خطري است که هم کشور و هم ملت يمن را هدف قرار مي دهد، غير از آن هرآنچه درباره هدف گرفته شدن اين و آن منتشر مي شود، شايعات ساخته و پرداخته دشمنان است که همه چيز را در يمن هدف قرار مي دهد، جز گروه تروريستي «القاعدة».

- از سال 2004 ميلادي گفته شده است که رزمندگان «حزب الله» و نيروهايي از ايران همانند آنچه در سوريه شاهد آن هستيم، با شما در نبردهايتان مشارکت دارند، نظر شما در اين باره چيست؟
- ملت يمن به خاطر کرامت و عزتش غير ممکن است، بپذيرد، طرفي در امور داخليش دخالت کند، حال چه از سوي کشورهاي همجوار عربي در حوزه خليج فارس باشد چه از سوي کشورهاي ديگر و در اين خصوص آنچه درباره حضور نيروهاي ايراني و رزمندگان حزب الله لبنان از سال 2004 ميلادي تاکنون در يمن گفته شده است، دروغ ها و اکاذيبي است که هدف آن گرفتار کردن کشورهاي عربي حوزه خليج فارس در جنگ با مردم يمن است.

- هادي و هوادارانش از اين شکايت دارند که انصار الله عدن و مابقي شهرهاي جنوب يمن را اشغال کرده و فرزندان آنها را مي کشيد، نظر شما در اين باره چيست؟
- رئيس جمهوري فراري يمن به خوبي مي داند که در اين مناطق هزاران تروريست بيگانه وابسته به گروه هاي تروريستي تکفيري «داعش» و «القاعده» حضور و فعاليت دارند و بين آنها بيش از 1700 تروريست داراي تابعيت کشورهاي عربي حوزه خليج فارس هستند که توسط دستگاه هاي امنيتي و اطلاعاتي اين کشورها تحت پيگرد قرار دارند و اين افراد بر تمام مناطق و استان هاي جنوب يمن تسلط دارند و اقدام به غارت و چپاول بانک ها و تخريب موسسات و نهادهاي دولتي و حکومتي مي کنند و آخرين نمونه در اين خصوص در شهر «المکلا» رخ داد و اين ارتش يمن است که اين افراد را تحت پيگرد قرار مي دهد و تلاش دارد، امنيت و ثبات را به مناطق جنوب کشور باز گرداند.

- هادي چگونه توانست از صنعا به عدن و از آنجا به کشور عمان فرار کند، مگر تحرکات او را رصد نمي کرديد و وي را تحت نظر نداشتيد؟
- هنگامي که هادي در صنعا حضور داشت، هيئت ها و ديپلمات ها و بازديد کنندگان نزد وي حضور مي يافتند، از جمله نماينده ويژه سازمان ملل در امور يمن که به طور مستمر با وي ديدار داشت و تمام اين ديدارها بدون هيچ قيد و بندي انجام مي شدند، کساني هم که با وي ديدار داشتند، مي دانستند که وي در کار خود درمانده است و هنگامي که صنعا را ترک کرد، اتفاق خارق العاده يا غير منتظره اي رخ نداد، چون هادي به خوبي مي دانست که در صنعا محبوبيتي ندارد. اما وقتي پاي به عدن گذاشت، او مجبور بود، هرآنچه به وي ديکته مي شود، را پياده کند، به همين دليل وي گروه هاي وابسته به القاعده را فراخواند و آنها پايگاه هاي ارتش در مناطق لحج و ضالع و العند را تصرف و بانک ها را غارت و زندانيان زندان مرکزي عدن را آزاد کردند و سربازان يمني را در حوطة و عدن سر بريدند و دست به جنايات بي شمار زدند و همين ارتش و نيروهاي امنيتي را وادار به دخالت در امور کرد تا مانع ادامه اين جنايت ها شود و همين موضوع هادي را وادار به ترک عدن کرد.

- آيا هواداران شما همچنان در انتظار پاسخ و واکنش قاطعي هستند که عبد الملک حوثي وعده آن را داده بود؟
- ملت يمن، مردمي بخشنده و صبور هستند، صبر آنها در برابر توطئه ها بسيار است، هم اکنون هفته سوم تجاوز عليه يمن را سپري مي کنيم و مردم يمن واکنشي از خود نشان نداده اند تا به همه دنيا ثابت کنند که تمام بهانه ها و دستاويزهايي که در تجاوز به يمن به آنها توسل شده، دروغين و واهي است و اين عدم پاسخگويي بزرگ ترين دليل تاکيد يمني ها بر زندگي مسالمت آميز با همسايگانشان علي رغم تجاوز و تعرض آنها، به يمن و اوضاع اسفبار انساني حاکم بر اين کشور است و جهانيان در خواهند يافت که صبر و تحمل يمني ها نه از روي ضعف و مسکنت بلکه براي دادن فرصت به متجاوز جهت تجديد نظر در محاسباتش و از بين بردن تمام دستاويزها و بهانه هاي تجاوز است، وگرنه همه انتظار پاسخ قاطع را دارند و براي ما همه گزينه ها مطرح است.

- چرا بازداشت اعضاي حزب «اصلاح» وابسته به جماعت اخوان المسلمين يمن افزايش يافت؟
- همه مي دانند که حزب اصلاح يمن يکي از طرف هايي بود که در تمام گرفتاري ها و جنگ ها و تجاوزها عليه ملت يمن چه در جنوب و چه در شمال مشارکت داشت و فتواهاي حزب اصلاح بود که ريختن خون ها و غارت اموال ساکنان مناطقي که شاهد جنگ هاي شش گانه از سوي رژيم سابق بودند، را مباح گرداند و اين حزب همچنان بخشي از رژيمي است که طي انقلاب 21 سپتامبر سرنگون شد و با وجود تمام اين پيشينه ما تلاش کرديم که به اين حزب نزديک شويم و به آنها طي ماه هاي گذشته امتيازاتي داديم و گذشته و پيشينه اين حزب را فراموش کرديم، چون بر اين باوريم که همه ما فرزندان يک ملت هستيم و بسياري از آزادگان ووجدان هاي بيدار موجود در اصلاح به اين امر واقف هستند. اما در اين ميان چشم پوشي از برخي از رهبران اين حزب که در خصومت ورزي و دشمني و موضع گيري عليه انصار الله افراط کردند، بسيار سخت است.

- ماه گذشته شما سفري به تهران داشتيد و به نظر مي‌ رسد، آنگونه که گفته مي شود، ايران پشت شما را خالي کرده و موضع قاطعي در کنار شما اتخاذ نکرده است، نظر شما در اين باره چيست؟
- برادران ما در جمهوري اسلامي ايران آمادگي خود براي کمک به يمن را اعلام کردند و در اين راستا چندين توافقنامه در تهران امضا شد و برخي از آنها اعلام گرديد، اما جنگ موجب عدم اجراي آنها شد و ايران در موارد بي شماري و در کشورهاي مختلف مانند لبنان و غزه در کنار مستضعفين ايستاده است، آن هم در زماني که بسياري از رژيم هاي عربي پشت آنها را خالي کردند.

منبع : مشرق
نظرات بینندگان