arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۹ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۴

"بان کي مون" خواستار آتش بس فوري در يمن شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبيرکل سازمان ملل متحد خواستار برقراري آتش بس فوري از سوي همه طرف هاي درگير در يمن شد.

به گزارش خبرگزاري رويترز، از زمان آغاز حملات هوايي تحت رهبري عربستان به نيروهاي جنبش مردمي انصارالله يمن، اين نخستين بار است که بان کي مون چنين درخواستي را مطرح مي کند.

وي افزود: يمن به عنوان فقيرترين کشور خاورميانه پيش از آغاز درگيرها نيز دچار بحران بود به طوري که ميزان ناامني غذايي در اين کشور بالاتر از فقيرترين کشورها در آفريقا بوده و درگيري اخير نيز به مشکلات موجود در اين کشور دامن زده است.

بان کي مون روز پنج شنبه در باشگاه روزنامه نگاري ملي در واشنگتن افزود: از همه طرف ها مي خواهم هرچه سريع تر جنگ را متوقف کنند.

وي يادآورشد که سعودي ها به من اطمينان داده اند که آنها نيز معتقدند يک فرايند سياسي بايد در يمن وجود داشته باشد و از اين رو از همه يمني ها مي خواهم در يک روند حسن نيت شرکت کنند.

وي تاکيد کرد که ديپلماسي مورد حمايت سازمان ملل، بهترين راه براي نجات و رهايي يمن از جنگ بلند مدت و پيامدهاي آن بر ثبات منطقه است.

بان کي مون در عين حال اشاره اي به تصميم جمال بن عمر نماينده ويژه سازمان ملل در امور يمن و احساس ناکامي وي به خاطر شکست مذاکرات صلح مورد حمايت اين سازمان در يمن اشاره اي نکرد.

منابع ديپلماتيک گفته اند که وي اسماعيل ولد شيخ احمد ديپلمات موريتاني را به جاي بن عمر انتخاب کرده است.

عربستان از 26 مارس(6 فروردين)، تجاوز گسترده به خاک يمن را با حمله هوايي به آن کشور آغاز کرد.

در تجاوز نظامي هواپيماهاي سعودي و همپيمانانش به خاک يمن به بهانه حمايت از عبدربه منصور هادي رييس جمهوري مستعفي و فراري اين کشور، تاکنون شمار زيادي از غيرنظاميان از جمله زنان و کودکان يمني جان باخته اند.

در اين تجاوز گسترده، جنگنده هاي 10 کشور عربي از جمله کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس (به جز عمان) و آمريکا، جنگنده هاي ارتش عربستان را همراهي مي کنند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان