arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۲ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴

سقوط امپراطوري عربستان در اوپک/ اعراب پشت سعودي‌ها را خالي کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزير نفت در حالي پشت پرده‌‌ جديدي از رفتار برخي از اعضاي اوپک را تشريح کرد که با ادامه کاهش قيمت نفت، دوکشور عربي پشت سياست‌هاي عربستان را خالي کردند تا تعداد طرفداران ايران در اوپک به ۱۰ کشور برسيد.

در طول حدود ۱۰ ماه گذشته تاکنون بازار جهاني نفت فراز و فرودهاي متعدد قيمتي را تجربه کرده به طوري که هم اکنون قيمت هر بشکه نفت خام در مقايسه با فروردين ماه سال گذشته بيش از ۵۰ درصد کاهش يافته است.

بر اين اساس، هر چند کارشناسان عقب افتادن تقاضا از عرضه را مهمترين عامل سقوط قيمت نفت عنوان مي کنند اما يکي از مهمترين دلايل کاهش شديد بهاي طلاي سياه، مسابقه جديد کشورهاي عربي عضو اوپک به منظور افزايش توليد و صادرات نفت بوده است.

در طول ۱۰ ماه گذشته که بازار نفت شديدترين کاهش قيمت نفت را تجربه کرده است، کشورهاي عربي عضو اوپک بر روي سقف ۳۰ ميليون بشکه اي توليد نفت اوپک پافشاري کردند و حاضر به کاهش سقف توليد نفت اين سازمان نشدند.

مقاومت چهار کشور عربي عضو اوپک شامل عربستان سعودي، امارات متحده عربي، کويت و قطر به منظور حفظ سقف ۳۰ ميليون بشکه اي توليد نفت اوپک تا آنجا پيش رفت که حتي در نشست ۱۶۶ اين سازمان در پائيز سال گذشته اين چهار کشور مقابل هفت کشور طرفدار کاهش سقف توليد اوپک به رهبري ايران کارشکني کردند.

مهدي عسلي آذر ماه سال گذشته در گفتگويي درباره دلايل حفظ سقف توليد نفت اين سازمان، گفته بود: در نشست ۱۶۶، بيشتر اعضاي اوپک بر اين باور بودند که در شرايط کنوني محدوده قيمت ٨٠ تا ٨٥ دلار براي نفت مناسب است و خواسته بيشتر کشورهاي عضو، توقف سقوط قيمت ها و بازگشت آن در سطح ٨٠ تا ٨٥ دلار بود.

نماينده ايران در اوپک با بيان اينکه در اين نشست هشت عضو اوپک از جمله ايران خواهان کاهش يک ميليون و ٥٠٠ هزار بشکه اي از سقف توليد خود بودند، افزوده بود: اگر روسيه، نروژ و مکزيک نيز با کاهش ٥٠٠ هزار بشکه اي سقف توليد خود موافقت مي کردند، بازار به طور کامل متعادل مي شد.

عسلي در نهايت تصريح کرده بود: پس از آن که روسيه با هرگونه کاهشي در توليد نفت خود مخالفت کرد، اين خواسته بيشتر اعضاي اوپک با مخالفت عربستان و سه کشور صادر کننده نفت حاشيه خليج فارس روبرو شد و به نتيجه نرسيد.

سقوط امپراطوري عربستان در اوپک

به گزارش مهر، با گذشت حدود چهار ماه از اين اظهار نظر نماينده ايران در اوپک، بيژن زنگنه وزير نفت روز گذشته در جمع خبرنگاران برخي از تغيير و تحولات پشت پرده اوپک و تغيير رفتا برخي از کشورهاي عربي عضو اين سازمان را تشريح کرد.

زنگنه بدون آنکه نامي از کشوري در اوپک را ببرد، با تاکيد بر اينکه برخي از کشورها هر چه در توان داشتند تا قيمت نفت کاهش يابد، به کار بستند، گفت: بهانه اين کشورها براي حفظ سقف توليد نفت اوپک و افزايش عرضه نفت به بازار مقابله با شيل اويل‌ها بود.

وزير نفت با اعلام اينکه در نشست ۱۶۶ اوپک چهار کشور مخالف کاهش سقف توليد نفت اوپک بودند، تصريح کرد: با گذشت چند ماه دو کشور از مجموع چهار کشور مخالف کاهش سقف توليد نفت اوپک با انجام مکاتباتي از نظر پيشين خود بازگشتند و خواستار کاهش سقف توليد نفت اوپک شده اند.

اين عضو کابينه دولت تدبير و اميد با بيان اينکه اين دو کشور حامي حفظ سقف توليد نفت اوپک در نشست ۱۶۶ اين روزها از کاهش قيمت نفت ناراضي هستند، تاکيد کرد: با اين وجود قانون اوپک بر مبناي اجماع است و اميدوارم آن کشور باقيمانده هم به نظر ساير کشورهاي عضو اوپک مبني بر کاهش سقف توليد نفت اين سازمان احترام بگذارد.

از اين رو با تفسير اظهارات بي پرده بيژن زنگنه وزير نفت ايران مي توان به اين نتيجه رسيد که در کنار هشت کشور شامل ايران، عراق، اکوادر، الجزاير، ونزوئلا، آنگولا، نيجريه، ليبي، حالا دو کشور عربي ديگر عضو اوپک هم به جمع طرفداران کاهش ۱.۵ ميليون بشکه سقف توليد اوپک پيوسته و عملا پشت عربستان سعودي را خالي کرده اند.

سناريوي نفت ۴۰ دلاري روي ميز نيست

بازار در طول يک ماه گذشته تاکنون به اظهارات علي النعيمي وزير کهنه کار نفت عربستان سعودي ديگر واکنش نشان نمي دهد و ادعاي اين کشور به منظور افزايش عرضه نفت مازاد به بازار همچون پائيز سال گذشته منجر به سقوط چند دلاري قيمت ها در بازار نفت نمي شود.

در اين بين در طول چند ماه گذشته هم به نظر مي رسد اقتصاد دولت امارات متحده عربي هم حسابي از کاهش قيمت نفت خام آسيب ديده به طوري که سهيل بن محمد المزروعي هم ديگر همچون سابق از کاهش قيمت‌ها حمايت نمي کند و سناريوهاي نفت ۳۰ و ۴۰ دلاري ديگر روي ميز نيست.

از سوي ديگر، به نظر مي رسد مقامات عربستان سعودي از خالي شدن اطراف خود در اوپک مطلع شده اند و النعيمي اوايل فروردين ماه سال جاري در کنفرانسي در لندن به نوعي دولت رياض را از اتهام توطئه و دست کاري قيمت نفت مبرا کرد.

اين وزير کهنه کار سعودي ها با بيان اينکه عربستان هرگونه «تئوري توطئه» در پس تصميم ماه نوامبر اوپک در مورد عدم تغيير سقف توليد اين سازمان را رد مي کند، تاکيد دارد: «هيچ توطئه اي در کار نيست و ما تلاش کرديم تمام چيزهايي را که گفته شده بود اصلاح کنيم، اما هيچ کس گوش نمي دهد. ما عليه هيچ کس نيستيم. ما طرفدار هر کسي هستيم که مي خواهد ثبات بازار و توازن بين عرضه و تقاضا را حفظ کند و بازار با توجه به قيمت در مورد آن تصميم گيري مي کند.»
منبع: مهر
نظرات بینندگان