arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۷۹۹۰
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۴

هشدار بلر در مورد انتخاب مجدد کامرون

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخست وزير اسبق انگليس با هدف افزايش شانس حزب کارگر اين کشور در انتخابات پيش رو، نسبت به پيروزي مجدد ديويد کامرون در انتخابات و تداوم نخست وزيري وي هشدار داد.

به گزارش بي بي سي، انگليس در ماه مي شاهد انتخابات عمومي (پارلماني) است. انتخاباتي که ترکيب دولت آتي اين کشور را مشخص مي کند و از همين رو تلاش احزاب و چهره هاي سرشناس براي افزايش شانس پيروزي در اين رقابت ها از مدت ها قبل آغاز شده است.

در همين رابطه «توني بلر» در حميات از حزب کارگر در اظهارتي گفته است که پيروزي ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا در انتخابات پارلماني کنوني و دنبال کردن سياست او نسبت به عضويت بريتانيا در اتحاديه اروپا اين کشور را با خطر هرج و مرج اقتصادي و ضعف سياسي مواجه مي‌کند.

بلر که در حمايت از حزب کارگر در مبارزات انتخاباتي جاري سخن مي‌گفت، با انتقاد از وعده حزب حاکم محافظه‌کار براي به همه‌پرسي گذاشتن موضوع ادامه عضويت بريتانيا در اتحاديه اروپا، گفت که عميقا اعتقاد دارد که خروج از اتحاديه اروپا باعث تضعيف موقعيت بريتانيا در جهان خواهد شد.
توني بلر گفت که در حاليکه کشورهايي مانند چين و هند به قدرت‌هاي بزرگ اقتصادي تبديل مي‌شوند و سياست خارجي روسيه به معضلي مهم در جهان تبديل شده، لازم است موضوع عضويت در اتحاديه اروپا در چارچوبي راهبردي مورد توجه قرار گيرد." وي پرسيد: آيا حالا وقت آن است که عضويت کشورمان در اتحاديه اروپا، يعني بزرگترين بازار و توسعه يافته ترين اتحاديه سياسي در جهان را به بازي بگيريم؟

نخست وزير سابق بريتانيا مشخصا ديويد کامرون را متهم کرد که به منظور جلب راي کساني که ممکن است مجذوب شعارهاي ضد اروپايي حزب "استقلال پادشاهي متحده - يو کيپ" شده باشند، مساله مهم عضويت بريتانيا در اتحاديه اروپا را به حد موضوعي براي رقابت‌هاي سياسي تقليل داده و به اين وسيله باعث شده است تا "غباري از سردرگمي و ابهام فضاي اقتصادي کشور را در بر بگيرد." وي گفت که کامرون در مورد عضويت بريتانيا در اتحاديه اروپا گروگان جناح راست حزب محافظه کار است و با طرح موضوع همه‌پرسي و احتمال خروج از اتحاديه اروپا، نظر دارد حمايت بخش‌هايي از رسانه‌هاي خبري را به دست آورد.

بلر در سال ۱۹۹۴ به رهبري حزب کارگر رسيد و از سال ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۰۷ نخست وزير بريتانيا بود. او به عنوان رهبر حزب کارگر، سه بار در انتخابات پارلماني سال‌هاي ۱۹۹۷، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ اين حزب را به پيروزي رساند و سمت نخست وزيري را در دست گرفت. او در ژوئن سال ۲۰۰۷ از رهبري حزب و نخست وزيري کناره گرفت و گوردون براون جانشين او شد. از توني بلر به عنوان شخصيتي نام برده شده که قادر است دشوارترين موضوعات را به زباني ساده و در عين حال منطقي براي افکار عمومي تبيين کند.

بلر در سخنراني روز سه شنبه که در حوزه انتخابيه سابق خود ايراد کرد، از اد ميليبند، رهبر فعلي حزب کارگر، حمايت کامل کرد و از راي دهندگان خواست تا با انتخاب نامزدهاي حزب کارگر، مانع از ادامه زمامداري ديويد کامرون و حزب محافظه‌کار شوند. راي گيري در انتخابات پارلمان بريتانيا در روز ۷ مه، يک ماه ديگر صورت انجام مي‌شود و توني بلر در حالي در صحنه مبارزات انتخاباتي حضور يافته که نظرسنجي‌هاي انجام شده حاکي از نزديک بودن ميزان حمايت راي دهندگان از دو حزب اصلي محافظه کار و کارگر و ناتواني هر دو حزب در کسب اکثريت لازم براي تشکيل دولت بعدي بدون نياز به حمايت احزاب ديگر است.

توني بلر، که پس از کناره‌‌گيري از سمت نخست وزيري به عنوان نماينده گروه چهارگانه صلح خاورميانه متشکل از سازمان ملل، اتحاديه اروپا، آمريکا و روسيه منصوب شد و هنوز هم اين سمت را در دست دارد هر چند گروه چهارگانه فعاليت چنداني نداشته است.

سخنراني بلر واکنش مخالفان حزب کارگر را در پي داشته و ترزا مي، وزير کشور از حزب محافظه کار گفته است که حضور او در صحنه تبليغات انتخاباتي حزب کارگر نشانه ضعف اين حزب است. در همين مورد، برخي ناظران گفته‌اند که استفاده حزب کارگر از توني بلر در تبليغات انتخاباتي مي‌تواند نتايج متضادي را در پي آورد. از يکسو، نفوذ کلام او ممکن است باعث جلب نظر راي‌دهندگان شود و از سوي ديگر، بسياري از مخالفان حمله ائتلاف به رهبري آمريکا به عراق در سال ۲۰۰۳، او را شريک اشتباهات جورج بوش در اين زمينه مي‌دانند.
منبع: مهر
نظرات بینندگان