arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۵۵۲۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۱ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۴

CNN: مذاکرات هسته اي به نبرد اراده سياسي ايران با آمريکا تبديل شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سی ان ان اعلام کرد مذاکرات هسته ای ایران به رقابت بین اراده سیاسی ایران و آمریکا تبدیل شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق بر سر چارچوب ها با ایران به زودی فرا می رسد، اما مذاکرات دچار وقفه شده است. طبق برنامه همه گروه ها دوباره هفته آینده به مذاکرات بازخواهند گشت.

نیک رابرتسون، خبرنگار ارشد بین المللی شبکه از لوزان سوئیس گزارش داد اندکی پس از اعلام وقفه در مذاکرات، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دیدار بسیار کوتاهی با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران داشت که حدود پانزده دقیقه طول کشید. اکنون وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است جان کری روز شنبه با وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس که همه جزء اعضای گروه پنج بعلاوه یک هستند، دیدار خواهد کرد تا آنها را از روند گفتگوها مطلع کند. بنا به اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، این لحظه خوبی است که همه آنها از رخدادها آگاه شوند. جان کری می گوید انتظار دارد هیأت های مذاکره کننده هفته آینده دوباره برای ادامه گفتگوها به سوئیس بازگردند و این تنها یک وقفه کوتاه است؛ با وجود این، این وقفه در حال حاضر نشان می دهد مذاکرات، دشوار بوده است. اظهاراتی درباره اینکه چه میزان پیشرفت حاصل شده، مطرح است؛ با وجود این، نشانه ها از آن حکایت دارد که هنوز هم مسائل بسیار دشواری وجود دارد که گروه ها نتوانسته اند بر سر آنها به توافق برسند.

از سوی دیگر، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، یک روز مانده به آغاز نوروز و سال نو ایرانیان که روز شنبه است، خطاب به مردم این کشور و هیأت مذاکره کننده ایرانی گفت زمان آن فرارسیده که تیم مذاکره کنندگان در سوئیس، تصمیم های دشواری بگیرد، اما اگر آنها این تصمیم ها را بگیرند، فرصت های بسیاری خوبی در انتظار ایرانی ها خواهد بود. اوباما گفت: «حاکمان ایران باید از بین دو مسیر، یکی را انتخاب کنند؛ اگر آنها قادر نباشد با توافقِ منطقی موافقت کنند، ایران را در مسیری که امروز در آن قرار دارد، نگه خواهند داشت؛ راهی که ایران و مردم این کشور را از اکثر دنیا منزوی کرده است. اگر حاکمان ایران بتوانند با توافق منطقی موافقت کنند، این به مسیر بهتری منتهی خواهد شد: راه فرصت های عظیم تر برای مردم ایران».

نیک رابرتسون در ادامه این گزارش افزود من با ظریف گفتگو کردم و از او پرسیدم به نظر او، آیا هنوز زمان برای دستیابی به توافق پیش از فرارسیدن مهلت تعیین شده وجود دارد؟ او پاسخ داد: «به عقیده من، توافق هر زمانی امکان پذیر است؛ این بستگی دارد که آیا اراده سیاسی لازم برای دستیابی به چنین توافقی وجود دارد یا خیر».

رابرتسون گفت جالب است که ظریف می گوید مسئله به وجود اراده سیاسی بستگی دارد، زیرا این همان چیزی است که جان کری در همه طول هفته بر آن تأکید داشته است مبنی بر اینکه طرف ایرانی باید اراده سیاسی لازم را برای گرفتن تصمیم های دشوار و کلیدی داشته باشد. اکنون شاهد آن هستیم که تیم مذاکره کننده ایرانی همین سخن را دوباره به آمریکا بازگردانده است و می گوید باید از این طرف اراده سیاسی وجود داشته باشد.

خبرنگار سی ان ان گفت من از ظریف درباره پیام اوباما به مردم ایران پرسیدم و او پاسخ داد نظر خود را در این باره روی پایگاه اینترنتی توئیتر قرار داده است. ظریف در پیام خود نوشته است: «ایرانیان هم اینک تصمیم خود را گرفته اند: تعامل همراه با عزت. دیگر زمان آن رسیده است که آمریکا و هم پیمانان این کشور نیز انتخاب کنند: فشار یا توافق». این نشان می دهد ظریف در مقابل جان کری و تیم او ایستاده است و می گوید اگر خواستار آن هستید که ما توافق کنیم، فشارها را کاهش دهید. بنابراین، در این مرحله حقیقتاً با رقابت اراده های سیاسی روبرو هستیم و دو طرف می گویند این هفته دوباره دیدار خواهند داشت.
نظرات بینندگان