arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۵۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۷ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۳

راه‌هاي افزايش صادرات نفت ايران از نگاه بلومبرگ

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بلومبرگ در گزارشي راهکارهاي افزايش توليد نفت ايران پس از لغو تحريم‌هاي بين‌الملي را مورد بررسي قرار داده است.

بلومبرگ در گزارشي به وضعيت صادرات نفت ايران و چگونگي افزايش توليد پس از رفع تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران پرداخت. ايران اعلام کرده که اندکي پس از توافق هسته‌اي توانايي افزايش توليد نفت خود بهميزان يک ميليون بشکه را دارد و بدين ترتيب لقب دومين صادرکننده بزرگ اوپک را از آن خود خواهد کرد.

به اعتقاد کارشناسان ايران براي دستيابي به اين هدف به چندين ماه زمان نياز دارد زيرا تحريم‌ها به صورت تدريجي رفع خواهند شد. به اعتقاد اين افراد ايران به حدود 5 سال زمان و ده‌ها ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز خواهد داشت.

محسن شعار تحليلگر مسائل انرژي دراين باره گفت: نياز شماره 1 سرمايه‌گذاري است. براي دستيابي به صادرات بيش از 4 ميليون دلار به سرمايه‌گذاري خارجي نياز است.

ريچارد نفيو که تا يک ماه گذشته يکي از مقامات ارشد وزارت خارجه آمريکا در موضوع تحريمهاي آمريکا عليه ايران بود گفت: شرايط عملي افزايش صادرات نفت ايران تا پيش از سال 2016 را غيرمحتمل مي‌سازد.

با اينحال کارشناساني مانند لئوناردو مائوگري از دانشگاه هاروارد معتقدند که درصورت باز شدن مسير سرمايه‌گذاري شرکتهاي خارجي به ايران، اين کشور غني از نفت در خاورميانه پتانسيل قابل توجهي براي افزايش توليد دارد.

پيشرفت مذاکرات سوئيس طي ماه جاري موجب افت 10درصدي قيمت جهاني نفت در هفته گذشته شده است چرا که برخي تجار و تحليلگران اعلام کرده بودند که در صورت توافق هسته‌اي، روزانه يک‌ميليون بشکه نفت ايران به بازارهاي جهاني سرازير خواهد شد و اين مسئله موجب مي‌شود تا مازاد عرضه نفت در بازار دو برابر شود.

يک ديپلمات غربي در اين باره به رويترز گفت: انتظار نداشته باشيد که نفت ايران به‌سرعت وارد بازارهاي بين المللي شود. اين مسئله بسيار آسان‌تر است که تحريم‌هاي مالي عليه ايران لغو شود چرا که اجزاي زيادي از تجارت نفت با ايران، هدف تحريم‌ها قرار گرفته است.

بي‌شک توافق هسته‌اي موجب خواهد شد تا بخشي از نفت ايران به‌سرعت وارد بازار شود. تجزيه و تحليل رويترز نشان مي‌دهد که ايران 12 ميليون بشکه نفت در ذخاير شناور خود در اختيار دارد. برخي کارشناسان انرژي بر اين باورند که ايران مي‌تواند شش ماه پس از لغو تحريم‌ها، ميزان صادرات نفت خود را 500 تا 800 هزار بشکه در روز افزايش دهد.

يک تحليلگر مسائل انرژي در لندن نيز گفت: واکنش اوليه بازار به توافق هسته‌اي، کاملاً نزولي خواهد بود و قيمت نفت با کاهش روبه‌رو خواهد شد.

تهران قصد دارد تا سهم خود در بازار نفت را که به‌واسطه تحريم‌ها به‌رهبري آمريکا با کاهش روبه‌رو شده بار ديگر افزايش دهد. صادرات نفت ايران از 2.5 ميليون بشکه در سال 2012 ميلادي به کمتر از يک‌ميليون بشکه در روز رسيده است.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان