arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۴۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۷ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

دور جديد مذاکرات بين کري و ظريف ازسر گرفته شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 دور جديد مذاکرات بين جان کري و محمد جواد ظريف وزيران امور خارجه آمريکا و ايران درباره برنامه هسته اي صبح روز سه شنبه ازسر گرفته شد و قرار است عصر امروز قدرت هاي بيشتري به اين مذاکرات بپيوندند.

علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران و ارنست مونيز وزير انرژي آمريکا به اين مذاکرات ملحق شدند. صالحي و مونيز سپس اتاق اين مذاکرات را ترک و نشستي دوجانبه را برگزار کردند.

به گزارش شين هوا، کري و ظريف روز دوشنبه مذاکراتي پنج ساعته را برگزار کردند و پس از آن ظريف عازم بروکسل شد تا عصر روز دوشنبه با ديپلمات هاي اتحاديه اروپا و همتاهاي خود از آلمان ، فرانسه و انگليس ديدار کند. وي سپس براي مذاکرات بيشتر با کري به لوزان بازگشت.

يک سخنگوي اتحاديه اروپا گفت وزيران امور خارجه انگليس ، آلمان ، فرانسه و فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا پس از ديدار با ظريف بر عزم خود براي تلاش در جهت دستيابي به يک موافقتنامه با ايران تاکيد کردند.

موگريني در بيانيه اي اعلام کرد :« اين نشست مفيد بود و من اطمينان دارم مي تواند به پيشبرد اين مذاکرات طي چند روز و چند هفته آينده کمک کند. اتحاديه اروپا اواخر اين هفته به مذاکرات با ايران ادامه خواهد داد.»

هيئت فرانسوي و وانگ چون نماينده چين نيز قرار است عصر روز سه شنبه وارد لوزان شوند تا در دور جديد از مذاکرات درباره برنامه هسته اي ايران مشارکت داشته باشند.

نمايندگان گروه پنج به اضافه يک ( آمريکا ، روسيه ، فرانسه ، چين ، انگليس و آلمان ) قرار است روز چهارشنبه نشستي را با ايران برگزار کنند.

با نزديک شدن ضرب الاجل 31 مارس براي دستيابي به يک موافقتنامه چارچوب ، احتمال دستيابي شش قدرت جهان و ايران به توافق بيشتر مي شود. اما با اين حال ممکن است شکاف هايي وجود داشته باشد.

ظريف پيش از سفر به بروکسل در مصاحبه با خبرنگاران گفت :« ما در نهايت به نتيجه خواهيم رسيد.»

وي افزود :« در برخي مسائل ما به راه حل نزديک تر شده ايم. بنابراين مي توانيم بگوييم حل اختلاف ها امکانپذير است. اما همچنان برسر برخي مسائل با يکديگر فاصله داريم.»

از موافقتنامه موقت نوامبر سال 2013 ايران و شش قدرت جهان 15 ماه مي گذرد و دو طرف همچنان در تلاش براي دستيابي به يک موافقتنامه جامع هستند.
ايران براساس موافقتنامه موافقتنامه موقت يک ساله نوامبر 2013 با قدرت هاي جهان برنامه هسته اي خود را در ازاي کاهش برخي تحريم ها عليه اين کشور ، محدود کرد.

ايران و قدرت هاي جهان موفق نشدند تا ضرب الاجل 24 نوامبر سال گذشته مناقشه موجود برسر برنامه هسته اي تهران را حل کنند.

دو طرف سپس مذاکرات خود را تا پايان ماه ژوئن سال 2015 تمديد و اعلام کردند تا آن تاريخ براي دستيابي به يک موافقتنامه جامع هسته اي تلاش خواهند کرد.

اين دومين بار بود که ايران و قدرت هاي جهان نتوانستند يک تاريخ هدف را که خودشان تعيين کرده بودند براي دستيابي به يک موافقتنامه جامع محقق کنند.

قدرت هاي جهان به دنبال موافقتنامه اي هستند که براساس آن ظرفيت غني سازي اورانيوم ايران محدود شود و زمينه براي بازرسي هاي سرزده و بدون محدوديت آژانس بين المللي انرژي اتمي فراهم شود تا از اين طريق بتوان تضمين کرد هدف از برنامه هسته اي ايران ساخت بمب نيست.
نظرات بینندگان