arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۴۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۰ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

مهم‌ترين دستاورد سياسي سال 1393 از ديدگاه چهره‌هاي سياسي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سال 1393 با همه فرازها و فرودهاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و ... که داشت حدود 72 ساعت ديگر به پايان مي‌رسد. امسال براي ما خبرنگاران سال پرخبري بود؛ از مذاکرات هسته‌اي‌ که شاهد صدها ساعت مذاکره مستقيم ايران و آمريکا بوديم گرفته تا اتفاقات عراق و سوريه و يمن و ... که به ارتقاي جايگاه و قدرت جمهوري اسلامي ايران در عرصه مبارزه با تروريسم منجر شد. حالا و در آخرين ساعت‌هاي‌ اين سال، خبرنگاران خراسان از برخي چهره‌هاي‌ سياسي کشور پرسيده‌اند که «به نظر شما مهم ترين دستاورد سياسي امسال چه بوده است؟» در اين ميان البته برخي پاسخ صريح و کوتاه داده‌اند و برخي نيز ترجيح داده‌اند که کمي مبسوط تر پاسخ دهند و برخي نيز به دستاوردخاصي اشاره نکرده و به بيان يک خبر مهم اکتفا کرده‌اند که در گزارش مختصر زير مي‌خوانيد.

کاظم جلالي رئيس مرکز پژوهش‌هاي‌ مجلس
توفيقات ديپلماتيک ايران

مذاکرات هسته‌اي‌ و توفيقات حاصل از آن در مقابل 1+5 عملا قدرت نرم جمهوري اسلامي ايران را به نمايش گذاشت. نمايان شدن بازخورد روشن اقتدار ايران در اين موضوع و تاثير رهنمود رهبري به جوانان غربي که با صدور نامه به جوانان پيام عدالت خواهانه ايران اسلامي را به جهانيان رساند مهمترين دستاورد سياسي سال 93 به شمار مي‌رود.

محمد خوش چهره کارشناس سياسي و اقتصادي
پيروزي‌هاي‌ ميداني در عراق و سوريه

شکستن کمر داعش در عراق و پيروزي‌هاي‌ نظامي در سوريه که با حمايت‌هاي‌ نظامي ايران به دست آمد باعث شد فتنه تکفيري‌ها در منطقه ابتر بماند. تا اين لحظه آزادي تکريت موفقيت بزرگي بوده که به دست آمده، آزادي موصل در سال جديد مي‌تواند دستاورد مهمتري باشد تا خطر تکفيري‌ها دفع شود.

الياس نادران عضو شوراي مرکزي ايثارگران
اقدام تعجب آور دولت

دستاورد‌هاي‌ سياسي بسياري در سال 93 داشته‌ايم که هريک درجاي خود حائز اهميت است اما شايد بتوان از اقدام تعجب آور دولت در حوزه اقتصادي به عنوان يک خبر مهم نه دستاورد مهم در سال 93 يادکرد. خبري مبني براينکه دولت به دليل آنکه رشد ناخالص سه ماهه آخر سوم سال منفي شده بود ترجيح داد آن را با رقم رشد 9 ماهه سال محاسبه کند.

امير محبيان فعال سياسي اصولگرا
دستاوردخاصي نداشتيم

دستاورد خاصي در سالي که گذشت به ذهنم نمي‌رسد،ان شاءا... سالي که گذشت،مقدمه‌اي‌ شود براي اينکه در سال 94 شاهد دستاوردهاي مثبتي براي پيشرفت کشور باشيم.

محمدنبي حبيبي دبيرکل موتلفه اسلامي
حضور پررنگ مردم در راهپيمايي 22 بهمن

حضور پررنگ مردم در راهپيمايي 22بهمن در سراسر کشور عليرغم تبليغات وسيعي که دشمنان براي حضور نيافتن مردم انجام داده بودند بزرگترين دستاورد سال بود.

محمدجواد حق شناس عضو شوراي مرکزي اعتماد ملي
اميدواري به کسب موفقيت در مذاکرات

ادامه روند گفت وگوهاي هسته‌اي‌ که از سال ۹۲ آغاز شد و تداوم آن و اميدواري به کسب موفقيت در نتايج مذاکرات هسته‌اي‌ در سال ۹۴ را مي‌توان مهم‌ترين موفقيت دانست.

حسين مرعشي عضو شوراي مرکزي کارگزاران
کسب آرامش اقتصادي

مهم ترين دستاوردهاي سال ۹۳ مذاکرات هسته اي، ثبات در اقتصاد و آرامش داخلي است.

رسول منتجب نيا قائم مقام حزب اعتماد ملي
احساس صداقت از سوي مردم نسبت به دولت

تصميم مسئولان نظام و دولت در حل مسائل فيما بين و رفع تنش‌هاي‌ بين‌المللي نسبت به ايران، کار بزرگي محسوب مي‌شود که مقام معظم رهبري از آن به نرمش قهرمانانه تعبير کردند. همچنين احساس صداقت و درستي از سوي مردم نسبت به دولت از ديگر دستاوردهاي سياسي در سال 1393 محسوب مي‌شود. از طرفي صحبت صادقانه دولت با مردم باعث شده که مردم در برابر مشکلات آستانه تحمل شان بالا رود.

صادق زيباکلام کارشناس مسائل سياسي
باز شدن باب مفاهمه با غرب

تاريخي ترين دستاورد سال برداشتن ديوار بلند بي اعتمادي ميان ايران و غرب بود. ما توانستيم به غرب ثابت کنيم نگاه 36 ساله و ترديد آميز غرب به ايران پاسخ لازم را نمي‌دهد، بلکه بالعکس مي‌توانيم با مفاهمه همکاري‌هاي‌ زيادي با هم داشته باشيم؛ شاخه زيتون روحاني به غرب اگر با پاسخ مثبت همراه باشد مي‌تواند ضمن يک آتش بس تدريجي، زمينه همکاري ايران و آمريکا را در افغانستان، عراق، لبنان و در کل منطقه فراهم کند.

عبدالرضا مصري عضو کميسيون اجتماعي
اقتصاد مقاومتي

ابلاغ سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي را مي‌توان بزرگترين رخداد سياسي کشور در سال 93 دانست که متاسفانه در حق آن بي مهري شد، به رغم آنکه تنها نسخه شفابخش اقتصاد کشور به حساب مي‌آيد اما تا کنون آن را کنار گذاشته‌ايم و سراغ معلول‌هاي‌ ديگر را مي‌گيريم در صورتي که اقتصاد مقاومتي خود به دنبال علت‌ها بوده و اين نسخه حيات بخش تا 50 سال ديگر هم براي کشور کاربرد دارد.

ضرغام صادقي عضو هيئت رئيسه مجلس
صدور نامه تاريخي رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب

نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب مهمترين دستاورد بزرگ عرصه سياست ايران طي سال 93 بود. زيرا علاوه بر آن که اين نامه همانند نامه‌امام به رئيس دولت قدرتمند شرق، دنيارا متوجه خود ساخت، دستاوردهاي فرهنگي آن در جامعه غربي و به خصوص قشرجوان آن روز به روز نمايان تر خواهد شد.

محمد علي رامين معاون مطبوعاتي دولت دهم
دولت بعد از يک سال ونيم متوجه شد که آمريکايي‌ها قابل اعتماد نيستند

بزرگترين قدرت استکباري جهان يعني آمريکا که تاکنون ديگر کشورها را با چالش‌هاي‌ دروني مواجه مي‌کرد، هم اينک با چالش درون حزبي در کشور خود مواجه شده است.

سعيد قاسمي فعال سياسي
اثبات دروغ گويي و نيرنگ کاري غرب

اثبات فرمايش رهبري مبني بر اينکه غرب جز دروغگويي ونيرنگ در مذاکرات هسته‌اي‌ چيزي در چنته خود ندارد. اين فرمايش رهبري روز به روز براي تيم هسته‌اي‌ ما ملموس تر مي‌شود.

حميد رضا ترقي عضو ارشد حزب مؤتلفه
نامه رهبر انقلاب به جوانان غرب

اين نامه در رابطه با شناخت اسلام ناب و تفکيک آن از اسلام آمريکايي و تشيع انگليسي بود که باعث شد مقوله اسلام ناب و شناخت اسلام از مجاري اصلي آن در کانون توجه جوانان غرب قرار بگيرد. اين حرکت رهبر انقلاب سياست‌هاي‌ کلان اسلام هراسي توسط غرب که به وسيله تکفيري‌هاي‌ منطقه در حال دامن زدن به آن بودند را خنثي کرد.

حمزه شکيب عضو شوراي شهر تهران
توجه بيشتر به اقتصاد مقاومتي

توجه نسبي دولت به اقتصاد مقاومتي و طرح اين موضوع به عنوان يک مطالبه در فضاي سياسي کشور مبارک ترين اتفاق سياسي سال بود. اين که همه به اين نتيجه برسند که بايد هم از نفت و هم از نگاه به بيرون جدا شد و با خودباوري به پيشرفت‌هاي‌ لازم رسيد مهمترين دستاوردي بود که مي‌توانست به دست بيايد.

حميد رسايي نايب رئيس کميسيون اصل 90
پيام رهبر انقلاب به همايش مبارزه با فساد

صدور پيام رهبر انقلاب به همايش مبارزه با مفاسد و انتقاد از نحوه مقابله با اين پديده بزرگترين دستاورد بود .اين پيام، هشدار مهمي به مسئولان بود و موجب شد تا خواب زدگان بهانه‌اي‌ براي درخواب ماندن نداشته باشند. همچنين بيانگر آن بود که در جمهوري اسلامي بالاترين عزم را براي مبارزه با فساد، شخص رهبري دارد و لازم است مسئولان به ايشان تأسي کنند.

حسن رسولي عضو شوراي مرکزي بنياد باران
ارتقاي جايگاه ايران و ايرانيان

مهم ترين دستاورد سال ۹۳ تلاش دولت در تقويت اميد و آرامش و بازگشت سبک کشورداري حکيمانه و ارتقاي جايگاه ايران و ايرانيان در عرصه بين المللي است، اين دستاوردها به صورت نسبي به دست آمده است. معتقدم سال آينده دولت دکترروحاني با استفاده از تجربيات يک سال و نيم گذشته در اين راستا منسجم تر و شجاعانه‌تر حرکت خواهد کرد.

غلامرضا انصاري عضو شوراي شهر تهران
مذاکرات هسته‌اي

مهم ترين دستاورد سال ۹۳ مذاکرات هسته‌اي‌ است، امروز مذاکرات و ديپلماسي در عرصه مراودات بين المللي نقش بسيار مهمي بازي مي‌کند. تيم و ديپلماسي قوي در بحث مذاکرات موفقيت قابل توجهي براي مجموعه نظام در سال ۹۳ به همراه داشته است.


نظرات بینندگان