arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۹۸۵۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۱ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۳

وزير بهداشت عازم عراق مي‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي اعلام کرد‌: هفته آينده معاون اول رييس جمهوري و بنده در راس هياتي عازم عراق هستيم و فرصت مناسبي است تا با مسئولين اين کشور در خصوص ريزگردها گفتگو و چاره انديشي شود.

دکتر سيد حسن هاشمي در جلسه با مجمع نمايندگان استان خوزستان در مجلس شوراي اسلامي در خصوص ريزگردها در هيات دولت و تاکيد مقام معظم رهبري و رييس جمهوري به موضوعات استان خوزستان، گفت: در اين جلسات وزرا و مسئولين مرتبط نظير سازمان محيط زيست، وزارت نفت، وزارت نيرو، هلال احمر، وزارت بهداشت، سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور و ساير نهادهاي مرتبط حضور داشتند و در خصوص ريزگردها بحث و تبادل نظر شد.

وي با تاکيد بر ضرورت همفکري و بهرگيري از صاحبنظران در رفع مشکل ريزگردها، افزود: بخشي از مشکل ريزگردها مربوط به کشور عراق و بخش ديگر مربوط به کاهش بارش و خشک شدن تالاب هاي هورالعظيم و مناطق جنوب شرقي استان است و معتقدم که به جاي اينکه به دنبال مقصر در وزارتخانه ها و سازمان هاي مرتبط بگرديم، بايد با کار علمي و جمع بندي مشخص بتوانيم راهکار مناسبي براي رفع اين معضل پيدا کنيم و به شرايط مناسب برگرديم.

وزير بهداشت کاهش نزولات آسماني، خشکسالي و کاهش ورودي آب سدها را بخشي از عوامل ايجاد ريز گردها نام برد و گفت: متاسفانه گردو غبار در اين منطقه به سرعت ايجاد شد و به اعتقاد بنده بايد با استفاده از مطالعات بين المللي و محققيني که به اکوسيستم کشورمان تسلط کافي دارند، بتوانيم در رفع اين مشکل قدمي برداريم.

وي در حوزه برنامه هاي کوتاه مدت با تاکيد بر ضرورت تجهيز سازمان هواشناسي به دستگاه هاي هشداردهنده سريع، افزود: بايد اعتبارات تجهيز آنها تامين شود تا مردم زودتر مطلع شوند که منجر به گرفتاري و مختل شدن زندگي آنها نشود.

وزير بهداشت با اشاره به اينکه متاسفانه خشکسالي بخشي از زندگي ما شده است، در ادامه گفت: در بازديدي که از حميديه، سوسنگرد، هويزه، طلاييه، جفير کوشک و تالاب هاي هورالعظيم در نقطه صفر مرزي داشتيم مشخص شد که بخش عمده اي از گردو خاک مربوط به اين منطقه بود و بادي که از سمت کشور عراق مي وزد اين مسئله را ثابت مي کند.

هاشمي خاطرنشان کرد: تلاش کنيم که با اطلاع رساني صحيح و به هنگام، مردم را نسبت به مسئولين بي اعتماد نکنيم و اميددادن به مردم براي حل مشکلات را جايگزين نگراني و تشويش هاي بيهوده نماييم.

وزير بهداشت در پايان اين نشست با تاکيد بر اينکه مردم، قواي کشور را از هم جدا نمي دانند، گفت: در اقداماتي که انجام مي شود اگر اشکالي وجود داشته باشد متوجه کل نظام است. وي اظهار اميدواري کرد که با همفکري و هم افزايي همه قوا مشکلات استان به طور ريشه اي مرتفع شود.

دولت بايد موضوع ريزگردها را آسيب شناسي کند تا تجربه درياچه اروميه تکرار نشود

دکتر هاشمي در حاشيه بازديد از سوسنگرد، هويزه، منطقه طلاييه و نقطه صفر مرزي در تالاب هاي هورالعظيم گفت: مردم ما توقع قول ندارند، توقع عمل دارند و تحقق اين امر مستلزم داشتن عزم جدي در همه مسئولين کشور براي رفع مشکلات است .

وي افزود: اظهارنظر در خصوص علت اصلي ريز گردها و ارائه راهکار براي رفع مشکل نيازمند تحقيقات وسيع در مراکز تحقيقاتي است و صرفا با بازديد يک روزه نمي توان علت يابي کرد.

وزير بهداشت با اشاره به اينکه، آنچه به عنوان نماينده ويژه هيات دولت به بنده سپرده شده بود، بررسي منطقه و ارائه گزارشي به رييس جمهوري و هيات وزيران است که البته بنده به عنوان مسئول سلامت کشور، ضرورت دارد که با اقدامات به موقع و موثر در خصوص کاهش عوارض ريزگردها در سلامت مردم تمهيدات لازم را فراهم کنيم.

هاشمي بخش عمده مشکلات پيش آمده را کمبود آب ناشي از کاهش بارندگي اعلام کرد و گفت: دولت بايد از مسيرهاي علمي اين موضوع را آسيب شناسي کند تا تجربه درياچه اروميه مجددا تکرار نشود.

وي در ادامه تاکيد کرد: بايد اجازه دهيم محققان اين حوزه نظر بدهند ، دانشگاه جندي شاپور اهواز ظرفيت خوبي در اين حوزه دارد و از تجارب بين المللي مشابه نيز کمک بگيريم تا بتوانيم راه کار اساسي و علمي را ارائه دهيم.

هاشمي در پاسخ به يکي از خبرنگاران، مبني بر اينکه به مردم خوزستان چه قولي مي دهيد، گفت: مردم ما توقع قول ندارند، توقع عمل دارند و تحقق اين امر مستلزم داشتن عزم جدي در همه مسئولين کشور براي رفع مشکلات است.

وي در پايان افزود: ما هم بدون منت و برحسب وظيفه قبول کرديم که در حوزه مرتبط با خود با جديت پيگير موضوع باشيم. ساير وزراي هيات دولت نيز به اين منطقه خواهند آمد تا براي رفع مشکلات استان خوزستان با ايجاد هم افزايي بيشتر اقدامات موثرتري صورت پذيرد.

هفته آينده معاون اول رييس جمهوري و بنده در راس هياتي عازم عراق هستيم

وزير بهداشت بعد از بازديد از بيمارستان دشت آزادگان در بيايان هاي اطراف اين شهرستان و شهر هويزه و همچنين در منطقه اي در نزديکي مرز کشور عراق که به شدت از غلظت بالاي ريزگردها همراه بود و گفته مي شود يکي از کانون هاي اصلي برخاستن گرد و غبار است حضور يافت و به همراه کارشناسان به بررسي وضعيت خاک اين منطقه پرداخت.

و ي از قسمت هاي مختلف تالاب هورالعظيم که بخش هايي از آن بدليل کاهش نزولات آسماني خشک شده بود بازديد کرد و گفت: در بازديدهاي انجام شده مشخص گرديد که بخشي از ريزگردهاي استان خوزستان مربوط به بيايان هاي کشور عراق است که بدليل وزش بادهاي شديد به سمت کشور ما و علي الخصوص استان خوزستان حرکت ميکنند و در هفته آينده که معاون اول رييس جمهوري و بنده در راس هياتي عازم عراق هستيم فرصت مناسبي است تا با مسئولين اين کشور در خصوص ريزگردها گفتگو و چاره انديشي شود.

گفتني است همچنين وزير بهداشت در اين سفر با حضور در منطقه يادمان شهداي هويزه با مقام شامخ شهداي جنگ تحميلي اداي احترام کرد.

موضوع ريزگردها بايد با جديت پيگيري شود و با فروکش کردن آن، اقدامات هم کمرنگ نشود

هاشمي در حاشيه جلسه شوراي اداري استان خوزستان نيز گفت: موضوع ريزگردها مشکلي است که بايد با جديت پيگيري شود و با فروکش کردن آن، اقدامات هم کمرنگ نشود و ادامه دار باشد.

وي گفت: دولت مصمم است تا موضوع آلايندگي هواي استان خوزستان را بطور جدي پيگيري نمايد و در سريعترين زمان ممکن نسبت به رفع آن اقدام نمايد.

بررسي موضوع ريزگردها از 2 هفته گذشته در هيات دولت

وزير بهداشت در ادامه گفت: پيرو تاکيد مقام معظم رهبري و شخص رييس جمهور بررسي موضوع ريزگردها از 2 هفته گذشته در هيات دولت شروع شده و روز سه شنبه نيز با حضور معاون اول رييس جمهوري و وزاري مرتبط در کارگروه اختصاصي که در اين باره تشکيل شد، معضل ريزگردها مورد بحث قرار گرفت.

هاشمي افزود: متاسفانه به دليل کاهش 46 درصدي بارش در استان خوزستان، خشکسالي پيش رونده شده و منشاء مشکلاتي براي مردم شده است.

وي خاطرنشان کرد: در گذشته بخش عمده اين ريزگردها از کشورهاي همسايه مثل عراق بود اما متاسفانه در حال حاضر از داخل هم مشکلاتي ايجاد شده است.

ضرورت ارايه راهکارهاي تخصصي و بلندمدت براي رفع مشکل ريزگردها

وزير بهداشت تاکيد کرد: مهم اين است که کار علمي انجام دهيم که خوشبختانه مراکز علمي استان توانمندي هاي خوبي هم دارند و بايد با راهکارهاي تخصصي و بلندمدتي چون توجه به رودخانه ها و تالاب هاي استان و پوشش گياهي مناسب بتوانند اين مشکل را مهار کنند.

هاشمي گفت: اقدامات انجام شده کافي نيست و بايد با سرعت بيشتري با حمايت هاي لازم ادامه پيدا کند و با اطلاع رساني کافي و به موقع درباره ريزگردها به مردم ،اقدامات پيشگيرانه جهت سلامت آنان انجام شود.

درمان رايگان بيماران تنفسي در همه بيمارستانها و مراکز درماني خوزستان

وزير بهداشت افزود: مقرر شد که همه بيمارستانهاي دولتي ، تامين اجتماعي و بيمارستانهاي وابسته به وزارت نفت و حتي بيمارستانهاي خصوصي کليه بيماران مشکلات تنفسي ناشي از ريزگردها را بطور رايگاه پذيرش و درمان کنند همچنين هلال احمر استانهاي مجاور نيز براي تامين تجهيزات مورد نياز اعلام آمادگي کرده اند.

هاشمي با تاکيد مجدد بر اطلاع رساني به موقع و صادقانه گفت: مردم پذيرش بسيار مناسبي دارند چون بار مراجعه به مراکز درماني در مقايسه با قبل کاهش داشته و اين نشانگر آگاهي آنهاست که آموزش ديده اند و موازين بهداشتي و مراقبت از خود را مراعات مي کنند.

وزير بهداشت خاطرنشان کرد: پيگيري حل اين معضل بايد با جديت ادامه داشته باشد و اينگونه نباشد که با فروکش کردن ريزگردها، اقدامات نيز کمرنگ شود.

وي با تاکيد بر پيگيري مسئولين استاني و هيات وزيران در اين خصوص، افزود: مشکل گردو غبار از سالهاي قبل وجود داشته اما متاسفانه پيش رونده بوده و به بخش هاي بيشتري تسري پيدا کرده است آن بخشي که به دليل بي توجهي به محيط زيست بوده و از آن غافل شديم بايد جبران شود.

موضوع ريزگردها را در سفر به عراق پيگيري خواهم کرد

هاشمي گفت: همه راه حل هاي پيش بيني شده، شدني است که بخشي از آن مربوط به ماست و بخش ديگر مربوط به کشورهاي همسايه مثل عراق است و هفته آينده معاون اول رييس جمهوري و بنده در راس هياتي عازم عراق هستيم که فرصت مناسبي است با مسئولين آنجا در خصوص ريزگردها گفتگويي داشته باشيم.

وزير بهداشت تاکيد کرد: مقام معظم رهبري و شخص رييس جمهوري به مشکلات استان خوزستان و سلامت مردم حساس هستند و انتظار مي رود که همه ارگان ها و نهادهاي مرتبط با اين موضوع با جديت در کاهش و رفع مشکل اهتمام داشته باشند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان