arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۳۳۹
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۵ - ۱۱ دی ۱۳۹۳
اينديپندنت:

استفاده از سيستم خودکار هدايت هواپيما، علت سقوط هواپيماي مالزي؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شانزده ماه قبل از سقوط هواپیمای شرکت هواپیمایی ایرآسیا به شرکتهای هواپیمایی درباره اتکاء بیش از حد به سیستم های خودکار در هدایت هواپیماها هشدار داده شده بود.

روزنامه ایندیپندنت در اینترنت امروز گزارش داد: با ادامه تحقیقات رسمی درباره چگونگی و علت سقوط هواپیمای ایرباس ای سیصد و بیست در دریای جاوه در جنوب غربی بورنئو که به کشته شدن همه صد و شصت و دو مسافر و خدمه آن انجامید، معلوم شده است که شانزده ماه قبل به شرکتهای هواپیمایی درباره اتکاء بیش از حد آنها به سیستم های خودکار در هدایت هواپیماها هشدار داده شده بود. در گزارش مسئولان کنترل ایمنی پروازها در آمریکا درباره تنزل دانش و مهارتهای خلبانی به علت فناوری بسیاری پیشرفته هواپیماهای جدید ابراز نگرانی شده بود.

مفقود شدن پرواز چهار صد و چهل و هفت شرکت هواپیمایی ایرفرانس در پنج سال قبل که به کشته شدن دویست و بیست و هشت تن انجامید، ناشی از اشتباهات خلبان در زمان مختل شدن تجهیزات الکترونیکی در شرایط جوی نامساعد بود. ماموران تحقیق در اندونزی در بررسی علل احتمالی سقوط هواپیمای شرکت هواپیمایی ایرآسیا احتمال واکنش نامناسب خلبان را نیز مد نظر قرر خواهند داد.

در گزارش گروه کاری اداره هوانوردی فدرال آمریکا در خصوص سیستم خودکار هدایت هواپیماها در سپتامبر دو هزار و سیزده ضمن هشدار درباره تنزل سطح دانش دانش و مهارتهای اساسی که برای مدیریت مسیر پرواز ضروری است، از خلبانها خواسته شده بود طی پروازهای مسافربری عادی هدایت دستی هواپیما را تمرین کنند.
آن گروه کاری متشکل از مسئولان ایمنی پروازها، سازندگان هواپیماها و مدیران اجرایی شرکتهای هواپیمایی تاکید کرده اند ، فناوری بسیاری پیشرفته هواپیماهای قرن بیست و یکم و استفاده از سیستم های خودکار جایگزین نیاز به دانش و مهارتهای اساسی خلبان برای هدایت هواپیما نشده است و اتکاء بیش از حد و طولانی مدت به فناوری ممکن است به تضعیف مهارتهای لازم برای پیش بینی، نظارت و واکنش بیانجامد.
در آن گزارش ضمن تاکید بر ضرورت بررسی و رفع آسیب پذیریهای سیستم هدایت دستی ، بکارگیری رویه هایی برای تمرین، تقویت و حفظ مهارتهای دستی در هدایت هواپیما و آمادگی خلبانها برای مدیریت شرایط غیرمنتظره و اتخاذ واکنش مناسب تاکید شده بود.
نظرات بینندگان