arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۶۲۸
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۳

واشنگتن پست: احتمال گفتگوی مستقیم بین ایران و آمریکا بیش از هر زمانی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
باراک اوباما در سخنرانی روز گذشته خود درباره استراتژی آمریکا در قبال داعش عنصر مهمی را اشاره نکرد، اینکه چگونه ایران در ائتلاف در حال شکل گیری جای می گیرد.

 نمی توان به این موضوع مهم بی توجه بود چرا که همانند همه مسائل در عراق- و همسایه اش سوریه- تهران مستقیم و یا غیر مستقیم  دخیل است.

بسیار غیر محتمل است که ایران همانند یک شریک مطمئن زیر چتر آمریکا همراه شود، وزارت خارجه ایران امروز اعلام کرد که ائتلاف بین المللی علیه داعش "با ابهامات جدی" مواجه است.

 ایران که منافع گسترده در عراق و سوریه دلایل زیادی دارد که به دنبال نابودی داعش است. به دلایل زیر ایران در هر گونه سناریویی به رهبری غرب علیه داعش، مورد توجه قرار می گیرد. ایران نفوذ زیادی بر روی شبه نظامیان قدرتمند شیعه در عراق دارد. رابطه ایران و دولت عراق بسیار نزدیک است و هرگونه طرح جامع برای حمله هوایی و یا حلمه های دیگر نیازمند تایید دولت عراق است و این به معنای آن است که ایران همواره در پس زمینه حضور دارد.

همچنین احتمال گسترش حملات به داعش در سوریه وجود دارد، این در حالی است که آمریکا از معارضان سوری برای سقوط بشار اسد حمایت می کند و نمی خواهد مستقیما با بشار اسد برای هماهنگی هرگونه استراتژی ارتباط داشته باشد، اما ایران می تواند به عنوان میانجی بین آنها باشد.

احتمال گفتگوی مستقیم بین ایران و آمریکا بیش از هر زمانی است. مذاکرات هسته ای مجاری گفتگو را باز کرده است. اواخر ماه جاری رهبران جهان در نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل گرد هم می آیند.

منبع: تسنیم
برچسب ها: داعش ، شیعه ، هوایی ، سازمان ملل
نظرات بینندگان