arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۷۹۰۵
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۳

عوامل سیا نتوانسته‌اند اطلاعات مناسب را برای اقدام نظامی در سوریه جمع کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به نقل از روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست مقامات آمریکایی معتقدند خلاهای اطلاعاتی چندی در مورد سوریه وجود دارد که عملیات علیه تروریست‌های این منطقه را دشوار می‌کند. استفاده از پهپادها نیز بر خلاف موارد مشابه کارساز نخواهد بود.

بنا بر گزارش واشنگتن‌پست آمریکا طی چند هفته اخیر پروازهایی به منظور جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز خود در مرز مشترک عراق و سوریه انجام داده است، اما به دلیل نگرانی از مورد هدف قرار گرفتن جنگنده‌های خود، از ورود به آسمان سوریه خودداری کرده است.

به گفته مقامات آمریکایی سازمان سی.آی.ای نیز در داخل خاک سوریه با استفاده از مخالفینی که طی دو سال گذشته در اردن تعلیم دیده‌اند عملیات جمع‌آوری اطلاعات را آغاز کرده است.

با این وجود مقامات ارشد اطلاعاتی و نظامی آمریکا معتقدند که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا هنوز اطلاعات لازم برای هدف قرار دادن مواضع داعش در سوریه را در دست ندارند.

بنا بر ادعای یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا عملیات جمع‌آوری اطلاعات در سوریه ماه‌ها ممکن است به طول بیانجامد.

بر اساس این گزارش استفاده از پهبادها نیز در مقابل سوریه نمی‌تواند از کارایی لازم برخوردار باشد، چرا که حریم هوایی سوریه در دست دولت سوریه است. از آنجایی که گروه تکفیری داعش به دنبال سرنگونی دولت بشار اسد است، حمله آمریکا به داعش به نفع سوریه خواهد بود.

بنا بر گزارش واشنگتن‌پست کارشناسان معتقدند که پنتاگون باید از پهبادهایی که در ارتفاع‌های بسیار بالا پرواز می‌کند و یا هواپیماهای بدون سرنشین مخفی پیشرفته استفاده کند. اما مشکل عمده این پهبادها اینست که قادر به حمل موشک نیستند و دقت آنها در شناسایی مواضع تروریست‌ها به قدر کفایت نیست.

برخی از مقامات سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در جمع خبرنگاران مدعی شده‌اند که اطلاعاتی در مورد محل استقرار رهبران داعش از جمله «ابوبکر البغدادی» به دست آورده‌اند. به گفته این مقامات بغدادی در موصل دیده شده است و پس از آن، چندین بار از مرز عراق و سوریه رد شده است.

بنا بر این گزارش بسیاری از مقامات آمریکا با اعتراف به اشتباهات آمریکا در سوریه معتقدند که تلاش سی.آی.ای برای تعلیم مبارزان مخالف دولت بشار اسد، کم‌ترین نتیجه مطلوبی در جنگ داخلی سوریه به نفع آمریکا نداشته است و صرفا هزینه‌های آمریکا را در این کشور افزایش داده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان