arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۳۸۳
تعداد نظرات: ۷۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۹ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

جواب علی مطهری به منتقدین مواضعش درباره تفکیک جنسیتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی مطهری در نامه ای به روزنامه اعتماد در پاسخ به یکی از منتقدان مواضعش در باره جداسازی زن و مرد نوشت:

نويسنده محترم در نقد نامه اينجانب به شهردار تهران در تاييد و تقدير از طرح پيشگيري از اختلاط زنان و مردان در ادارات شهرداري، از ايجاد سازگاري و جمع ميان مواضع سياسي و فرهنگي اينجانب اظهار عجز نموده است كه چگونه است كه فردي با آن همه تاكيد بر آزادي بيان و حقوق ملت و استقلال فكري و فرهنگي و تسلط بر نفس در مقابل عوامل سه گانه پول و مقام و شهوت، در آزادي‌هاي فردي قائل به برخي محدوديت‌ها شده و بر عدم اختلاط زنان و مردان تاكيد دارد؟ اين تناقض چگونه پاسخ داده مي‌شود؟پاسخ اين است كه هيچ تناقضي در كار نيست زيرا تلازمي ميان اعتقاد به آزادي‌هاي اجتماعي و سياسي از يك طرف و اعتقاد به نامحدود بودن آزادي‌هاي فردي نيست. از يك طرف استعدادهاي وجود انسان مثل قوه تفكر بايد شكوفا شود و در نتيجه بيان او بايد آزاد باشد زيرا اين استعدادها به گزاف در انسان قرار داده نشده است، و از طرف ديگر مصلحت فرد و جامعه اقتضا مي‌كند كه برخي محدوديت‌ها براي رفتار انسان منظور شود و اين‌طور نيست كه ملاك عمل انسان صرفا ميل اوست. اسلام بر هردو تاكيد كرده يعني همانطور كه بايد به مقولاتي مانند آزادي بيان و حقوق ملت توجه داشت، بايد در اجراي احكام اسلام مثلا درباره اصول عفاف كوشا بود.

... نمي‌شود بخش اول را قبول داشت و بخش دوم را قبول نداشت يا برعكس، زيرا اسلام يك كل تجزيه‌ناپذير است، «نومن ببعض و نكفر ببعض» نمي‌پذيرد. نويسنده محترم مي‌گويد: «اگر آدمي آنقدر ضعيف است كه با ديدن همكارش در يك اتاق، نهاد خانواده‌اش سست مي‌شود چگونه مي‌تواند قدرت داشته باشد و سركوب نكند، ‌پول ببيند و اختلاس نكند، تريبون داشته باشد و تهمت نزند؟»وي يك قياس نادرست و به اصطلاح قياس مع‌الفارق انجام داده است. يكسان دانستن ميزان مقاومت انسان در مقابل غريزه جنسي و جاه و مقام و پول و ثروت، خطاست. تقوا در همه جا بازدارنده و مصونيت‌آور است الاّ در امور مربوط به غريزه جنسي. لذا قياس تاثيرپذيري انسان از اين سه با يكديگر قياس درستي نيست. بهتر است توضيح بيشتر را از زبان شهيد آيت‌الله مطهري بشنويم. ايشان در كتاب ده گفتار، مقاله «تقوا» مي‌گويند: «بايد توجه به خطراتي كه بنيان تقوا را متزلزل مي‌كند داشت. در مقررات ديني مي‌بينيم كه تقوا ضامن و وثيقه بسياري از گناهان شناخته شده ولي نسبت به بعضي ديگر از گناهان كه تاثير و جاذبه قويتري دارد دستور حريم گرفتن داده شده. مثلا در مقررات ديني گفته نشده كه خلوت كردن با وسيله دزدي يا شرابخواري يا قتل نفس حرام است. مثلا مانعي ندارد كه كسي شب در خانه خلوتي به سر برد كه اگر بخواهد – العياذ بالله – شراب بخورد هيچ رادع و مانع ظاهري نيست. همان ايمان و تقوا ضامن انسان است. ولي در مساله جنسيت به حكم تاثير قوي و تحريك شديدي كه اين غريزه در وجود انسان دارد، اين ضمانت از تقوا برداشته شده است.» (ده گفتار، ص 35) حافظ نيز مي‌گويد: قوت بازوي پرهيز به خوبان مفروش / كه در اين خيل حصاري به سواري گيرند.

در قرآن از مردان خواسته شده كه وقتي متاع و كالايي از همسران پيامبر (ص) مي‌خواهند، از پشت پرده آن متاع را طلب كنند و بگيرند. آيا اين دستور اهانت به همسران پيامبر و مردان مومن است كه اينقدر بر نفس خود مسلط نيستند كه با ديدن يكديگر تحريك مي‌شوند؟ افرادي مانند نويسنده مقاله بايد تكليف خود را با احكام روشن اسلام در اين زمينه كه مي‌گويد نه پرده‌نشيني و نه اختلاط بلكه حريم، روشن كنند. اساسا مساله بدبيني به زنان يا مردان مطرح نيست كه موهم توهين باشد، بحث درباره ازبين بردن زمينه‌هاي گناه است. اختلاط زن و مرد در ادارات، به تدريج موجب عادي شدن روابط مي‌شود و اسلام مخالف همين عادي شدن است و به همين جهت در قرآن به زنان و مردان مومن امر شده است كه به چهره همديگر خيره نشوند.

خوب است نويسنده مقاله به اين سوال هم پاسخ دهد كه علت اصلي سست شدن بنيان خانواده در جوامع غربي – كه به زعم ايشان به كرامت زن توهين نمي‌شود زيرا اختلاط وجود دارد – چيست؟ بايد بدانيم كه ما يا بايد الگوي غربي را با همه پيامدهاي سوء آن بپذيريم يا الگوي اسلامي، راه سومي وجود ندارد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷۲
در انتظار بررسی: ۶۷
غیر قابل انتشار: ۳۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
101
384
من نمی دونم چه معنی داره مرد و زن باهم توی یه کشور باشن ؟ ایران باید به دو قسمت تقسیم بشه و در یک قسمت مردها و در یه قسمت زن ها زندگی کنن .
پاسخ ها
عليرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
ناشناس محترم اين كه نشد جواب. الان شما فقط مسخره كردي. به نظرت مي‌توني به سوال‌هاي علي مطهري پاسخ بدي؟
همون ناشناس اولی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
بعد از تفکیک جنسیتی و تقسیم ایران به دو قمست زنانه و مردانه ، باید با کشور های دیگه هم همین کارو انجام بدیم ، چون اونا احمقن و فکرشون به اینجاها نمیرسه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
زماني در دانشگاه تهران بين دانشجوي زن و مرد در كلاس هاي درس دبوار كشيدن امام خميني به شدت با اين موضوع برخورد كرد و طي 2 روز همه ديواره برداشته شد. اقاي مطهري شما از حضرت امام بالاتريد ؟ يا فقط ميخواهيد ايران را مسخره ي جامعه جهاني كنيد ؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
آقای مطهری میگن یا الگوی غربی یا اون چیزی که من میگم، راه سومی وجود نداره. البته الگوی اسلام بهترینه ولی برداشت ایشان از اسلام غلطه و در پاسخ دادن هم مغالطه میکنن.
هر چقدر هم که تفکیک و حجاب رو سفت و سخت بگیرید اگر قرار باشه کسی فساد کنه راهش رو پیدا میکنه. یه عده آدم باسواد باید پیدا بشن راهی برای تربیت ذهنی افراد جامعه، البته از سنین کودکی پیدا کنن که خود فرد به سمت خطا نره. کاری که البته از امثال علی آقای مطهری برنیامده و بر نخواهد آمد. توصیه اسلام هم همینه علی آقا. لطفا یه بار دیگه قرآن رو بخون تا ببینی بیشتر روی تربیت و تزکیه نفس تاکید کرده. جدا سازی یه بدعت در دینه و شما اون دنیا باید پاسخگو باشید. شما حتی نتونستید در این مورد بین علمای دین یه اجماع "غیر سیاسی" برقرار کنید.
دین و سیاست هرگز از هم جدا نیست. دین باید روی سیاست ما تاثیر و نظارت مستقیم داشته باشه و سیاست رو هدایت کنه. اما ترسناک است اگر سیاست مدارها بخواهند روی دین تاثیر بگذارند و دین را مطابق امیال سیاسی خود هر وقت صلاح دانستند تغییر دهند.
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
ناشناس 10:39 به نظرت اگر کلاسهای زن و مرد را جدا میکردند باز هم امام مخالفت میکرد؟
خب دیوار کشیدن وسط کلاس واقعا کاری نابخردانه و با جلوه ای بسیار زشت بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
آقای مطهری یه سوال: این همه بانک ها از مردم نزول میگیرن، یه بار شده یه حرفی بزنی؟
سیامک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
علیرضا
نمی دونم در قرن 21 وقتی الگوی رفتاری کشورهای توسعه یافته رو نگاه میکنیم چرا درس نمی گیریم ؟؟!! چون با اصرار تاکید میکنیم که شیوه و روش ما درسته حال اینکه در 3 دهه گذشته نتیجه اعمال فشار از طریق قانون نتیجه عکس داده..من برای جناب مطهری احترام قائل هستم تنها بدلیل صداقت در گفتار و اعمال اما نه الزلما در شیوه نگاه کردن به زندگی...هر انسانی با دیدگاه خودش احساس خوشبختی میکنه و تمام انسانها رو نمی شه با یک روش خوشبخت کرد و این احساس رو در انها بوجود اورد...انسان از هرچه محروم شود به ان حریص تر میشود مطمئن هستم که کسانی که چنین تصمیماتی میگیرن به این موضوع آگاه هستن اما هدف چیه کاملا قابل تامله....
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
ناشناس 11:28
اینکه اصل بر تربیت و تزکیه هست حرف کاملا درستیه اما اینکه نباید تفکیک جنسیتی(مثلا) انجام بدیم و فقط باید فکر افراد را تربیت کنیم کاملا غلط است اتفاقا یکی از مواردی که بسیار در روایات بیان شده همین است که محیط فاسد و ورودی های ذهن و جسم انسان مهمترین مانع پزیرش حق و تزکیه است و گرنه اگر این موانع نباشد همه انسانها بر فطرت الهی آفریده شده و خواستار پاکی و طهارت هستند اما تحریک شدن غرایز سبب طغیان خواسته های دنیایی بر خواسته های عقلی و فطری میشود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
موافقم. دنیا رو بدون حضور زنان تصور کن. اعصابها راحت، جیبها پر پول، شیطان هم بیکار. واقعا چه شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
22
115
اصلن تمام حرفهای شما درست بین این همه گناه که در جامعه ما که خیلی هاش هم نهادینه و برنامه ریزی شده است مثل حیف و میل بیت المال دروغگویی ربا و خیلی مسایل دیگر که اثرات بسیار مخرب تری بر همه جوانب زندگی مردم دارد که حل چند تا از این موارد باعث حل خیلی از مسائل زندگی مردم میشود وخیلی ها این حرفهای شما را بهتر و بیشر قبول می کنند انقدر مانور و وقت نمی گذارید کسی با رعایت حجاب و عفاف در جامعه مشکل نداشته و ندارد و حل این قضیه با دیوار کشیدن نه تنها حل نمی شود که هیچ بدتر هم خواهد همانطور که با این همه بگیر و ببند چقدر وضع حجاب را درست کردید برای یکبار هم شده یک سمیناری بگذارید کارشناس ها از همه تفکرها نظراتشان را بگویند و بعد تصمیم بگیرید و نخواهید به زور هر طور شده افکارتان را اجرا کنید که ما چندان امیدی به ان نداریم
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
به نظر من یه راه کلی تر و جامع تر باید یرگزیده شود. جدا سازی هر چند زمینه بعضی گناهان رو محدود میکنه ولی در دنیای کنونی جوابگو و ممکن نیست. بهتر است فکری برای راحت تر کردن ازدواج و براورده شدن نیازهای جنسی جامعه اندیشید.
در ضمن چرا آقای قالیباف فکری برای کم کردن فساد اداری شهرداری و اصلاح روشهای ساخت مسکن و کنترل سازندگان نمیکنند؟
سید عبد الله
|
United States of America
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
14
100
جناب آقای دکتر مطهری چند نکته نسبت به طرح شهرداری تهران:
1 اگر بخواهد طرح تفکیک جنسیتی پیاده شود نخست می بایست مبانی نظری آن توسط مراجع، اندیشمندان و کارشناسان(دینی سازمانی) بررسی شده طرح جامعی جهت اجرا در تمامی سازمانها تهیه گردد.
2 مطرح کردن و اجرای چنین کار بزرگی که در صورت نقص و کاستی ضربه بزرگی به جامعه وارد و موجب بد بینی مردم بخصوص بانوان خواهد شد نه در صلاحیت علمی و نه اجرایی شهرداری تهران است.
3 بدون بررسی علمی و کارشناسی، طرح چنین موضوعاتی صرفا ارزش پوپولیستی و جلب آرا را خواهد داشت و موجب تخریب ارزش های دینی خواهد شد. از شما که نسبت به موضوعات به صورت عمیق بررسی و اظهار نظر میفرمایید به عنوان یک شهروند انتظار تامل بیشتر داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
من کاری به طرح تفکیک ندارم
ولی حرفای علی مطهری منطقیه و نمیتونید ردش کنید
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
بنظرم بهتر است اين طرح تفكك از مجلس شوراي اسلامي شروع شود !!
ثانيا آقاي قاليباف براي مطرح شدن خودش راه ديگري پيدا كنند چرا كه طي 9 سال گذشته و در دوره احمدي نژاد هم اين افراد بقول ايشان مختلط بودند!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
2
105
از مجلس چرا شروع نمکینید؟ چرا خانم های نماینده دو طرفشون آقایون نماینده نشستن؟!!!
محمدحنیف قادری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
52
28
چرا راه سومی وجود ندارد؟
...
الگوی ایرانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
خب این الگوی ایرانی آنوقت یعنی چی؟
مثال بیاور .
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
حالا چه هست این الگوی ایرانی برادر حنیف؟
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
30
102
ما هم از این کار آقای مطهری تعجب کردیم
واضح است که اگر تفکیک جنسیتی انجام شود خود بخود محدودیت و محرومیت از بیشتر مشاغل برای خانمها ایجاد خواهد شد
از طرفی در کشور ما که هر مسئولی به رای و سلیقه خودش عمل می کند باعث تنگناها و محدودیت های سلیقه ای برخی مسئولین هم در قبال خانمها خواهد شد
از طرفی پسران و دختران ما در کجا باید همسر آینده خود را پیدا کنند؟ در دانشگاه و محل کار که میسر نخواهد شد
در دنیای امروز آیا این امکان پذیر هست که دوباره برگردیم به ازدواجها و مراسم سنتی بدون شناخت؟
اینجانب مادری هستم که پسرم علی رغم تذکرات و سفارشهای اینجانب برای پیداکردن همسر در دانشگاه اقدام نکرد (البته او به ادامه تحصیل در سطوح بالا می اندیشید) محل کارش هم چند سال است که مرکزی است که کاملا پسرانه است این برای ما معضلی شده
خودش پشیمان است و من هم هر کس را معرفی می کنم نمی تواند اعتماد کند و یا او را بپذیرد
شما را بخدا به مردم احترام بگذارید و به جوانها اعتماد کنید و باعث مشکلات بیشتر در راه جوانان نشوید
من که این حرف رو می زنم مادری هستم چادری اهل حجاب بازنشسته فرهنگی و پسرم از نظر استعداد تقریبا نابغه ارشدش رو بدون آزمون چندین دانشگاه پذیرش دادند الان هم برای دکترا داره تلاش میکنه 27 سالشه
اما من این محرومیت رو که وجود داره کاملا حس میکنم و رنج می کشم و خودش هم بسیار نگران آینده اش هست و میگه نمی تونم کسی رو که نمی شناسم قبول کنم
شما هیچ جامعه پیش رفته ای در دنیا نمی تونید پیدا کنید که تفکیک جنسیتی در اون اجرا و باعث پیشرفت و خوشبختی ملت شده باشه
به جوانها اعتماد کنید به حقوق مردم احترام بگذارید ملت رو به حساب بیارید نذارید بزرگترین آرزوی جوانان رفتن از این کشور باشد
پاسخ ها
بهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
بايد برگرديم به همان ازدواج سنتي. دوستم تعريف ميكرد روزي پدرم وارد خانه شد درحالي كه افسار خر در دستش بود و دختري با چادر عروس سوار خر گفتم به به پدر لطف كردي برام زن آوردي گفت نه اين براي خودم است انشاء الله براي تو هم يكي مي آورم.
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
یعنی شما که مادرش هستی تو کل فک و فامیل و در و همسایه و دوست و آشنا و محل کار و غیره نتونستی برای پسرت یک دختر مناسب پیدا کنید؟!!!!!!!!!
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
در همان جوامع پیشرفته که میفرمایید، فساد و فحشای اخلاقی هم همه گیر شده است سرکار خانم. اگر به آمارهای مجلس مراجعه بفرمایید، ملاحظه خواهید کرد که بسیاری از جوانان فاسد دوست دختر و دوست پسر دارند و این مساله را از دانشگاه هم شروع می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
28
70
آقای مطهری لطفا به این سوال رئیس جمهور در رابطه با تفکیک جنسیتی مجلس پاسخ دهند.
آیا مشکل اصلی اصلی جامعه ما تفکیک جنسیتی ادارات دولتی است؟ متاسفم برای شما. شما در پیشگاه خداوند باید پاسخگوی این باشید که چرا توان و انرژی و اعتباراتتان را پیرامون مسائل فرعی می گذارید. از اتمام مهلت خداوند نسبت به خودتان بترسید و بدانید که خیلی زود دیر می شود.
این امر به معروف را فقط به خاطر احترامی که برای شما قائلم نوشتم. و الا توقعی در رابطه با غیر شما وجود ندارد و تکلیف کارشان روشن است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
مشکل اصلی جامعه به نظر رییس جمهور هر چه هست ایشان به همان بپردازد.
اما مگر خود ایشان نگفتند که امور فرهنگی را نهادهای دیگر انجام دهند؟ پس چرا حالا کارهای از نظر خودشان مهم را ول کردند و درباره این کار اظهار نظر میکنند.؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
جناب ناشناس رئیس جمهور فقط در چند جمله نظر خود را بیان کردند. شما توقع داشتی دولت هیچ موضعی در رابطه با خوابی که براش دیدند نکنه؟ مساله اینه که این آقایون شروع کننده این چیزهای دست چندمی هستند و دائم به این مساله می پردازند و انرژی شان را صرف این کارها می کنند. اینها درد جامعه است عزیز دل.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
آقای رئیس جمهور موضع صریح گرفت تا دولتی ها بازی دیگران را نخورند و انرژی شان را صرف امور مهم مملکت که برای مردم خیر دنیا و آخرت را داره بپردازند و در صدد پاسخگویی به کارهای بی ارزش دیگران نباشند.
شهردار محترم هم به جای تفکیک جنسیتی نمودن جامعه، یک فکری برای اتوبوسهای BRT خطوط امام علی و رسالت بکنه.
علي محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
هركاري كه ميخواد دراين كشورانجام بشه همين سوال مطرح ميشه نميدونم تا اون مشكل اصليه پيدا و حل نشه هيچ كاري نبايدانجام شود؟كمي تعقل لطفا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
آقای علیمحمد، مشکلات اصلی و ریشه مشکلات در این چیزاست:
1- تورم 2- بیکاری 3- فقر 4- بی عدالتی و عدم برخورد سریع و قاطع با مفسدین سیاسی و اقتصادی 5- رواج فرهنگ غربی در جامعه 6- مسکن 7- دادن غذاهای ناسالم مثل روغن پالم 8- رانت 9 ربای بانکها 10- ...
اینها ریشه های مشکلات جامعه است و روز به روز بیشتر میشود. به نظرت فرصتی می مونه تا مسئولین محترم به چیز دیگه ای مثل تفکیک جنسیتی ادارات! فکر کنند؟
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
31
74
یاد سخن مرحوم دکتر شریعتی افتادم با این مضمون که در مطالعه تاریخ گذشته را مطالعه کنید و برگردید همانجا نمانید. گویا آقای مطهری که به طور کلی مواضع شجاعانه در مسائل میگیرند اما در این مورد خاص در گذشته مانده اند و بر نگشتند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
یعنی چه در گذشته مانده اند؟
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
32
80
آقاي مطهري اين جمله از كجا اومده: علت اصلي سست شدن بنيان خانواده در جوامع غربي !!! كي و طبق چه آماري و مطالعاتي ثابت كرده كه بنيان خانواده در جوامع غربي سستره؟ يعني تعداد افرادي كه به خانوادشون خيانت ميكنند در غرب بيشتر از ايرانه ؟! من مدافع جوامع غربي نيستم ولي گمان نميكنم بشه بدون تحقيقات آماري اين حرف رو قبول كرد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
بله این مطلب را دانشمندان غربی با تحقیقات میدانی و آماری بیان کردند. بعضی مقالاتش در اینترنت هم هست میتوانید بخوانید.
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
تعداد افرادی که روابط نامشروع جنسی و روابط نامشروع عاطفی در غرب دارند نسبت به ایران بسیار بیشتر است.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
20
62
حرفهای آقای مطهری درست اما:آیا سختگیریها تابحال جواب داده ؟ وقتی شمازنها راتابومیکنیدآیا حساسیتها برانگیخته نمیشود؟ چرا درحوامع غربی نگاه به زن خیلی عادی است و هیچ حساسیتی ایجاد نمیشود؟چرا درشهرهایی که سختگیری نسبت به زنان بیشترهست به مراتب فساد پنهانی هم بیشترهست؟
محمد امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
21
43
وجدانا اینکه واسه رد حرف های مطهری بگیم مگه مسائل مهم تری نیست خیلی سطحی و عوامانست.....
بنده خدا نشسته فکر کرده و این صحبت های عقلی رو مطرح کرده بعد یک عده بدون یک لحظه فکر کردن اینجوری جواب میدن.... همه ما مسئولیم
پاسخ ها
طیب عالی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
اون بنده خدا فکر کرده ، ایکاش شما هم فکر میکردی بعد نظر میدادی !
بله همه مسئولیم و اتفاقا همین مسئولیت پذیریمونه که باعث میشه اخبار و مسائلو پیگیری کنیم ، و باز هم اتفاقا چون این مسئله اهمیتش اونقدر زیاده که با کوچکترین خطایی، ممکنه یه بدعت خطرناک تو کشور گذاشته شه که معلوم نیست اگه بخوایم بعدها اصلاحش کنیم آیا اصلا اصلاح پذیر هست و یا مثل خیلی دیگه از معضلات به همون صورت و بلکه با تاثیر بیشتر باقی می مونه ، همه ماها رو نگران میکنه .
این بحث تفکیک دقیقا مثل همون پاک کردنه صورت مسئلست و اتفاقا بازهم از سمت کسانی مطرح شده که کاری جز خرابکاری تو کشور ندارن و پرونده اعمالشون باز و کاملا روشنه .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
21
34
1- یکی از معضلاتی که در آینده دچارش می شویم این است که به اجبار برای تفکیک جنسیتی بعضی مشاغل غیر تخصصی برای زن و مرد غالب می شود.مثلا یک مرد که کارگزینی است برای رفتن و نشستن پیش دبیر خانه که همه شان مردند باید کارگزینی را که تخصصش است رها کند.(برای مثال)
2-این امر به دیگر قسمتهای فرهنگی مثل پارکها و سینما ها و قسمتهای دیگر هم تسری پیدا می کند که کم کم به تضعیف جایگاه خانواده می انجامد.به طور مثال یک خانواده نمی تواند در کنار هم سینما برود.بازار برود و پارک برود.
3-اگر ریشه یابی شود اساسا تزلزل خانواده ها بر اثر قرار گرفتن زن و مرد در یک محیط نسبت به فقر و اجبار و بی احترامی و فقر فرهنگی ناچیز است .پس این موارد باید کاویده شود
4-وقتی زن و مرد به طرق مختلف در مدرسه ،دانشگاه،کار،مجامع عمومی از هم جدا باشند در یک موقعیت که با هم روبه رو می شوند احساسی ورای روبه رو شدن یک زن و مرد عادی است
5-همانقدر که جناب مطهری از این غریزه ترسناک است به شهروندانمان هم در مورد اینکه توانایی نگهداری خود را دارند اعتماد کنیم.این همان حقوق شهروندی است.
دبیر بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
24
37
متأسفانه عده ای از ما آدمها از جمله بعضی از کاربران محترم در همین سایت « هم خدا میخواهیم و هم خرما» را . وقتی مطهریِ آزاده که جسارت و شهامتش چندین و چند برابر بعضی از اصلاح طلبان از جمله جناب کواکبیان خودمان است در تأیید آزادی اندیشه ، حقوق برابر و حقوق شهروندی قدم بر میدارد شروع به کف و سوت و به به و چه چه مشود اما همین انسان مؤمن که برخلاف اکثریت مدعیان اصولگرائی« متقی » نیز هست صحبت از حریم ها میان زن و مرد ( مؤنث و مذکر ) به میان می آورد « بد » میشود .
خوب است نويسنده مقاله به اين سوال هم پاسخ دهد كه علت اصلي سست شدن بنيان خانواده در جوامع غربي – كه به زعم ايشان به كرامت زن توهين نمي‌شود زيرا اختلاط وجود دارد – چيست؟ بايد بدانيم كه ما يا بايد الگوي غربي را با همه پيامدهاي سوء آن بپذيريم يا الگوي اسلامي، راه سومي وجود ندارد.
پاسخ ها
طیب عالی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
آیا الگوی اسلامی گفته فقط تفکیک ؟!!!
آیا به پرورش روح و جسم و ذهن انسان تاکید نکرده ؟!!!
آیا تاکید نکرده که باید مردها و زنها طوری تربیت شن که به همدیگه مثل برادر و خواهر نگاه کنن ، حتی اگر ساعتها تو محیطی رسمی و خشک مانند ادارت کنار هم مشغول خدمت رسانی هستند؟!!!
پس چرا همونایی که هی دم از دین و خدا میزنن ، سعی نمیکنن اون معدود افراد انگشت شماری رو که تو ادارات و نهادهای تابعشون مشکل ایجاد کردن ، هدایت و اصلاح کنن و دائم نخوان بخاطر یک یا چند بی نماز در مسجد رو ببندن .
قبول کنیم ایراد از همین مسئولینیه که الان صداشون بلند شده و میگن تفکیک بهتره ، چون نتونستن و نخواستن این مسئله رو خوب پیاده کنن ، که همه مون به همدیگه به چشم خواهر و برادر نگاه کنیم ، بخصوص اون عده معدود و باز هم راحتترین راه رو بدون تحقیق و بررسی از تاثیرات بعدیش انتخاب کردن .
و حالا به جای جواب دادن ، بازم دارن تو همون نقش کلیشه ای ، همیشگی و تکراریشون ، ادای دلسوزها رو در میارن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
18
30
اقاي مطهري مثل اينكه از امارهاي طلاق و خيانت و سن ازدواج خيلي بالاي ايرانيان و تعداد مجردين بسيار زياد ايران از ميانگين جهان خير ندارند ! يك مورد را اشاره كنم خود همين سن بالاي ازدواج باعث افتادن افراد به گناه ميشود ايا چاره اين موضوع تفكيك جنسيتي هست ؟ يا ايجاد اشتغال و كاستن مهريه هاي سنگين ؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
و خانواده های ایرانی بررسی کنید ببینید کسانی که خانواده باز و روابط آزاد دارند سن ازدواجشان بالاتر است یا کسانی که خانواده مذهبی تر و روابط تفکیک شده.
تو بررسی ما هرچه روابط تفکیک شده تر بوده سن ازدواج پایین تر بود.
علي محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
بله قطعا تفكيك جنسيتي يك راهشه.
hamed
|
United States of America
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
19
23
من فکر کنم آقای مطهری کمی‌ هم باید به زمان و تفاوت اجتماعی قرون مختلف فکر کنند که مردم تو چه بستری رشد میکنند...مثلا عدالت در زمان حضرت علی‌ این بود که پول بطور مساوی تقسیم بشه بین همهٔ مردم و این عین عدالت بود ولی‌ الان میگیم دادن یارانه مثلا گدا پروری هست و اصلا از عدالت بدور...شما حالا بیا ثابت کن که تفکیک عین حقیقت هست؟ چطور؟بهتون میگم همونطور که علم اقتصاد به شما تفاوت عدالت در زمان صدر اسلام و حالا رو نشون میده علومی داریم مثل روانشناسی‌، علوم اجتماعی و غیره که به شما میگه کدام راه بهتره...واگر نه باید مثل دفعه قبل تقسیم یارانه رو تست کنیم و بفهمیم...اینکه نمی‌شه برادر...پس این علوم به چه دردی میخوره؟ همینطوری الا بختکی نظر میدیم و تست می‌کنیم؟ شما یک تحقیق بهمون نشون بده که ثابت کنه تفکیک ضررش بیشتر نیست یا هست!!! اینطور استدلال شما خیلی‌ سست هست و می‌تونه آثاری منفی‌ در طولانی‌ مدت بجا بذاره...سعی‌ کمین که تحقیق کنیم حتا اگر اشتباه باشه یه چیزی بهمون اضافه می‌شه و پایهٔ استدللمن محکمتر!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
مشکل اینجور تحقیقات اینه که ما یک تحقیقی انجام میدیم بعد کل جامعه را با نتیجه آن میرانیم بعد از یک مدت متوجه میشیم که فلان مولفه را در تحقیق بررسی نکرده بودیم یا جامعه آماریمان باید فلان ویژگی را داشته باشد یا خیلی مسایل دیگر و باید تحقیق جدید انجام بدیم با نتیجه جدید اما جواب بلایی را که سر جامعه آوردیم و ممکن است هم زندگی دنیای آنها را و هم زندگی همیشگی و ابدی آنها در آخرت را متاثر کرده باشد را علم تحقیقی ما میده؟!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
14
59
من یه سوال دارم لطفا یک نفر جواب بده.واقعا نهاد خانواده در غرب الان سست تر از ایرانه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
3
25
خدمت جناب مطهری و به مید پاسخ برادر بزرگوار مر دی که ان قدر نفس خود را رها کرده که با دیدن نامحرم خانواده اش سست میشود همان مرد با دیدن پول اختلاس هم می کند ..رشوه هم می دهد..تخلفات دیگر هم هم چنین.. با در دست گرفتن قدرت بجای خدا هم می نشیند و هر کاری دوست داشت می کند برادر بزرگوار به نظر شما مردها نباید خود را قوی کنند ؟؟؟نباید نفس سر کش خود را تربیت کنند؟؟؟اگر نفس رها شود هر کاری از انسان بر می آید جناب دکتر شما شنیده ایدبانویی مشرک ...مشرک هر روز در راه پیامبر مزاحمت ایجاد میکرد و پیامبر رحمت هر روز به ان زن سلام می گفت و وقتی چند روز خبری از او نشد سراغش را گرفت گفتند بیمار شده است پیامبر به عیادتش رفتند و بقیه ماجرا ...اما...ایا زن مشرک با حجاب اسلامی بر سر راه پیامبر خاکروبه می ریخت؟؟؟؟لطفا پاسخ دهید متشکرم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
تمام حرفهای شما حمایت از تفکیک جنسیتی است.
چون مردم نه پیامبر هستند و نه نفس خود را تربیت کردند و تا وقتی هم که نفسی تربیت نشده اگر در معرض لغزش قرار گیرد، هم احتمال لغزش بسیار زیاد است و هم امکان تربیت فردی که آلوده شده بسیار کم میشود.

شما فکر کسی که به رشوه گرفتن عادت کرده را بخواهی تربیت کنی. این سخت تر است یا کسی که هنوز مواجه با رشوه نشده؟
یا کسی که با ارتباط نامشروع خو گرفته بخواهی تربیت کنی؟
منتقد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
18
39
آقای مطهری و همفکرانشان معتقدند« باید از اختلاط زن و مرد نامحرم جلوگیری کنیم زیرا با اختلاط آنها بستر لازم برای گناه (تعبیر دینی) و خیانت (تعبیر اخلاقی) و جرم (تعبیر حقوقی) فراهم میشود» .
ما مدعا و استدلال آقای مطهری و همفکرانشان را میپذیریم اگر آنها بتوانند به این پرسشها پاسخ دهند و ما را قانع کنند:
1- شما با استناد به کدام پژوهش میدانی و آماری ادعا میکنید که عملاً بزه کاری و خیانت زنانی که با مردان اختلاط ندارند مثل زنان خانه دار از بزه کاری و خیانت زنان که با مردان اختلاط دارند کمتر است؟
2- شما با استناد به کدام پژوهش فلسفی و کلامی و قرآنی مدعی هستید که فضیلت پاکدامنی (توانایی عدم خیانت جنسی) در زنان و مردان مختلط از زنان و مردان منفک و نامختلط بیشتر است.
3- شما با استناد به کدام پژوهش علمی معتقدید گرایش به این نوع گناه یا خیانت یا جرم در بین کسانی که از کودکی در محیط مختلط بزرگ شده اند از کسانی که در محیط نامختلط بزرگ شده اند بیشتر است؟
4- شما با استناد به کدام پژوهش معتبر علمی و فلسفی معتقدید که افراد و جوامع غربی که به تفکیک جنسیتی مشاغل پایبند نیستند در مقایسه با افراد و جوامع شرقی مثل افغانستان و ایران و عربستان که هر کدام به طور نسبی به تفکیک جنسیتی مشاغل پایبند هستند، بهتر و سالمتر و خوشتر و خوبتر هستند؟
پاسخ ها
منتقد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
با عرض معذرت من در بند 2 به اشتباه به جای «کمتر» نوشته ام «بیشتر» و در بند 4 هم به جای «بدتر» و «ناسالمتر» و «ناخوشتر» برعکس نوشته ام. شرمنده اگه گیج شدید!:(
علی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
17
32
آقای مطهری چرا چشمانتان را بسته اید؟ خوب به جامعه نگاه کنید ، چند درصد از مردم با میزان و حد شما هنوز مسلمانند؟ آیا مشکل از جمعیت کثیر مردمی است یا نگاه جنابعالی؟
مسئول گناه و خطای مردم دولتمردان نیستند. هرکسی خود مسوءل رفتار های خود در پیشگاه خداوند هست. اگر مردی یا زنی به همسر خود به در محیط کار خیانتی بکند دلیلش اختلاط نیست ، عزت نفس پایین است.
در ضمن بازتاب این اخبار به خارج از مرز های ایران تنها یک سوال در ذهن مخاطب ایجاد میکند، چرا دولتمردان ایران انقدر عیان هروز بر سر مسائل خصوصی مردمشان باهم بحث و جدال میکنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
هر کس مسئول اعمال خود در پیشگاه خداوند است.
کاملا حرف شما درست است. بر اساس همین حرف اگر مسئولی نظری دهد یا قانونی وضع کند که (در مجموع) سبب گسترده تر شدن فساد (بین کسانی که عناد ندارند و نمیخواهند عمدا در مقابل خداوند سرکشی کنند) حتی به مقدار کم شود باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
البته نظر شما صحيح ولي تفكيك جنسيتي در ادارات خيلي خصوصي نيست. به هر حال دولت هر تصميمي بگيره مردم هم همون رو انجام ميدن بنابراين اين يك تصميم دولتيه !
سيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
22
35
آقاي مطهري بنده نسبت به شما خيلي ارادت دارم ولي اين حرف شما اصلا با منطق من جور در نمياد.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
24
41
شاید در جوامع عقب افتاده 1400سال پیش عرب ودر همان محیط برخی توصیه های قرآن لازم بوده است مثل قطع دست دزد وشلاق زدن چون در جوامع بدوی زندانی نبوده تعدد زوجات وکنیز وبرده فروشی آیا آقای مطهری حالا هم موافق موارد ذکر شده هستنند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
3
69
آقای مطهری
ما بی صبرانه منتظر اجرای طرح تفکیک جنسیتی در مجلس هستیم!
یک بام دو هوا که نمیشه ؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
34
4
آزادگان عالم همه تنهایند .
آیا امیرامؤمنین تنها نبود؟ اباعبدالله تنها نبود؟ مرحوم نلسون ماندلا 35 سال تمام زندانی و تنها نبود؟ اما عاقبت چه ؟راه علی ماند اندبشه اباعبدالله شمع پیروزی شیعه شد .ماندلا ماندگار گردید.
مطهری همچون پدر شهیدش شخص نیست ، یک اندیشه است ... اندیشه.... و اندیشه نیز رهرو دارد .
مطهری عاشق دارد . شاید جسم صاحب اندیشه در میان قیچی افراط و تفریط له شود ، بسوزد ، اما اندیشه اش ماندنی است .
علی مطهری خورشیدی است که هرگز غروب نخواهد نمود . متحجران و منحرفان شاید بتوانند جسم مطهری ها را از این عالَم فانی جدا کنند اما به فضل الهی اندیشه ابدی است .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
اینکه اندیشه حق باقی است حرفی است متین
اما اندیشه علی مطهری نیست او خودش در این مورد از اهل حق آموخته است و به معنی حق بودن تمام رفتار و گفتار او نیست همچنان که ماندلا در ظلم ستیزی ماندگار است نه در همه چیز
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
0
20
خوب اگر از نظر اقای مطهری که بنده احترام زیادی برای ایشان قائلم این طرح خوبیست چرا از مجلس شروع نمیکنن درمجلس رو به عنوان الگوی سایر ادارات این طرح رو اجرا کنید اگر جواب داد بسم الله ما ملتم همراهی میکنیم و مخالفتی نداریم
دلواپس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
9
33
خانمها را در داخل محدود کنید تا به خارج از کشور هدایت شوند . مانند نخبه ای بنام مریم میرزاخانی که با این طرز تفکر ،بدون احترام و دادن بها به آنها ، باعث مهاجرت آنها خواهید شد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
یعنی اگر برای میرزاخانی یا دیگر نخبگان در فضای تک جنسیتی بهترین امکانات را فراهم میکردند به خاطر مختلط نبودن از کشور میرفتند؟!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
2
18
آقای مطهری اول از مجلس شروع کنید. دوم اینکه چرا تا الان عقل شما و آقای قالیباف به این موضوع رسید و چرا تا الان کوتاهی کردید؟ سوم اینکه در عصری که به راحتی تمام با پیامک، اینترنت و در فضای مجازی تفکیک جنسیتی وجود ندارد و امکان ارتباط وجود دارد آیا به شکل فیزیکی تفکیک جنسیتی کردن آن هم به استناد به آیات قرآن و خرج کردن از اسلام صحیح است؟
اصلا اسلام این همه حکم در قرآن داده است بروید آنها را عمل کنید
یک مرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
10
39
آقا چرا مجری زن در صدا و سیما می گذارید.
من (مرد)به گناه می افتم
لطفا مجلس،را هم دو قسمت کنید که بیچاره آقای مطهری به گناه نیفتد.
ممنون
سامان
|
Netherlands
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
4
14
جناب آقای مطهری ضمن ابراز ارادت،عرض کنم که مقایسه زمان حال بازمان پیامبر صحیح نیست،در این زمان که کشورها یا توسعه یافته هستند یا در حال توسعه نمی شود که کشورها را از نیمی جمعیت ونیروی کارشان محروم کرد. . کجای دستورات اسلامی گفته شده که زن ومرد نامحرم در زیر یک سقف،البته بارعایت موازین شرعی،نمی توانند کار یا تحصیل کنند. اتفاقاَ به دلیل مذکور باید نحوه اداره کشور و جامعه طوری باشد که روابط زن ومرد عادی باشد؛مگر باید اینگونه باشد که روابط زن و مرد را فقط از دریچه جنسی نگاه کرد،مطمعن هستم شما هم اینگونه فکر نمیکنید.البته انچه در غرب رفتار میشود بسیار افراطی است وگرنه باعادی سازی روابط زن ومرد البته نه مثل رابطه مرد بامرد(رفتارها باید متانتی بیشتر از رفتار مرد با مرد باشد که توضیح آن مفصل است) اتفاقی نمی افتد اتفاَ برعکس تازمانی که این روابط عادی نباشد مشکل خواهیم داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
عادی سازی روابط اما نه به شکل افراطی غرب یعنی چطور؟
ولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
4
30
آقای مطهری-لطفا آمار رسمی را درباره طلاق در ایران و کشورهای غربی مقایسه کنید. نه شعارهارا - بنده 9 سال در فرانسه بودم.پایه خانواده در اونجا از ایران به مراتب خیلی زیاد است/ لطفا مطالعه کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
9
27
آقای مطهری یا کامنت نویسان جواب بدهند ! خود مرحوم مطهری و شما فرزندش و تمامی مسئولین نظام در محیط مختلط بزرگ شده اند یا تفکیک شده !!! مگر زمان شاه تفکیک بود که بزرگانی همچون شریعتی عزیز و مطهری و طالقانی وامثالهم از آن بر آمدند !!!! جواب بفرمایید سخت منتظرم !!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
1. اگر به سبک زندگی این خانواده هایی که نام بردید نگاه کنید جواب خود را خواهید گرفت. گرچه برای چنین خانواده هایی تربیت این گونه فرزند در آن فضای قبل از انقلاب بسیار سخت بود.
2. وقتی جامعه اسلامی باشد هدف این است که فرزندان بیشتری و به راحتی تربیت شوند.
3. برای جنبه منفی آن هم میشود مثال آورد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
24
12
انصافا شهيد مطهري عجب متفكري بوده،خدا رحمتش كنه و فرزندش رو حفظ كنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
24
14
زنده باد مطهری عزیز
نسل اول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
10
21
شاید مطهری فکرش را هم نمی کرد که با یک اظهار نظر که برمبنای اعتقاداتش می باشد اینگونه مورد هجمه قرار گیرد
مطهری در اظهاراتش صریحا مواضع اعتقادی خودش را بیان کرده است و مخاطبین هم بایدجنبه داشته باشند و گمان نکنند که ایشان در مسایل اعتقادی هم مطابق میل آنها حرف می زند
البته مخاطبینی که حرمت ایشان را نگهداشته اند و با احترام جواب داده اند قابل تقدیرمی باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
2
13
این کارها فقط موجب دوری بیشتر طبقه متوسط شهری از دین می شود...
جناب مطهری، به نظر شما امروز مردم ترکیه بیشتر و بهتر اهل دین هستند یا مردم ایران؟؟
نظرات بینندگان