arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۷ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۳

آخوندی: سالانه يك ميليون تقاضا در بخش مسكن داريم/متاسفانه حجم بدهي هاي دولت رو به فزوني بوده و هست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: برآورد سالانه يك ميليون تقاضا در بخش مسكن داريم و براي خروج از ركود 20 هزار ميليارد تومان براي فعاليت هاي اقتصادي در شهرهاي مختلف نياز است تا بتوانيم 40 تا 50 درصد ارزش واحد مسكوني از طريق بانك و پس انداز متقاضيان را تامين مالي كنيم.  عباس آخوندي روز سه شنبه در همايش تبيين سياست هاي اقتصادي دولت براي خروج از ركود با بيان اين كه، نحوه تجهيز منابع در موفقيت بخش مسكن، حمل و نقل و پيمانكاري بسيار مهم است افزود: پرداخت بدهي به پيمانكاران از موضوع هايي است كه امروز بايد در خصوص آن صحبت شود.

وي گفت: متاسفانه حجم بدهي هاي دولت رو به فزوني بوده و هست و متاسفانه در حال حاضر رقم دقيقي در باب اين بدهي نداريم كه به جامعه ارائه دهيم. 

آخوندي با بيان اين كه، در اين بسته پيش بيني شده كه وزارت اقتصاد و دارايي ميزان بدهي را پايش كند تا بتواند رقم دقيقي را اعلام كند افزود: اين موضوع در سنوات گذشته باعث شده كه بخش مهمي از توان مهندسي كشور فرسوده شود.

آخوندي اظهار داشت: براساس ماده 25 لايحه بابت پرداخت مطالبات به پيمانكاران 20 هزار ميليارد تومان اوراق بهادار قرار است منتشر شود تا پيمانكاران با بازسازي خود وارد عرصه سازندگي شوند كه اين اوراق در بازار بورس قابل معامله است و مي تواند گردش مالي ايجاد كند.

وي گفت: با توجه به ماده 6 لايحه به بانك هاي عامل حساب ذخيره ارزي اجازه داده مي شود تا 100 هزار ميليارد ريال به اتكاي مطالبات از اشخاص بابت اعطاي تسهيلات از محل ذخيره ارزي، اوراق بهادار مبتني بر دارايي منتشر نمايند و منابع حاصل را به حساب خزانه واريز كنند.

آخوندي افزود: همچنين در ماده 4 كليه بانك ها و موسسات اعتباري موظف هستند از تاريخ اجرا شدن اين قانون تا مدت سه سال از اموال و دارايي هاي مازاد بر حد مجاز(اعم از منقول و غيرمنقول، سهام و سرقفلي) را بر اساس مصوبات شوراي پول و اعتبار كه به تملك آنها و شركت هاي تابعه درآمده است واگذار نمايند.

وي با بيان اين كه، در حوزه مسكن نيز چند سياست عمده پيش بيني شده است گفت: طبق برآوردي كه از نياز مسكن در كشور شده است بيش از يك ميليون خانوار در يك اتاق زندگي مي كنند.

آخوندي گفت: برآورد سالانه يك ميليون تقاضا در بخش مسكن داريم و براي خروج از ركود 20 هزار ميليارد تومان براي فعاليت هاي اقتصادي در شهرهاي مختلف نياز است تا بتوانيم 40 تا 50 درصد ارزش واحد مسكوني از طريق بانك و پس انداز متقاضيان را تامين مالي كنيم.

وي با بيان اين كه، عمده تمركز راه اندازي صندوق پس انداز مسكن بدون توسل به بانك مركزي و افزايش پايه پولي با تخصيص بهينه منابع بايد صورت گيرد اعلام كرد: متاسفانه در گذشته تخصيص منابع به جاهايي داده مي شد كه برگشت نداشتند.

وي در خصوص وضعيت حمل و نقل بار در كشور طي سال هاي آينده گفت: پيش بيني مي شود كه در بخش حمل و نقل حدود 200 ميليون تن افزايش بار داشته باشيم كه با فرض رشد اقتصادي 30 درصد تا سال 1400 انجام مي شود.

آخوندي افزود: برنامه اي كه به ما براي خروج از ركود كمك مي كند، حمل بار از 32 به 200 ميليون تن و حمل مسافر از 26 به 58 ميليون مسافر است. 

وزير راه وشهرسازي گفت: هم اكنون در كشور بيش از 600 واگن باري و 30 هزار واگن مسافري وجود دارد كه با توسعه اين بخش حدود 72 هزار ميليارد تومان، معادل 27 ميليارد دلار مي تواند صرفه جويي ايجاد كند.

وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: هم اكنون 400 هزار دستگاه كاميون در كشور مشغول به كار هستند كه 127 هزار دستگاه آن بالاي 25 سال عمر دارند كه مصرف سوخت آنها 60 درصد بيشتر از كاميون هاي نو است.

وي گفت: برآورد ما تا سال 1400 حدود 584 هزار ميليارد تومان صرفه جويي انرژي است.


منبع:وزارت راه و شهرسازی
برچسب ها: راه ، شهرسازی ، واگن ، مسکونی
نظرات بینندگان