arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۱۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۸ - ۱۸ تير ۱۳۹۳

موضع ایران در برابر اتفاقات اخیر افغانستان/ ایران احمدزی را می‌پذیرد ؟

البته دموکراسی در منطقه جوان است و رخ دادن چالش‌هایی در زمان انتخابات و پس از آن اجتناب‌ناپذیر و باید انتخابات به شکلی باشد که رای دهندگان نسبت به سلامت انتخابات اطمینان داشته باشند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روز گذشته نتایج اولیه انتخابات افغانستان اعلام شد و خلاف پیش‌بینی‌های اولیه از نتایج انتخابات در افغانستان، «اشرف غنی‌احمدزی» به عنوان رئیس‌جمهور آینده افغانستان معرفی شد. البته هنوز تا اعلام نتایج نهایی انتخابات زمان زیادی باقی مانده و ظاهرا سی‌ام تیر قرار است این نتایج به صورت نهایی اعلام شود.

به گزارش انتخاب؛ اما در برابر این اعلام نتیجه، موضع ایران در برابر آنچه در این کشور به وقوع می‌پیوندد ارزش و اهمیت زیادی دارد. شاید بهترین توصیه به مقامات ایرانی این باشد که نتایج نهایی انتخابات افغانستان را بپذیرند و برای آنچه از سوی کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام می‌شود، احترام قائل باشند. اینکه در انتخابات افغانستان تقلب شده یا نه، جزو مسائل داخلی افغانستان است و ربطی به کشورهای دیگر مثل ایران ندارد. ایران باید از سیاستی دفاع کند که حرکت کشور افغانستان به سمت ثبات باشد. انتخابات اخیر افغانستان در واقع اولین تجربه این کشور در برگزاری یک انتخابات مستقل از دخالت کشورهای دیگر است.

 چنانچه در سال‌های گذشته دیده بودیم در تجربه‌های قبلی انتخابات در افغانستان همواره انتخابات زیر سایه حضور کشورهای دیگر برگزار می‌شد. در این شرایط پرداختن به چالش‌های انتخاباتی رخ داده در افغانستان ربطی به ایران ندارد و همین که مردم افغانستان پذیرفته‌اند سنگربندی کوه و خیابان را به سنگربندی در پای صندوق رای تغییر دهند و اسلحه را کنار بگذارند و به قراردادها متعهد باشند، برای این کشور یک فرصت ارزشمند است که به سمت ثبات حرکت کند. سیاستمداران ایرانی و افغان نیز به خوبی می‌دانند هر رفتاری که باعث بازگشت به سنگر بندی گذشته شود به سود افغانستان و کشورهای همسایه آن نخواهد بود. امروز مردم افغانستان آموخته‌اند برای پیشبرد امور خودشان از صندوق رای استفاده کنند.

البته دموکراسی در منطقه جوان است و رخ دادن چالش‌هایی در زمان انتخابات و پس از آن اجتناب‌ناپذیر و باید انتخابات به شکلی باشد که رای دهندگان نسبت به سلامت انتخابات اطمینان داشته باشند اما نباید سیاست خارجی کشور ما بر اساس چالش انتخاباتی افغانستان شکل بگیرد بلکه باید تلاش شود اساس سیاست خارجی ایران منافع مشترکی باشد که بین ایران و افغانستان وجود دارد. در روزهای گذشته برخی افراد صحبت از این می‌کردند که انتخاب عبدا... عبدا... به سود ایران است اما واقعیت این است که وضعیت سیاسی این کشور به قدری تنوع و پیچیدگی دارد که طرح چنین مسائلی غلط است و ایران سیاست خود را در افغانستان، شبیه عراق، شخص‌محور نکرده بلکه سعی خواهد کرد با هر دولتی که در این کشور قدرت را در دست می‌گیرد به بهترین شکل رابطه برقرار کند.

منبع: آرمان
برچسب ها: نتایج ، کمیسیون ، تقلب
نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
0
2
یکبار در کنفرانش بن به ایرانی تبارهای افغان خیانت کردییم و حکومت رو به پشتوها دادییم اینبار هم با بی عملی و با این نظرات حیرت اور عملا دارییم به تاجیکها و هزارهها از پشت خنجر می زنییم این شرم اور است خجالت بکشیید
نظرات بینندگان