arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۸۸۴
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۴ - ۱۶ تير ۱۳۹۳

فتوای هسته ای رهبر انقلاب، ریشه قرآنی و روایی دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: فتوای رهبر معظم انقلاب پیرامون تحریم تولید، انتشار و استفاده از سلاح های هسته ای برگرفته از آیات، روایات و فقه پویای اسلامی است.

آیت الله حسن ممدوحی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به ریشه متقن دینی این فتوا، مجامع جهانی باید از ظرفیت بالای این فتوا در زمینه خلع سلاح و جلوگیری از گسترش سلاح هسته ای در سراسر جهان نهایت استفاده را ببرند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، فتوای رهبر انقلاب را دلیلی بر عظمت و شرافت مکتب اسلام دانست و خاطرنشان کرد: در اعتقاد دینی ما، استفاده از سلاح هسته ای در حقیقت، جنگ یک کشور علیه کشور دیگر نیست، بلکه جنگ تمام عیار و خیانتی بزرگ در حق بشریت است.

آیت الله ممدوحی یادآورشد: اگر سلاح های هسته ای به کار گرفته شود خواه ناخواه بسیاری از بی گناهان، جانداران و محیط زیست و فضای حیات انسانی از میان می رود و یا آسیب جدی می بیند و این مخالف دستورات و اهداف اسلام است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: فتوای رهبر انقلاب، مبنی بر تحریم تولید، انتشار و استفاده از سلاح های هسته ای، از منابع غنی فقهی استخراج شده است.

آیت الله ممدوحی خاطرنشان کرد: سلاح هسته ای ویرانگر است و ضربات استفاده از آن اختصاص به دشمنان ندارد بلکه جراحات و صدمات ناشی از آن فراگیر خواهد بود و به طور طبیعی، مکتب و فقه اسلامی اجازه استفاده از چنین ابزارهایی را نمی دهد.

وی در عین حال گفت: رهبر فرزانه انقلاب با ادله صحیح فقهی، فتوایی صادر کردند که استفاده از این سلاح ها تحت هیچ شرایطی جایز نیست.

آیت الله ممدوحی توصیه کرد که دولتمردان غربی و سازمان های بین المللی از ظرفیت فتوای رهبر معظم انقلاب به خوبی استفاده کنند و پیامدهای مثبت آن برای بشریت را قدر بدانند.

وی ادامه داد: فتوای رهبر معظم انقلاب در حالی صادر شده که کشور ما در اوج اقتدار است و دانش کامل هسته ای را نیز در اختیار دارد، همین امر علاوه بر این که حسن نیت ایران را نشان می دهد، دیدگاه صحیح فقهی و مبتنی بر آیات و روایات را نیز به جهان معرفی می کند.

رهبر معظم انقلاب در پیامی به نخستین کنفرانس بین المللی خلع سلاح و عدم اشاعه که فروردین ماه 90 با شعار «انرژی هسته ای برای همه، سلاح هسته ای برای هیچ کس» برگزار شد، تاکید کردند: «به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته ای، دیگر انواع سلاح های کشتار جمعی، نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدیدی جدی علیه بشریت تلقی می شوند. ملت ایران که خود قربانی کاربرد سلاح شیمیایی است، بیش از دیگر ملت ها خطر تولید و انباشت این گونه سلاح ها را حس می کند و آماده است همه ی امکانات خود را در مسیر مقابله با آن قرار دهد.»

حضرت آیت الله خامنه ای در بخشی از این پیام، بار دیگر این فتوا را تکرار کردند که «ما کاربرد این سلاح ها را حرام، و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابناء بشر از این بلای بزرگ را وظیفه همگان می دانیم.»
نظرات بینندگان