arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۶ - ۱۴ تير ۱۳۹۳
رییس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی:

استیضاح وزیر علوم سیاسی و رفتار استیضاح کنندگان دوگانه است/درقضیه بورسیه افراد با معدل 12 صدای اینها در نیامد/ رهبر انقلاب دستور دادند که حرکت علمی کشور ادامه یابد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با رد برخی از سخنانی که گفته می شود، بحث بورسیه ها غیرقانونی نبوده و مشکلی نداشته است، گفت: این بورسیه ها غیرقانونی و تخلف بزرگی در اجرای آن صورت گرفته است،اما هیچکدام از این نمایندگان صدایشان درباره بحث سه هزار بورسیه که در دولت قبل اتفاق افتاده درنیامد و خواهان استیضاح وزیر علوم وقت نشدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی درخواست استیضاح «رضا فرجی دانا» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را سیاسی دانست و گفت: رفتار استیضاح کنندگان دربرابر بی قانونی در دولت قبل و نظارت نکردن بر انجام وظایف وزیر پیشین، نشان دهنده دوگانگی اعمال آنها است.

به گزارش انتخاب، «جواد هروی» روز شنبه  درباره سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با اساتید دانشگاه های کشور افزود: سخنان ایشان کاملا روشن و مشخص بود و رهبر انقلاب دستور دادند که حرکت علمی کشور ادامه یابد.

وی ادامه داد: این رشد وحرکت عملی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، مربوط به امروز یا دیروز یا طی سه یا چهار سال گذشته نیست که بخواهیم آن را از آن خودمان بدانیم و بگوییم آنچه وزیر اسبق علوم اعلام کرده که در طی چهارسال گذشته رشد 13 برابری علمی در دنیا شده، صحت دارد.

نماینده مردم قائنات در مجلس اظهار داشت: اگر امروز کشور در مسیر رشد علمی است به دلیل تاکید و پیگیری رهبر معظم انقلاب طی سال ها و دولت های گذشته است و به هیچ عنوان خاص دولت دهم نبوده و نیست.

وی با تاکید براینکه سنگر مقدم امروز در نظام، کشور و مجلس ، علم و علم آوری است، تصریح کرد: باید مقداری در کارهایی مانند استیضاح تامل کنیم و از حرکت های شتابزده خودداری کنیم.

رییس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: استیضاح وزیر علوم حرکتی شتابزده است و باید همگی به مقوله دانش، فناوری و پیشرفت کشور که دغدغه همه شده، توجه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اینگونه نیست که برخی افراد، دلواپس رشد علمی کشور باشند و بقیه مردم در این زمینه حرفی نمی زنند؛ آموزش عالی کشور مشکلات فراوانی دارد، اما راهکار حل این مشکلات استیضاح وزیر نیست.

هروی تصریح کرد: اگر واقعا این دغدغه علمی و آموزشی باشد، قطعا برای توسعه و سازندگی پایدار کشور نیاز به توسعه علم و دانش و فناوری داریم، اما اینکه بخواهیم استیضاح را براساس این موضوع انجام دهیم را درست نمی دانم.

وی با بیان اینکه وزارت علوم به هیچ عنوان ماهیت دستگاهی مانند وزارت کشور را ندارد که سیاسی باشد بلکه وظیفه این وزارتخانه علمی و تحقیقاتی است، اظهار داشت: باید براساس شرح ماموریت و وظایف وزیر را استیضاح کنیم و به همین خاطر احساس می کنم نمایندگان باید تامل بیشتری در این زمینه به خرج دهند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با رد برخی از سخنانی که گفته می شود، بحث بورسیه ها غیرقانونی نبوده و مشکلی نداشته است، گفت: این بورسیه ها غیرقانونی و تخلف بزرگی در اجرای آن صورت گرفته است،اما هیچکدام از این نمایندگان صدایشان درباره بحث سه هزار بورسیه که در دولت قبل اتفاق افتاده درنیامد و خواهان استیضاح وزیر علوم وقت نشدند.

وی با خطاب قراردادن استیضاح کنندگان وزیر علوم خاطر نشان کرد: چرا در مورد این همه بی عدالتی و اعزام افراد بدون صلاحیت به خارج برای ادامه تحصیل در زمان وزیر دولت قبل هیچ فردی صدایش در نیامد، حرفی نزدید و استیضاح نکردید.

نماینده مردم قائنات در مجلس ادامه داد: تعداد زیادی بورسیه که از هزینه دولت استفاده کردند و در خارج از کشور تحصیل کردند و برگشتند، صلاحیت نداشتند درحالیکه بسیاری از دانشجویان ما دارای صلاحیت های بالا و استعدادهای زیادی بودند که از ادامه تحصیل در خارج از کشور بازماندند.

وی با ابراز تاسف از اینکه برخی از افراد به راحتی از بحث بورسیه های غیرقانونی در دولت قبل عبور کرده اند، تصریح کرد: چرا باید از مباحثی که رخ داده گذشت و امروز به بحث های حاشیه ای بپردازیم و وزیر علوم را استیضاح کنیم. .

رییس کمیته آموزش عالی مجلس با تاکید براینکه مجلس باید درباره وضعیت علمی کشور جدی تر باشد و از مباحث حاشیه ای بپرهیزد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر استیضاح کنندگان نمی توانند دلایلی ارایه دهند که وضعیتی اسف بار در حوزه علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و فناوری کشور وجود دارد.

وی همچنین درباره انتصاب ها در دانشگاه ها که یکی از محورهای استیضاح وزیر علوم عنوان شده است، گفت: انتصابات براساس اختیارات وزیر علوم انجام می شود و سپس شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تایید می کند؛ بنابراین ما کانال های لازم را برای انتخاب رییس دانشگاه ها داریم و جزء اختیارات وزیر علوم و تحقیقات و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

هروی خاطر نشان کرد: یعنی اگر منتخبی مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی نباشد، قطعا به ریاست دانشگاهی منصوب نخواهد شد.

وی ادامه داد: اینکه بخواهیم این موضوع را دستمایه استیضاح وزیر علوم قرار دهیم، جای شک وشبهه بسیاری دارد. در وزارت علوم کاستی و نواقص بسیاری وجود دارد که باید بسیاری از مسوولان این وزارتخانه تغییر کنند که این کاری طبیعی و منطقی است.

نماینده مردم قائنات در مجلس خاطر نشان کرد: چرا در برابر اینکه فردی با معدل زیر 12 در امتحان بورسیه شرکت کند و ناگهان قبول شود و برای ادامه تحصیل به خارج رود، بر گردد و به هیات علمی دانشگاه انتخاب شود، سکوت می کنیم اما در برابر وزیری که خواهان اجرای قانون است، موضع منفی و مخالف رویه چندسال قبل خود می گیریم که نشان دهنده رفتار یک و بام و دو هوای این نمایندگان است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: بورسیه ، استیضاح ، اعزام ، معدل
نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
1
38
برای نماینده های امضا کننده استیضاح واقعا متاسفم. ایشان در آن دنیا چگونه می خواهند پاسخگو باشند؟!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
1
30
در دنیا وآخرت دولتمردان گذشته ونمایندگانشان در دانشگاهها وکسانی که بدون شرایط علمی از حق الناس استفاده کردند مسئولند وحسابشان را به خدا واگذار می کنیم
نظرات بینندگان