arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۰۳۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۱۱ تير ۱۳۹۳

سوت آغاز فینال هسته‌ای/ خواهرخوانده تبریز میزبان مذاکره نفسگیر ایران و «1+5»

«عراقچی» همچنین مانند دیگر مقامات مذاکره‌کننده ایرانی بار دیگر بر هسته‌ای‌بودن مذاکرات تاکید کرد. او با بیان اینکه «هیچ موضوع غیرهسته‌ای حتی موضوعات منطقه‌ای در مذاکرات وین جایی ندارد» گفت: «در بحث موشکی هم طرف‌های مقابل ما به بهانه اشاره به قطعنامه 1929 شورای امنیت مطرح می‌کردند که ما معتقدیم حتی در چارچوب قطعنامه هم قابل طرح نیست. ملاک ما در مذاکرات تنها توافق ژنو است.» «نحوه رفع تحریم‌ها» و «اندازه و سطح غنی‌سازی» از موارد اختلافی بین ایران و گروه 1+5 بود که «عراقچی» به آن اشاره کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«وین»، پایتخت اتریش و خواهرخوانده «تبریز»، از امروز میزبان ششمین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است. تیم‌های هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی پس از پنج دور مذاکره نفسگیر اکنون به «فینال هسته‌ای» رسیده‌اند.

به گزارش انتخاب،  این مذاکرات که به گفته «عباس عراقچی» «رسمی‌اش» در مقر سازمان‌ملل و غیررسمی‌اش در هتل «کوبورگ» است، یا باید با یک توافق جامع به پایان برسد یا با تمدید توافق موقت ژنو. البته حالت سومی هم وجود دارد که «عراقچی» تلویحا از آن سخن گفت؛ عدم پیشرفت و نیازنداشتن به تمدید توافق ژنو. معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه در گفت‌وگو با «واحدمرکزی‌خبر» درخصوص احتمال به نتیجه‌رسیدن مذاکرات هسته‌ای یا تمدید توافق ژنو با بیان اینکه «مذاکرات را با اقتدار آغاز می‌کنیم»، گفت: «اگر در وضعیتی باشیم که تشخیص دهیم، پیشرفتی نداشتیم و بر اثر اصرار بر مواضع از سوی طرف‌های مختلف، پیشرفتی هم در ماه‌های آینده حاصل نخواهد شد، ضرورتی برای تمدید نیست.» مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در کنار تهدید ضمنی غربی‌ها در به بن‌بست‌رسیدن مذاکرات، در عین حال گفت «اگر در ادامه مذاکرات، شانس رسیدن به تفاهم را ببینیم، در آن صورت، برای تمدید توافق ژنو و ادامه مذاکرات تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»


توافق «ژنو» در سحرگاه سوم آذر سال 1392 میان ایران و گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس، چین و آلمان) حاصل شد و بر اساس آن در ازای لغو بخشی از تحریم‌ها، ایران غنی‌سازی 20درصدی اورانیوم را معلق کرد. این توافق از زمان اجرا (30 دی ماه سال گذشته)، به طرفین شش ماه مهلت داده که با مذاکره به یک توافق جامع هسته‌ای برسند. برنامه اقدام مشترک ژنو همچنین این امکان را فراهم کرده که توافق برای رسیدن به توافق نهایی یک‌بار و برای مدت شش ماه دیگر تمدید شود.

  «عراقچی» همچنین مانند دیگر مقامات مذاکره‌کننده ایرانی بار دیگر بر هسته‌ای‌بودن مذاکرات تاکید کرد. او با بیان اینکه «هیچ موضوع غیرهسته‌ای حتی موضوعات منطقه‌ای در مذاکرات وین جایی ندارد» گفت: «در بحث موشکی هم طرف‌های مقابل ما به بهانه اشاره به قطعنامه 1929 شورای امنیت مطرح می‌کردند که ما معتقدیم حتی در چارچوب قطعنامه هم قابل طرح نیست. ملاک ما در مذاکرات تنها توافق ژنو است.» «نحوه رفع تحریم‌ها» و «اندازه و سطح غنی‌سازی» از موارد اختلافی بین ایران و گروه 1+5 بود که «عراقچی» به آن اشاره کرد.

 او در این خصوص گفت: «برخی اقداماتی که ایران بخواهد انجام دهد مستلزم دوره زمانی است و لغو برخی تحریم‌ها هم به سبب پیچیدگی‌های فنی که دارد، نیازمند زمان است.» او خواسته ایران را «لغو تمامی تحریم‌ها در کوتاه‌ترین زمان» معرفی کرد. او همچنین گروه‌ 1+5 و به‌خصوص اعضای غربی را به «واقع‌گرایی» و «دوری از توهم» در مذاکرات فراخواند. نفر دوم تیم مذاکره‌کننده ایران همچنین گفت: «پیش‌بینی خاصی برای برگزاری جلسات دو و چندجانبه با هیات‌های مذاکره‌کننده نشده اما طبیعت مذاکرات به نحوی است که چون ما با شش کشور طرفیم، طبعا هر جا احساس نیاز کنیم که لازم است با هیاتی جداگانه صحبت کنیم یا با دو هیات، نشست سه‌جانبه داشته باشیم، این کار را انجام خواهیم داد.» دور قبلی مذاکرات هسته‌ای نیز در وین برگزار شد که با پیشرفت‌هایی در آغاز تدوین پیش‌نویس توافق نهایی و آماده‌شدن مقدمه به پایان رسید.


«برنز» و «سالیوان» همچنان در مذاکرات

پایتخت موسیقی جهان در حالی از امروز شاهد مذاکرات وین 6 است که وزارت خارجه آمریکا بار دیگر از حضور «ویلیام برنز» قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا و «جک سالیوان» مشاور امنیت ملی معاون رییس‌جمهوری آمریکا در تیم مذاکره‌کننده این کشور خبر داد. این سومین حضور «برنز» و «سالیوان» در مذاکرات علنی با ایران است. طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه، «آلن ایر» سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه، «ماری هارف» معاون سخنگوی وزارت خارجه و «مصطفی پوپال» دستیار ارشد افغانی‌تبار معاون وزیر خارجه از دیگر اعضای تیم 15نفره مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا هستند.

 در دور قبل مذاکرات، 12 دیپلمات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا را تشکیل داده بودند. پس از عدم دستیابی به پیشرفت ملموس در مذاکرات وین4 نقش «ویلیام برنز» و «جک سالیوان» در مذاکرات هسته‌ای پررنگ‌تر شد. پیش از دور پنجم مذاکرات وین بود که در جلسه‌های دوجانبه، بین ایران و هیات‌های 1+5، این دو دیپلمات در مذاکرات با ایران حضور یافتند. نکته مهم حضور دیپلمات‌های نزدیک به کاخ سفید در این مذاکرات، ریاست «برنز» بر تیم مذاکره‌کننده آمریکایی بود. «برنز» در مذاکرات وین5 نیز تنها در روز نخست حضور یافت و در جلسه‌ای با اشتون و ظریف حضور داشت. برخی رسانه‌های غربی از «ویلیام برنز» و «جک سالیوان» دیپلمات‌های معتمد کاخ سفید، به‌عنوان مذاکره‌کنندگان پشت پرده با ایران نام می‌برند. برنز در مذاکرات ژنو نیز پشت صحنه حضور داشت.



در حالی‌که در آستانه مذاکرات هسته‌ای «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم اسراییل به فضاسازی علیه ایران می‌پردازد، روز گذشته «سرگئی ریابکوف» مذاکره‌کننده هسته‌ای روسیه گفت: «امیدواریم توافقنامه جامع هسته‌ای در تاریخ 20 جولای (29 تیر) به امضا برسد.» او در دیدار با «مهدی سنایی»، سفیر ایران در مسکو با بیان اینکه «روسیه همواره مخالف خدشه‌دار شدن
توسعه برنامه هسته‌ای ایران و همکاری دو کشور در زمینه هسته‌ای است»، افزود: «روسیه معتقد است پس از عادی شدن شرایط احاطه‌کننده برنامه هسته‌ای ایران هیچ محدودیتی نباید علیه فعالیت‌های هسته‌ای این کشور باقی بماند.»

به گزارش «ایرنا» او ادامه داد: «مذاکرات به مرحله خوبی رسیده که این مرهون حسن نیت ایران و تلاش‌های گسترده تیم مذاکره‌کننده ایرانی، به‌ویژه آقای ظریف در جریان مذاکرات بود.» چندی پیش «بنیامین نتانیاهو» از قدرت‌های طرف مذاکره با ایران خواسته بود تا در مذاکرات هسته‌ای با ایران تسلیم تهران نشوند.


منبع: شرق
نظرات بینندگان