arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۹ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۳

محبیان: مذاکرات دوجانبه بین ایران و آمریکا باید تکرار شود/داعش تهدیدی علیه ایران محسوب نمی‌شود

این کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل با بیان اینکه تروریست های داعش برای ایران تهدید محسوب نمی شوند، گفت: اگر ایران در این زمینه دغدغه دارد بیشتر متوجه این مساله است که انسان های مسلمان در عراق در حال قتل عام شدن هستند و از سوی دیگر دموکراسی و رای مردم در عراق در حال زیر پا گذاشته شدن است، این در حالی است که آمریکایی‌ها در حفظ آن تاثیر داشتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وین5، این عنوان دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 است که از روز دوشنبه در وین آغاز و همچنان در جریان است؛ مذاکراتی که در سایه بحران عراق به سوی نزدیک شدن به مرحله تدوین پیش نویس توافق نامه جامع و نهایی حرکت می کند.

به گزارش انتخاب، تهران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان و به ریاست اتحادیه اروپا  در شرایطی متفاوت این بار بر سر میز مذاکرات هسته ای در اتریش حاضر شدند؛ بحران امنیتی در عراق و احتمال همکاری های نظامی و امنیتی تهران و واشنگتن برای دفع عناصر گروه تروریستی داعش در عراق به شدت بر روند مذاکرات سایه انداخته و از سوی دیگر ایران و گروه 1+5 پس از اختلافات عمیق دور گذشته اکنون و به لطف مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در فضای آرام تر از دور قبل جلسات بحث و بررسی خود را برگزار  و به جلو می روند.

تهران و واشنگتن دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته در ژنو سوئیس بر سر میز مذاکرات دو جانبه حاضر شدند و به بررسی اختلافات فی ما بین و حل آن برآمدند تا گامی بلند در مسیر پیشرفت در مسیر مذاکرات با هدف نیل به توافق نهایی برداشته شود.

مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه شنبه شب در باره روند مذاکرات گفت: در جلسه مقدماتی امروز، طرفین بر مفاد متن توافقنامه احتمالی تمرکز کردند و حال در پی بررسی فنی سوالات پیش آمده در جلسه اول امروز هستند.

وی افزود: همگان می‌دانند که مذاکرات از نظر فنی بسیار پیچیده هستند و ما در این راه کوشش فراوانی بکار می‌بندیم؛ 3 کشور اروپایی مصمم به ایجاد پیشرفت در مذاکرات تا آخر هفته جاری و رسیدن هرچه سریع‌تر به توافق هستند اما مهم‌ترین چیز رسیذن به یک توافق خوب است، توافقی که جامعه بین‌الملل را از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران مطمئن کند. ما می‌دانیم که هنوز کار بسیاری مانده و نمی‌دانیم چه زمانی به توافق می‌رسیم، پس پیش گویی در این خصوص غیرممکن است. در این میان مهم‌ترین مسئله تمرکز همگان بر رسیدن به توافقی است که متضمن خوشحالی همه طرف‌ها باشد.

در این رابطه، امیر محبیان، کارشناس مسائل سیاسی  با اشاره به روند متفاوت این دور از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، گفت: اگر در شیوه رفتار و تصمیم گیری گروه 1+5 دقت کنیم درمیابیم که آمریکا محور تصمیم گیری ها و روابط حاکم بر گروه 1+5 است و دیگر کشورها روابط خود را با ایران بر مبنای روابط آمریکا با تهران تنظیم می کنند.

وی با اشاره به برگزاری یک دور مذاکرات فشرده دو جانبه میان ایران و آمریکا حول محور مذاکرات هسته ای تصریح کرد: کمبود زمان و لزوم دستیابی هرچه سریعتر طرفین به توافق نهایی مستلزم آن است که مذاکرات دو جانبه برگزار و تکرار شود تا به واسطه آن شکاف های موجود در مذاکرات کاهش یافته و دو طرف به یک برداشت و معنی صحیحی از نقطه نظرات خود دست پیدا کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با بیان اینکه عدم توافق در پایان زمان تعیین شده بر اساس توافق ژنو فاجعه بار نیست، افزود: اگر زمان مشخص شده توافقی صورت نگیرد مدت زمان دیگری تعیین می شود و باید بدانیم که این زمان تعیین شده پایان دنیا نیست و می توان فرصت دیگری در نظر گرفت.

وی افزود: باید این موضوع را مد نظر داشته باشیم که گذشت زمان در مذاکرات هسته ای به سود ایران است و این ایالات متحده آمریکا است که به دنبال دست یابی سریع به توافق هسته ای است.

محبیان گریزی نیز به بحران امنیتی در عراق و امکان همکاری  مشترک واشنگتن و تهران در زمینه دفع داعش از این کشور، گفت: آمریکا دریافته است که برقراری ثبات در منطقه بدون حضور موثر ایران امکان پذیر نیست و علی رغم آنکه تلاش می‌کرد تا ایران را در این فرایند نادیده بگیرد اکنون به وضوح اهمیت حضور ایران را دریافته است؛ جدای سخنان آقای کری برای همکاری با ایران در زمینه عراق خبرهایی نیز رسیده که سناتورهای جمهوری خواه آمریکایی نیز تاکید کرده‌اند که حل مساله عراق بدون همکاری با ایران امکان پذیر نیست.

وی افزود: در حالی که ایران معتقد است مساله عراق حاصل ظهور جریانات تندرو و همچنین حاصل اشتباه عملکردی و تحلیلی آمریکا است؛ برای حل مساله عراق در وهله نخست مردم و دولت عراق باید وارد عمل شوند؛ آمریکا هم برای همکاری در این زمینه لازم نیست مداخله نظامی کند بلکه فقط کافی است که به متحدانش در منطقه نظیر عربستان و قطر که پشتیبانی مالی گروه های تروریستی را برعهده دارند، بگوید که این کار را متوقف کنند و آنجا است که شاهد حل شدن بحران عراق خواهیم بود.

محبیان درباره حضور احتمالی ایران در عملیات نظامی آمریکا برای بیرون راندن تروریست ها در عراق، افزود: ایران وظیفه ای در قبال رفع اشتباهات آمریکا ندارد؛ تروریست‌هایی که در عراق هستند پیشتر در سوریه بودند و از سوی آمریکا برای مقابله با اسد مورد حمایت قرار  بودند، این گروه های تروریستی اگر در سرویه به پیروزی‌هایی می رسیدند جنایات بسیار گسترده ای را می آفریدند.

وی افزود: اکنون همین گروه های تروریستی در عراق از فرصت استفاده کرده و دست به جنایت می زنند، چطور آمریکا آنها را در سوریه انقلابیون می دانست ولی در عراق آنها را تروریست می خواند، هیچ چیزی تغییر نکرده آنچه که وجود دارد خامی در رفتار و تحلیل آمریکا است که به نحوی عمل کرده است که ما شاهد چنین بحرانی در عراق هستیم.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل با بیان اینکه تروریست های داعش برای ایران تهدید محسوب نمی شوند، گفت: اگر ایران در این زمینه دغدغه دارد بیشتر متوجه این مساله است که انسان های مسلمان در عراق در حال قتل عام شدن هستند و از سوی دیگر دموکراسی و رای مردم در عراق در حال زیر پا گذاشته شدن است، این در حالی است که آمریکایی‌ها در حفظ آن تاثیر داشتند.

وی افزود: اگر قرار است حمایتی از سوی ایران انجام شود باید به درخواست دولت عراق صورت بگیرد؛ البته دولت و مردم عراق قدرت کافی برای مقابله با تروریست ها را دارند و اگر آمریکا و کشورهای حامی تروریست از صحنه کنار روند و اگر این اخطار از سوی آمریکا به آنها داده شود خواهیم دید که داعش و حامیانشان مثل کف روی آب از بین می روند.

منبع: نامه نیوز
نظرات بینندگان