arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۱۲۵
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۹ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۳

تندر «داعش» خاموش می شود؟

درگیری‌ها با داعش ادامه دارد؛ داعش از نیروهای امنیتی در یصرب واقع در جنوب تکریت خواستند تا جدایی خود را از دستگاه امنیتی اعلام کنند تا سالم بمانند و پس از اینکه مسیر منتهی به ناحیه یصرب را تحت کنترل خود درآوردند، این مسیر را بمب‌گذاری کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پیشمرگان کرد یک‌به‌یک مناطق تصرف‌شده توسط داعش (حکومت اسلامی عراق و شام) را آزاد کردند. نیروهای کرد اکنون گذرگاه مرزی ربیعه در مرزهای عراق و سوریه را تحت کنترل درآوردند. همچنین خبرها از هماهنگی‌های میدانی میان ارتش عراق با نیروهای پیشمرگ در مناطق درگیر با داعش حکایت دارد.

به گزارش انتخاب، این در حالی است که برخی می‌گویند اکنون این مناطق دست نیروهای پیشمرگ افتاده است و آنان کنترل این مناطق را به این زودی‌ها به گروه‌های دیگر نمی‌سپارند چراکه خود را دوستان نیروهای عراق معرفی می‌کنند. اما «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق با بیان اینکه نیروهای پیشمرگ برای «اشغال» هیچ منطقه‌ای عمل نکرده‌اند، تاکید کرد که حل‌وفصل اوضاع در عراق نیازمند راه‌حل‌های سیاسی است. او با بیان اینکه قبل از این رخدادها مسوولان منطقه کردستان با مسوولان دولت مرکزی در عراق در تماس بوده، گفت: منطقه کردستان عراق در حال حاضر به صورت مداوم با بغداد در تماس است و اولویت ما حفظ امنیت کردستان خواهد بود.  در عین حال، درگیری‌ها با داعش ادامه دارد؛ داعش از نیروهای امنیتی در یصرب واقع در جنوب تکریت خواستند تا جدایی خود را از دستگاه امنیتی اعلام کنند تا سالم بمانند و پس از اینکه مسیر منتهی به ناحیه یصرب را تحت کنترل خود درآوردند، این مسیر را بمب‌گذاری کردند.


 این گروه دستور داده است که تمامی کتب درسی موجود در موصل به بهانه مغایرت با تعالیم اسلام، سوزانده شوند. همچنین در پی وقوع انفجار یک دستگاه خودرو بمب‌گذاری‌شده در نزدیکی وزارت کشور در منطقه الباب الشرقی و یک بمب در مرکز بغداد 35 نفر کشته و زخمی شدند. این حملات در حالی روی می‌دهد که به‌گفته «فالح فیاض» مشاور امنیت ملی عراق، تعداد داوطلبان بسیار بیشتر از نیروهایی است که در درگیری‌های میدانی به آنها نیاز است. او همچنین گفت که «نوری مالکی» نخست‌وزیر این کشور دستور تشکیل نهادی را برای سازماندهی امور افراد داوطلب برای جنگ علیه داعش داده است.

همچنین آیت‌الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان بار دیگر با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که باید از هرگونه اقدامات مسلحانه که خارج از چارچوب قانون صورت می‌گیرد، اجتناب شود. نماینده او نیز برای کنترل بهتر اوضاع وارد سامرا شد. اما «یوسف قرضاوی» رهبر اتحادیه جهانی علمای مسلمین، این فتوای سیستانی را محکوم و ادعا کرده که این فتوی تنها باعث بروز جنگ خانمان‌برانداز فرقه‌ای می‌شود. طارق‌ الهاشمی، معاون سابق و سنی رییس‌جمهوری عراق نیز باور دیگری دارد و گفت که تحولات عراق ناشی از بدرفتاری با سنی‌هاست نه عملیات داعش. «ایاد علاوی» نخست‌وزیر سابق عراق نیز با بیان اینکه کمربند امنیتی بغداد از بین رفته
است، تاکید کرد که این احتمال وجود دارد که عراق در مسیر تقسیم و تجزیه قرار بگیرد.

 از طرف دیگر، با ادامه ناآرامی‌ها، وزیر دفاع آمریکا دستور داد تا ناو هواپیمابر «جورج بوش» به‌سمت خلیج‌فارس حرکت کند تا در صورت اقدام نظامی آمریکا در عراق در حالت آماده‌باش باشد. در همین حال، شبکه «المیادین» به نقل از منابع عالیرتبه در عراق اعلام کرد که سفارت آمریکا در بغداد از قبل، از طرح داعش و حزب بعث برای حمله به موصل و بقیه استان‌های عراق اطلاع داشت. همچنین خبر می‌رسد که «اسامه نجیفی» رییس پارلمان و «اثیل نجیفی» برادر او و استاندار نینوا رسما به دولت نروژ درخواست پناهندگی را بعد از پایان دوره فعالیت پارلمان داده‌اند.



منبع: شرق
نظرات بینندگان