arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۴۸۸
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۳

عراق در جنگ و گریز / آماده باش نظامی برای نبرد با «داعش»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رخدادهای میدانی در عراق با سقوط چند شهر و منطقه توسط عناصر مسلح گروه « دولت اسلامی در عراق و شام»(داعش) همزمان با عقب نشینی ارتش عراق از مواضع خود شتاب بیشتری گرفت اما از امروز با کشته شدن دهها عنصر داعش که از سوریه قصد ورود به عراق را داشتند و سیطره کامل نیروهای پیشمرگه کرد بر شهر کرکوک و حمایت از آن در مقابل هرگونه هجومی صحنه نبرد در حال تغییر است.
 

به گزارش ایرنا، رسانه های منطقه ای و عراقی روز پنجشنبه اعلام کردند: تنها در درگیری های فرمانداری سنجار در موصل 20 عنصر مسلح داعش کشته شده و فرماندهی ارتش عراق مسئولیت اداره عملیات نظامی در استان صلاح الدین را بعد از گسترش سیطره عناصر گروه تروریستی داعش بر آن، بار دیگر برعهده گرفته است.

نیروهای ارتش عراق موفق شده اند کنترل کامل شهر تکریت را در دست گرفته و دو منطقه استان موصل را هم از عناصر مسلح پس بگیرند.

نیروهای پیشمرگه کرد امروز سیطره تقریبا کامل خود را بر شهر کرکوک که همواره مورد نزاع اعراب و کردهای عراق بوده است، با هدف حفاظت از آن بدست گرفتند تا مانع هرگونه حمله عناصر مسلح داعش شوند.

یک منبع خبری گفت: این برای نخستین بار است که نیروهای کرد بر شهر کرکوک در 240 کیلومتری شمال بغداد سیطره کامل پیدا می کنند، در حالی که قبلا مسئولیت امنیت کرکوک را یک نیروی مشترک عربی، کردی و ترکمنی تحت عنوان پلیس محلی برعهده داشت.

« شرکو فاتح رئوف» فرمانده تیپ اول نیروهای پیشمرگه کرد عراق گفت:« نیروهای ما در شهر کرکوک مستقر شده و سیطره بر آن را کامل کرده ایم».

وی افزود: ما اجازه نمی دهیم حتی پای یک عنصر از داعش به شهر کرکوک برسد.

« نجم الدین عمر کریم» استاندار کرکوک هم گفت: نیروهای پیشمرگه مواضعی را در خارج شهر و در بخش های جنوب غربی آن را بعد از عقب نشینی ارتش عراق پر کرده اند.



* داعش خودروهای نظامی عراقی را به سوریه منتقل می کند

گروه تروریستی تکفیری داعش امروز تصاویری را منتشر کرد که نشان می دهد بولدوزرهای آن در حال از بین بردن خاکریزها در مرزهای سوریه و عراق هستند تا هم جلوی عبور نیروهای مسلح این کشورها گرفته شود و هم خودروهای نظامی عراقی را که می گویند« غنیمت » است، به داخل سوریه منتقل کنند.

در تصاویر منتشرشده در صفحه داعش در یوتیوب، کامیون ها و خودروهای زرهی آمریکایی « هامر» دیده می شوند که در حال انتقال به سوریه هستند.

وزارت کشور عراق در ماه مه سال 2013 اعلام کرده بود که مرزبانان عراقی، خندق و خاکریزهایی را به طول 230 کیلومتر در مرزهای سوریه و عراق ایجاد کرده اند تا مانع ورود و تردد باندهای قاچاق و تروریستی در این کشور شوند.

براساس گزارش یک منبع امنیتی کرد، در درگیری های عناصر مسلح - که از سوریه وارد خاک عراق شده بودند- با نیروهای پیشمرگه در فرمانداری سنجار در شمال عراق ، 20 عنصر داعش کشته و 3 پیشمرگه زخمی شده اند.

وی افزود: درگیری های بامداد امروز (پنجشنبه) در نزدیکی مرزهای سوریه در ناحیه سنونی 60 کیلومتری شمال غربی سنجار صورت گرفت و چند ساعت طول کشید و سرانجام عناصر مسلح با رها کردن تجهیزات وسلاح های خود به داخل خاک سوریه فرار کردند.

پیشتر خبرهای ضدونقیض و تایید نشده ای از درگیری بین عناصر داعش مرتبط با القاعده و پیشمرگه های کرد عراق منتشر شده بود که بیشتر آنها در استان نینوا در شمال عراق با مرکزیت موصل در 400 کیلومتری شمال بغداد بوده است.

در همین زمینه، یک مقام دولت عراق اعلام کرد که فرماندهی ارتش این کشور، فرماندهان نظامی را بار دیگر مسئول اداره عملیات نظامی در استان صلاح الدین کرده، بویژه اینکه داعش بر مناطق وسیعی از استان های شمالی و غربی عراق مسلط شده است.

براساس این گزارش، ژنرال« محسن الفریجی » و ژنرال«حاتم المکصوصی» مسئول اداره اتاق عملیات نظامی در استان صلاح الدین شده اند.

برخی منابع خبری مدعی شده اند که عناصر مسلح داعش تا حدود 100 کیلومتری بغداد رسیده اند و اطلاعات بدست آمده حکایت از آن دارد که این عناصر از دیروز شهر سامراء بزرگترین شهر استان صلاح الدین را محاصره کرده اند؛ جایی که مراقد مطهر امامین عسگریین (ع) قرار دارد.

دیروز بعد از سقوط تکریت مرکز استان صلاح الدین و شهرهای تابعه آن، « احمد عبدالله عبدالجبوری» استاندار و « احمد عبدالجبار الکریم» رییس شورای صلاح الدین مقر خود را به سامرا منتقل کردند؛ اگرچه هنوز این شهر و همچنین طرزخورماتو و بلد و الدجیل استان صلاح الدین تسلیم عناصر مسلح داعش نشده اند.

استان نینوا روز سه شنبه گذشته بطور کامل سقوط کرده و عناصر داعش و نیروهای مسلح همپیمانش کنترل آن را بدست گرفته بودند. این در حالی است که نیروهای ارتش از مواضع خود بدون مقاومت عقب نشینی کرده بودند؛ وضعیتی که در شهرهای استان صلاح الدین و کرکوک در استان التامیم و قبلا در شهرهای الانبار تکرار شده است.



* لوله های انتقال نفت استان های غربی در کنترل عناصر مسلح

در همین حال، یک مقام ارشد وزارت نفت عراق اعلام کرده است که لوله های انتقال نفت در استان های غربی در کنترل گروه های مسلح قرار دارد اما این وزارتخانه تلاش می کند با استفاده از تانکرها تولیدات نفتی را به همه استان ها برساند.

« معتصم اکرم» در یک کنفرانس خبری گفت: بیشتر لوله های انتقال نفت در مناطق غرب عراق از کنترل ما خارج است و گروه های تروریستی بر آنها کنترل دارند و تلاش می کنند که نفت های موجود را سرقت کنند.
نظرات بینندگان