arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۲۴۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۲ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۳

بازتاب پایان گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا در رسانه های خارجی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایران و ایالات متحده در حالی روز دوم مذاکرات را به پایان رساندند که واشنگتن نسبت به انتخاب های سخت پیش از پایان مهلت توافق موقت هسته ای هشدار داد.

مذاکرات پشت درهای بسته در ۹ ژوئن در ژنو برگزار شد و بیانگر تلاش برای یافتن موضعی مشترک بین تهران واشنگتن بود.

روزنامه حریت با اعلام این مطلب، نوشت: با گذشت روز اول مذاکرات، واشنگتن نسبت به از دست رفتن زمان هشدار داد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد «ما فکر می کنیم در جریان مذاکرات به پیشرفت رسیدیم ولی همانطور که پیشتر گفته بودیم هنوز نتیجه زیادی را مشاهده نکردیم؛ در واقع هنوز واقع گرایی کافی را روی میز ندیدیم». مذاکرات ژنو برای اولین بار پس از دهه ۸۰ میلادی صورت گرفت که طی آن تهران و واشنگتن به طور رسمی و مستقیم با یکدیگر درباره برنامه هسته ای ایران صحبت کردند. زمان توافق موقت هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ روبه اتمام است و هر دو طرف درباره احتمال تمدید توافق موقت هسته ای برای شش ماه دیگر اشاره کرده اند. پس از چندین دهه خصومت ، بعد از انتخاب "حسن روحانی”،  ایران و آمریکا قدمهای آزمایشی را برداشته اند.

وال استریت ژورنال نیز در گزارشی تحلیلی از نتایج روز دوم مذاکرات ایران و آمریکا در ژنو با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه فرانسه، از شکاف های موجود درباره برنامه هسته ای ایران نوشت. "لوران فابیوس” روز سه شنبه با پایان یافتن گفتگوهای مستقیم مذاکره کنندگان ایران و آمریکا اعلام کرد شکاف های عمیقی بر موضوعات کلیدی در مذاکرات هسته ای بین ایران و شش قدرت جهان وجود دارد. وزارت خارجه آمریکا نیز دیدار این هفته را نشانه تشدید شدن مذاکرات خواند و به این امر اشاره کرد که همه طرفین نسبت به از دست رفتن زمان و به پایان رسیدن توافق موقت آگاهی دارند.

"لوران فابیوس” وزیر امور خارجه فرانسه همچنین اعلام کرد نکته کلیدی مذاکرات این امر است که تهران بعد از دستیابی به توافقی جامع چه نوع زیرساخت هسته ای را حفظ می کند؟ و به طور خاص به ایران اجازه داشتن چند سانتریفیوژ داده می شود. ایران بارها تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را رد کرده است.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشته است، این اولین باری است که ایران و آمریکا مذاکرات جداگانه ای را درباره دستیابی به توافقی جامع داشته اند. سخنگوی وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد در دور دوم مذاکرات درباره طیف گسترده ای از مسائل صحبت کردیم. تیم مذاکره کننده آمریکایی در ژنو با رهبری ویلیام برنز که پیشتر مذاکراتی پنهانی با مقامات ایرانی داشته است راه را برای توافق موقت باز کرده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان