arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۵۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۱ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۳

بازتاب مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در رسانه های خارجی

الجزیره هم درباره این مذاکره نوشت: تصمیم آمریکا برای کشاندن مذاکرات هسته ای به سوی مذاکرات دو جانبه و دیدار با هیئت ایرانی در ژنو می تواند نشانگر تمایل واشنگتن به شکستن بن بست مذاکرات وین باشد که در دور اخیر بدون پیشرفت باقی ماند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دور جدید مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا بر سر مسئله هسته ای کشورمان که قرار است فردا دوشنبه در ژنو برگزار شود، بازتاب های مختلفی در رسانه های خارجی داشته است.

به گزارش انتخاب، ایالات متحده روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که دو مذاکره کننده ارشد خود "ویلیام برنز” و "وندی شرمن ” را برای مذاکره مستقیم با ایران درباره برنامه هسته ای به ژنو خواهد فرستاد. این دو مذاکره کننده، خود را برای دیدار با مقامات ایرانی در روزهای دوشنبه و سه شنبه آماده می کنند.

روزنامه گاردین در این باره نوشت: مذاکرات رو در رو در زمانی رخ می دهد که مهلت توافق موقت هسته ای رو به پایان است و ایران و شش قدرت جهان به دنبال دستیابی به پیش نویس توافق جامع هستند.

آسوشیتدپرس هم پیشتر گزارش داده بود که از سال  ۲۰۱۲ یکسری مذاکرات پنهانی میان ایران و آمریکا با میانجیگری پادشاه عمان و دیگر کشورها رخ داد که با پیروزی "حسن روحانی” در انتخابات ریاست جمهوری گرمتر شد.

نیویورک تایمز هم در گزارشی مدعی شد: دیدار مستقیم ایران و آمریکا به طور خاص قابل توجه است چون هیئت آمریکایی شامل "ویلیام برنز” معاون وزیر خارجه و "جک سالیوان” مشاور امنیت ملی ” جو بایدن” هستند و پیشتر مذاکرات مخفی با مقامات ایران را از کانال های پشتی برعهده داشتند که منجر به شکل گیری توافق موقت هسته ای شد. نشانه های زیادی وجود دارد که دیپلماسی با ایران در زمینه برنامه هسته ای با مشکلات روبرو بود اما توافق موقت هسته ای به یکی از دستاوردهای مهم دیپلماتیک دولت اوباما تبدیل شد تا از این طریق زمان لازم برای ایجاد توافقی جامع ایجاد شود. البته دور اخیر مذاکرات هسته ای در وین بدون پیشرفت بود. بسیاری از نمایندگان آمریکایی نسبت به تمدید توافق موقت هسته ای بدبین هستند و در صورت فشارهای بیشتر کنگره، مذاکرات بیشتری برای پیشبرد این امر مورد نیاز است. مقامات آمریکایی نسبت به این مذاکرات مستقیم تاکید دارند که هدف مذاکرات در ژنو برای پیشبرد مذاکرات متوقف شده در وین است نه جایگزینی آن .

شبکه ای بی سی هم به سخنان یک مقام ارشد آمریکایی درباره ایده کشاندن مجدد "ویلیام برنز” و "جک سالیوان” به مذاکرات مستقیم با ایران اشاره کرد و گفت که شرکت بیشتر دولت اوباما در دیپلماسی فعال برای آزمایش این است آیا قادر به دستیابی به راهکار دیپلماتیک با ایران در زمینه هسته ای خواهد بود یا خیر؟

الجزیره هم درباره این مذاکره نوشت: تصمیم آمریکا برای کشاندن مذاکرات هسته ای به سوی مذاکرات دو جانبه و دیدار با هیئت ایرانی در ژنو می تواند نشانگر تمایل واشنگتن به شکستن بن بست مذاکرات وین باشد که در دور اخیر بدون پیشرفت باقی ماند.

یک مقام آمریکایی در این باره به رویترز گفت: «ما همیشه گفته ایم که وارد دیدارهای دو طرف با ایران خواهیم شد تا به پیشبرد تلاش ها و همکاری فعال با گروه ۱+۵ کمک کنیم.» این مقام در ادامه ذکر کرده دیدار دو طرف بیشتر برای تبادل دیدگاه ها برای پیشبرد دور بعدی مذاکرات وین است.


منبع: پیام نو

نظرات بینندگان