arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۳۴۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۳ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۳

کواچ و جوانانش لیگ جهانی را با باخت شروع کردند/استرس دقایق آخر باعث شکست مقابل ایتالیا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیدار والیبال ایران و ایتالیا در جریان است.

به گزارش خبرآنلاین؛ دومین حضور در لیگ جهانی وشروعی تازه برای والیبالیست های ایران.این بار خبری از پیرمرد بداخلاق نبود.ولاسکویی که تحول زیادی را در والیبال ایران به وجود آورد و باید گفت که والیبال یک جورهایی مدیون اش است.او راه را نشان داد و حال ایران برای دومین بار است که حضور در لیگ جهانی را تجربه می کند.تجربه سال قبل و شکست دادن تیم های پرقدرت باعث شد تا این بار ایران در بین غول ها جهان در گروه اول باشد.گروهی که ایتالیا و برزیل هم در آن قرار دارند و ایران قرار است یک بار دیگر مقابل آنها قد علم کند.

این بار نخستین حریف ایران ایتالیا بود.تیمی که سال قبل شکستش داده بودیم.ایتالیایی که در بازی قبلی خودش دو بار برزیل را در خانه اش شکست داده بود.اما این دلیل نمی شد که آنها بتوانند این کا را مقابل ایران هم انجام بدهند.

ایتالیا شروع کننده بازی بود.تارودی سرویس اول را زد و این شهرام محمودی بود که نخستین امتیاز را برای ایران کسب کرد.بچه ها شروع فوق العاده ای داشتند.آنها همانطور که کواچ سرمربی تیم ملی گفته بودبا سرویس های وحشتناک خودشان ایتالیا را تحت تاثیر قرار داده بودند.دفاع خوب روی تور،دریافت های عالی و تیزهوشی سعید معروف باعث شد تا ایران یک گام از حریف پیش باشد.

وقتی ملی پوشان امتیاز شش را گرفتند برخورد توپ با آنتن امتیاز شش را به ایتالیایی ها داد.این اتفاق باعث شد تا لاجوردی پوشان با آرامش بیشتری بازی کنند و این بار آنها از ایران یک امتیاز پیش بیفتند.عبادی پور زننده سرویس بود،او سرویس را خوب زد اما تیز هوشی ایتالیایی ها امتیاز هفتم را برای آنها به همراه داشت.وقتی موسوی امتیاز هفتم را برای ایران گرفت دوباره این ایتالیایی ها بودند که با استفاده کردن از غفلت مدافعان ایران به امتیاز هشتم رسیدند.امتیاز نهم برای ایتالیا را زایتسف گرفت اما خود او در حرکت بعدی اشتباه کرد تا امتیاز 8 برای ایران باشد.بین مدافعان ایران فاصله زیاد بود و ایتالیایی ها با استفاده کردن از همین نقطه ضعف امتیازهای خودشان را می گرفتند.

آنها تقریبا 3 امتیاز را از یک نقطه گرفتند و آنقدر سرعت در اجرای کار داشتند که مدافعان ایران نمی توانستند واکنشی نشان بدهند.فاصله امتیازها به 3 رسیده بود که شهرام محمودی به داد بقیه بازیکنان رسید و با یک دفاع خوب روی تور اختلاف را کم کرد.امتیاز دوازدهم اما برای ایران با هوشیاری بچه ها به دست آمد.آنها به خوبی سرویس ایتالیایی ها را مهار کردند و با ایجاد موقعیتی مناسب فاصله را کم کردند.بازی سرعت بالایی داشت و هر امتیازی که ایرانی ها می گرفتند با واکنش ایتالیای ها همراه بود.آنها تمام تلاش شان این بود که فاصله دو امتیازی به وجود آمده را حفظ کنند اما موسوی اجازه این کار را نداد.پس از دفاع خوب او روی تور،او امتیاز 15 را هم با ضربه ای تماشایی گرفت تا دو تیم در امتیاز برابر شوند.با این حال عبادی پور با زدن سرویسی ریسکی امتیاز 16 را به ایتالیایی ها داد تا با گرفتن وقت استراحت دوم آنها یک امتیاز بالاتر از ایران باشند.

با شروع مجدد بازی زایتسیف پشت سرویس ایستاد.او توپ را به  بیرون زد تا امتیاز و توپ نصیب ایران شود.این بار نوبت موسوی بود.سرویس او را ایتالیایی ها با قدرت و پس از کوباندن به دست مدافعان ایران به بیرون زدند تا امتیاز 17 را بگیرند.آنها امتیاز 18 را هم پس از یکی دو رفت و برگشت گرفتند تا همچنان در حفظ فاصله دو امتیازی شان موفق باشند.

تارودی سرویس فوق العاده ای را زد که باعث شد امتیاز 19 به ایتالیایی ها برسد.کواچ درخواست استراحت کرد تا شاید بتواند مقابل حربه های ایتالیی ها را بگیرد.اختلاف امتیاز به عدد 3 رسیده بود.تارودی باز هم سرویس را زد اما این بار فرهاد قائمی با بی دقتی توپ را به بیرون زد تا اختلاف به 4 امتیاز برسد.قائمی در سرویس بعدی خودش جبران کرد و این بار با قدرت توپ را به دست مدافعان حریف کوبید و یک امتیاز برای ایران به ارمغان آورد.اما ایتالیایی ها هوشمند تر از این بودند که بخواهند بازی را در این شرایط از دست بدهند.آنها امتیاز 22 را هم گرفتند تا فاصله خودشان را به عدد 5 برسانند.کار برای شاگردان کواچ سخت شده بود.با این حال بچه ها سامان فائزی یک امتیاز برای ایران گرفت.تاردوی و گرفتن امتیازی دیگر برای ایتالیا.باز هم برای ایران تقاضای وقت استراحت شد.ایتالیایی ها روی امتیاز 23 بودند و امیدواری زیادی داشتند تا بتوانند ست اول را به نفع خودشان به پایان برسانند.اتفاقی که با گرفتن امتیاز 25 افتاد تا ایران نخستین ست از نخستین بازی در لیگ جهانی را با شکست پشت سر بگذارد.

ست دوم

بچه های ایران ست دوم را با برتری آغاز کردند. ایران با ترکیب جوان شده اش و بازی گرفتن از عبادی پور و فائزی ، آمده بود تا در نبرد با زایتسف و ایتالیایی ها رقابت کنند. محمد موسوی این بار برایش مهم بود که نشان دهد زایتسف خیلی هم مهارشدنی نیست . ملی پوشان در این ست اگرچه کمی در سرویس ها عجله داشتند اما تا امتیاز 6 با میدان داری محمد موسوی توانستند اختلاف دو پوئن شان را حفظ کنند. آنها باید به امتیاز 7 هم می رسیدند اما موسوی خیلی عجیب یک تکنیتز عالی را از دست داد اما بلافاصله خودش این اشتباه را جبران کرد و به منطقه سرویس رفت. اگرچه سرویسش را هم بیرون زد.

ایرانی های پرشمار حاضر در سالن نیامده بودند که باخت تیم کشورشان را ببینند و ملی پوشان هم چنین قصدی نداشتند. سیمونه سرویسش را بیرون زد تا ایران به امتیاز 8 برسد و برنده وقت استراحت اول ست دوم باشد. سامان وفائزی با قد بلندش توانست امتیاز 9 را هم برای تیم ملی بگیرد و اگر کمی خوش شانس بودیم ، بچه ها می توانسند امتیاز دهم را هم بگیرند اما در یک چشم به هم زدن ایتالیایی ها امتیاز هشنم شان را هم گرفتند.

امتیاز دهم ایران را شهرام محمودی از پشت خط یکسوم گرفت. و سرویس ایران به امتیاز برای ایتالیایی ها بدل شد. بازی رالی وار پیش می رفت و عبادی پور یک امتیاز دیگر برای ایران گرفت. امتیاز بعدی هم برای ایران بود این بار توسط شهرام محمودی و ایران حالا 12 امتیازی بود. ایتالیایی ها تازه به امتیاز 10 رسیده بودند. آنها در یک به هم ریختگی در دفاع ایران امتیاز یازده شان را هم توسط پارودی گرفتند ولی این بازیکن سرویسش را به تور کوبید و ملی پوشان به امتیاز 13 رسیدند. همان قدر که ایران امتیاز 13 را راحت بدست آورده بود با سرویس بد شهرام محمودی راحت هم از دستش داد.

امتیاز 14 ایران را محمد موسوی بالاتر از زایتسف در دفاع روی تور گرفت . دفاع خوب علیزاده لیبروی جدید تیم ملی هم چیزی نمانده بود به امتیاز بدل شود اما ایتالیایی ها خیلی سخت توپ را برگرداندن . موسوی ایران را با یک آبشار عالی گرفت و امتیازات شخصی اش را به عدد 6 رساند.پارودی باز سرویس از دست داد و ایران به امتیاز 16 رسید. حالا این دومین وقت استراحت در ست دوم بود که ایران پیشتاز بود.

رقابت نزدیک دو تیم در امتیاز18 بر 16 ادامه پیدا کرد. یک جا خالی ساده از زایتسف ، امتیاز 17 را به ایتالیایی ها داد اما عبادی پور جوان که در این بازی در کنار فائزی خوش درخشیده بود ، امتیاز 19 را به ایران داد. در این دقایق زایتسف دوباره اوج گرفته بود و باز از ایران امتیاز گرفت. بچه های تیم ملی هم با معروف نقشه حمله را عوض مردند و این بار این قائمی بود که امتیاز گرفت. ایتالیایی ها بلافاصله امتیاز را جبران کردند . آنها با سرویس خوب زایتسف سرانجام در امتیاز 20 به تیم ملی ایران رسیدند.

کواچ بلافاصله برای تیمش وقت استراحت گرفت. او با صدای بلند به بازیکنانش شرایط مسابقه را گوشزد می کرد. کواچ نمی خواست با تیم جدیدش یک بازنده ساده باشد. بچه ها بلافاصله برگشتند و با شهرام محمودی امتیاز 21 را گرفتند. موسوی به خط سرویس رفت اما سرویس او به پوئن برابر برای ایتالیا بدل شد. این بار سرویس ایتالیایی ها در عقب زمین ایران خوابید. حالا ایتالیایی ها پیش بودند . البته توپ شان بلافاصله به تور خورد و دو تیم در امتیاز 22 برابر شدند. پوئن 23 را معروف خیلی ساده به ایتالیایی ها داد.  

لوکا وتوری 23 ساله با سرویس خوبش ایتالیا را به امتیاز 24 رساند. حالا میزبان برای بردن ست دوم فقط یک پوئن می خواست. کار برای تیم ملی سخت شده بود. وتوری دوباره در خط سرویس ایستاد و خیلی عالی امتیاز 25 را هم برای کشورش گرفت. تیم ملی اگرچه خوب بازی می کند اما استرس را در بچه می توان دید. استرسی که در چهره ستاره ای مثل سعید معروف هم دیده می شود.

ست سوم

دو بر صفر به نفع ایتالیایی ها.قطعا شاگردان کواچ دوست نداشتند که بدون گرفتن حتی یک ست از ایتالیا این باز را واگذار کنند.بچه ها بارها نشان داده بودند که می توانند به بازی برگردند و ست سوم را هم با همین انگیزه شروع کردند.

باز هم نخستین امتیاز را ایران با سعید معروف گرفت.دومین امتیاز را هم همین طور.در دو ست قبلی هم همین اتفاق افتاده بود اما بچه ها قدر این فاصله را نمی دانستند.آنها توانایی این را داشتند که بتوانند ایتالیا را در خانه اش شکست بدهند اما...

با نشان دادن صحنه آهسته بازی،وقتی دوربین های اصلی به بازی برگشتند ایتالیا دو امتیاز گرفته بود.آنها امتیاز سوم را هم با پیاندلی گرفتند تا باز هم از ایران جلو بیفتند.

کار خوب سامان فائزی و شهرام محمودی در دفاع روی تور دو امتیاز پی در پی را برای ایران در بر داشت اما قائمی در زدن سرویس بی دقت بود تا امتیازی دیگر از دست برود.شهرام محمودی و محمد موسوی با انجام دو دفاع خوب روی تور دو امتیاز گرفتند تا ایران این بار دو امتیاز جلو بیفتد.

اشتباه سرویس زن ایتالیا امتیاز هفتم را هم به ایران داد.این بهترین فرصت بود تا بچه ها با حفظ همین فاصله امتیازی بتوانند یک ست از ایتالیا بگیرند.اتفاقی که تا امتیاز 8 و زمانی که وقت استراحت فنی اعلام شود بر بازی حاکم بود.

با شروع بازی پس از استراحت عبادی پور ضربه اول را به توپ زد.او سرویس خوبی را زد اما امتیاز نصیب ایتالیایی ها شد.یک لحظه تعلل کافی بود تا ترابیسا این امتیاز را بگیرد.پس از آن زایتسیف سرویسی پرقدرت را زد تا امتیاز هشتم را برای ایتالیا بگیرد اما سرویس بعدی او راهی اوت شد تا توپ و امتیاز به ایران برسد.

این بار محمد موسوی تلافی کرد و مثل زایتسیف یک امتیاز برای ایران گرفت.بازیکنان ایران هر بار که جلو می افتادند بی دقت می شدند!آنها فرصت های خوبی را از دست می دادند که خودشان هم بارها حسرتش را خوردند.بازی برابر پیش می رفت.امتیازها مساوی بود و هر یک امتیازی که ایران می گرفت بلافاصله ایتالیایی ها آن را جبران می کردند.

دو تیم در امتیاز 12 برابر بودند که مباشری ضربه سرویس را راهی اوت کرد.ترابیسا اما اشتباه او را انجام نداد.او سرویس خوبی را نواخت تا با برخورد به دست مدافعان ایران به زمین ایتالیا برگردد و این ترابیسا باشد که لاجوردی پوشان را پیش بیاندازد.

اختلاف امتیاز به عدد دو رسیده بودباز هم تکرار دو ست قبل.اصلا مشخص نبود که چرا بچه ها نمی توانستند مثل همیشه بدون استرس بازی کنند و بدون توجه به نام حریف بازی خودشان را انجام بدهند.ایتالیا امتیاز شانزده را که گرفت دومین وقت استراحت هم گرفته شد.کواچ کمی عصبی به نظر می رسید و سعی داشت تمام آنچه که لازم است را در این زمان کوتاه به شاگردانش گوشزد کند.

با شروع دوباره بازی پیانو زننده سرویس بود واین سعید معروف بود که یک امتیاز را برای ایران گرفت.اما ایتالیای ها خیلی زود به بازی برگشتند.آنها در دو ست قبلی نشان دادند که اگر دو امتیاز از حریف پیش بیفتند همین فاصله را تا آخر ست حفظ می کنند.

یک بار دیگر تقاضای وقت استراحت تا شاید این وقفه بتواند جلوی حملات ایتالیا را بگیرد.با شروع بازی زاتسیف توپ و امتیاز را به ایران داد.بازی 18 بر 16 بود که محمد موسوی با زدن سرویسی سرعتی اختلاف را به عدد یک رساند.موسوی اما سرویس بعدی خودش را به تور زد تا امتیاز 19 برای ایتالیا ثبت شود.

فرهاد قائمی که با ورودش به زمین دو امتیاز برای ایران گرفته بود پشت ضربه سرویس ایستاد.توپ او پس از یکی دو رفت و برگشت با تک دفاع شهرام محمودی امتیاز 20 را برای ایران به همراه داشت.امتیاز 21 را باز هم شهرام محمودی برای ایران گرفت تا همه چیز در این ست برابر شود.اما پیانو باز هم ایتالیا را پیش انداخت.امتیاز 23 را بچه ها خیلی راحت به ایتالیایی ها دادند.سرویسی که آنها زدند با برخورد به دست مدافعان ما به بیرون رفت تا اختلاف امتیاز دوباره به عدد دو برسد.

بچه ها باید بیشتر دقت می کردند.ایران داشت ست سوم را هم به ایتالیا واگذار می کرد که امتیاز 22 برای ایران ثبت شد.کواچ مهدوی را وارد زمین کرد تا شاید با سرویس های او اتفاق تازه ای بیفتد.اما فایده ای نداشت.تاردی امتیاز 24 را هم برای تیمش گرفت تا امیدهای بچه ها ناامید شود.با این حال عبادی پور آخرین تلاشش را کرد و ایران را به امتیاز 23 رساند.دوباره درخواست وقت استراحت.

کواچ با موسوی حرف می زد و سعی داشت تا به بقیه بچه ها هم روحیه بدهد.عبادی پور پشت سرویس ایستاد و با کوبیدن توپ به تور کار را تمام کرد.نخستین شکست ایران در دومین حضورش در لیگ جهانی مقابل ایتالیا.اما حتی با این شکست باز هم چیزی از ارزش های تیم جوان کواچ کم نخواهد شد.او که به تازگی کارش را با تیم والیبال ایران شروع کرده قطعا نیاز به زمان بیشتری دارد تا بتواند ایران را به آن تیم رویایی سال قبل نزدیک کند.عملکرد جوان های او در این بازی قابل تحسین است و شکی وجود ندارد که در ادامه راه تجربه آنها برای بازی کردن مقابل غول ها جهان بیشتر خواهد شد.
نظرات بینندگان