arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۱ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳

چرا تب واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی فروکش کرد؟

باشگاه های استقلال و پرسپولیس طبق اصل 44 وبراساس برنامه پنجم توسعه باید مدت ها قبل واگذار می شدند، اما این مسئله نه تنها تاکنون صورت نگرفته است، بلکه این نگرانی ایجاد شده که نکند اصلا این باشگاهها واگذار نشوند و این موضوع به حاشیه برود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بحث واگذاری دوباشگاه پرسپولیس واستقلال به بخش خصوصی مدت هاست که در عرصه ورزش کشور مطرح است و از اولویت های جدی دولت یازدهم به حساب می آید، دراین راستا مجلس شورای اسلامی و سازمان خصوصی سازی، وزارت ورزش و جوانان را مکلف کرد تاضمن رسیدگی به وضعیت مالی و بدهی های این دو باشگاه و شفاف سازی در این زمینه این طرح را تا پایان سال 93اجرایی وباشگاه های مذکور را از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار کند. اما متاسفانه این جریان به کندی در حال پیگیری است.

به گزارش انتخاب، باشگاه های استقلال و پرسپولیس طبق اصل 44 وبراساس برنامه پنجم توسعه باید مدت ها قبل واگذار می شدند، اما این مسئله نه تنها تاکنون صورت نگرفته است، بلکه این نگرانی ایجاد شده که نکند اصلا این باشگاهها واگذار نشوند و این موضوع به حاشیه برود.

بحث واگذاری این دو باشگاه ازطریق بورس وزمانی دیگر از طریق فرابورس مطرح شد و در شرایط کنونی نیز بحث مزایده به میان آمده است، به هر صورت طی سال های گذشته یابه دلیل نخواستن ها و یا نتوانستن ها این روندانجام نشده، قطعا عملیاتی شدن این موضوع تبعاتی برای صاحبان این باشگاه ها و ورزش کشور به دنبال دارد.

شاید اختلاف سلیقه ها، تعلل مسوولان، موانع و مشکلات مالی،بی ثباتی،تغییر و تحولات مکرر، دخالت افراد غیرکارشناس در مسائل حساس ، حاشیه سازی ، نبود نظارت بر عملکرد و انتخاب هیات مدیره را بتوان از دلایل بلاتکلیفی این دو باشگاه و کندشدن روند واگذاری باشگاه ها به بخش خصوصی برشمرد، اما با توجه به تاکیداتی که از سوی وزیر ورزش و جوانان و انتصاب نماینده ای برای پیگیری این موضوع صورت گرفته ، این امید در دل علاقمندان این دو باشگاه ایجاد شده که باشگاه ها واگذار خواهند شد تا بصورت حرفه ای اداره شوند.

البته وزیر ورزش وجوانان در نخستین سخنرانی خود پس از انتصاب به این سمت اظهارکرده بودکه مشکل پرسپولیس واستقلال با خصوصی شدن حل نمی شود ، چرا که بستر این کار باید به لحاظ فرهنگی و اجتماعی فراهم شود.

سخنان وزیر ورزش وجوانان این شائبه را ایجاد کرد که مسوولان بی میل نیستند با یک راهکار بی سرو صدا این دو باشگاه را از بدنه دولت جدا کنند.

گودرزی درنشستی با وزیر اقتصاد و دارایی و رییس سازمان بورس و سازمان خصوصی سازی نیز اعلام کرد که این دو باشگاه سرمایه مردم هستند، بحث واگذاری آنها باید بابرنامه ای مشخص و مطمئن صورت گیرد،باید با همه دستگاه های متولی خصوصی سازی هماهنگ شد و کار واگذاری را به جد دنبال کرد.

گام به گام حرکت کردن مسوولان وزارت ورزش نشان ازاین داردکه نمی خواهند این اقدام عجولانه و بدون بررسی کارشناسانه صورت گیرد چرا که معتقدند نباید اشتباهات گذشته در خصوص واگذاری باشگاه ها با شتاب صورت گیرد و دراین مسیر اسباب نگرانی هواداران دو تیم را فراهم سازد.

روند کند و آرام واگذاری این دو باشگاه موجب اعتراض برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم شده بود وسخنگوی فراکسیون مجلس تاکید کرد که این موضوع قانون شده و تربیت بدنی مکلف به اجرای آن است. سال گذشته قانونی مصوب شد که این دو تیم خصوصی شوند. اگر این کار تا پایان قانون بودجه 92 (یعنی پایان سال 92) انجام نشود،وزیر را برای پاسخگویی به مجلس می آورند!

این اقدام تاکنون وارد فاز اجرایی نشده امابه نظرمی رسدوزارت ورزش و جوانان، عزم خود را برای خصوصی سازی این دو باشگاه جزم کرده و با انتخاب هیات مدیره جدید و بررسی بدهی های دو باشگاه تلاش دارد این موضوع را به دقت پی گیری کند.

وزیر ورزش در احکامی که برای اعضای جدید هیات مدیره باشگاه پرسپولیس و استقلال صادر کرده به آنان ماموریت داده تا با توجه به ضرورت ارتقا و توسعه باشگاه داری در کشور و انتظارات نظام ورزش کشور از هیات مدیره ضمن تلاش برای ارتقا جایگاه باشگاه در سطح کشور و آسیا و تحقق انتظارات هواداران در رفع مشکلات حقوقی و قانونی باشگاه به منظور فراهم شدن شرایط واگذاری شرکت براساس حکم قانونی کوشا باشند.

رییس سازمان خصوصی سازی نیز در این راستا معتقد است :فوتبال کشور در استقلال و پرسپولیس خلاصه نمی شود و اگر به بخش خصوصی واگذار شوند هیچ اتفاقی نمی افتد.

به اعتقادوی، براساس قوانین این دو باشگاه نمی توانند وارد بورس شوند اما واگذاری آنها به بخش خصوصی مشکلی ندارد. قیمت گذاری برند این دو باشگاه باید بیشتراز بدهی های آن ها باشد.

مصطفی هاشمی طبا رییس پیشین سازمان تربیت بدنی وازمدیران عرصه ورزش نیز معتقد است: واگذاری این دو تیم به بخش خصوصی،چالش های زیادی برای آنان به همراه خواهد داشت.

به اعتقادوی ، درموضوع واگذاری، وزارت ورزش و جوانان وظیفه ای برعهده ندارد، چراکه این دو شرکت دراختیارسازمان خصوصی سازی است امابه نظر می رسد شرکت هایی که دراختیارسازمان خصوصی سازی هستندحتی روند اجرایی را خود آنها انجام می دهند اما در هر صورت قابل واگذاری نیستند.

*استدلال مخالفان

با وجودتاکید بر بحث خصوصی سازی و واگذاری باشگاه های به این بخش باید پذیرفت که این مقوله موضوع کوچکی نیست که بتوان به راحتی و بدون کار کارشناسی از کنار آن عبور کرد.

برخی معتقدند این اقدام تبعات بدی برای فوتبال و هواداران این دو باشگاه دارد و بخش خصوصی را دلسوز باشگاه ها و فوتبال کشور نمی دانند .آنها معتقدند هیچ ضمانتی برای حل مشکلات دو تیم با این اقدام در نظرگرفته نشده است .

کارشناسان معتقدند نباید تجربیات گذشته را دوباره تکرار و شتابزده عمل کرد ، بحث خصوصی سازی چیزی نیست که دوباره در فاز آزمون و خطا قرار گیرد.

سیدهادی حسینی،نایب رییس فراکسیون ورزش مجلس چندی پیش درخصوص طرح برخی مسائل امنیتی درمورد خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس گفته بود: هیچ تیمی مساله امنیتی ندارد و این حرف ها برای جوسازی و ممانعت از انجام صحیح کارها است چرا که متاسفانه نان عده ای در این است که بخش خصوصی درکشورفعال نشود واین دو باشگاه به بخش خصوصی واگذار نشود.

***سخن آخر اینکه به رغم عدم تمایل برخی در واگذاری باشگاه ها به بخش خصوصی باید گفت این اقدام هم به نفع دولت و هم به نفع باشگاه های است اما اجرایی شدن نیازمند بر طرف کردن موانعی همچون شفاف سازی مالی دو باشگاه، جلوگیری ازدخالت های غیر کارشناسانه و حاشیه سازی های بی مورد ، وجود یک هیات مدیره قوی و حمایت مسوولان کشور است.

همچنین بازنگری درقوانین موجودوبه حداقل رساندن پروسه واگذاری هاو استفاده از الگوی و تجارب دیگر کشورها و تبیین این موضوع که واگذاری باشگاه ها ضمن درآمدزایی از بار اقتصادی دولت کم کند در این راستا موثر خواهد بود.

به هر ترتیب واگذاری باشگاه ها نیازمند یک اراده قوی و پشتکار است و انتظار می رود که وزیر ورزش و جوانان با اقدام جدی در این زمینه آن را به عنوان یادگار دوران مدیریت خود برای آِیندگان برجای گذارد .
منبع: ایرنا
برچسب ها: تب ، خصوصی سازی ، اصل44 ، بورس
نظرات بینندگان