arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۳۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
وال استریت ژورنال:

در جلسه ی 3 ساعته هیئت ایران و آمریکا در وین چه گذشت؟

ایران و 1+5 که 2 جولای را زمان توافق اعلام کرده اند، مذاکرات وین را دشوار و همراه با پیشرفت اندک توصیف کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



وال استریت ژورنال نوشت: به گفته ی یک مقام ارشد آمریکایی، مذاکرات بر سر توافق جامع به لحظه ی دشواری رسیده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، ایران و 1+5 که 2 جولای را زمان توافق اعلام کرده اند،  مذاکرات وین را دشوار و همراه با پیشرفت اندک توصیف کردند.

یک مقام غربی گفت: ما از اینکه ایران انعطاف پذیری بیشتری نشان نداد، ناامید شدیم.

یک مقام ارشد آمریکایی بیان داشت: در هر مذاکره ای روزهای خوب و بد وجود دارد، اکنون زمان دشوار مذاکرات فرا رسیده است که زیاد انتظارش را نداشتیم.

بسیاری از افراد انتظارات مثبتی نسبت به روند مذاکرات وین داشتند و مذاکره کنندگان نیز می گفتند که نگارش پیش نویس توافق جامع را آغاز می کنند.

ایران می گوید برنامه هسته ای اش کاملا صلح امیز است اما شش قدرت جهانی می خواهند با ایجاد توافق از دستیابی ایران به سلاح هسته ای در ازای لغو تحریم ها جلوگیری کنند.

پس از گفتگوهای روز جمعه، عراقچی معاون وزیر خارجه ایران گف که پیشرفت هایی صورت گرفته اما طرفین نگارش پیش نویس توافق را آغاز نکرده اند.

در این حین، یک دیپلمات غربی خواستار آن شد که ایران واقع گرا تر باشد. او گفت:  ما انتظار داشتیم که طرف ایرانی مقداری انعطاف پذیری داشته باشد.

وی افزود: شکاف و اختلاف بین طرفین واقعیت دارد.

به دنبال برگزاری سه دور مذاکره در وین،  نشانه هایی مبنی بر پیشرفت واقعی بر سر مسائل مهم و کلیدی پدیدار شد. این مسائل شامل آینده راکتور آب سنگین اراک می شد. همچنین پیشرفتی در زمینه ی تعهد ایران در زمینه ی شفافیت بیشتر در ارتباط با فعالیت هسته ای و تعریف نظارت های بیشتر بدست آمده بود.

با این حال مشکلاتی همچنان باقی مانده است که شامل محدودیت های برنامه هسته ای ایران، زمان لغو تحریم ها و آینده فعالیت های تحقیقاتی هسته ای و موشک های بالستیک این کشور می شود.

از سوی دیگر، ایران در مقابل درخواست غربی برای کاهش تعداد سانتریفیوژها مقاومت کرده است.

مذاکرات بدون صدور بیانیه مشترکی که معمول است پایان یافت و هیچ تاریخی برای مذاکرات جدید مشخص نشد. با این حال مسئولان ایرانی و آمریکایی گفتند که احتمال برگزاری دو جلسه در ماه ژوئن وجود دارد.

تمام طرفین می گویند که هدف آنها دستیابی به توافق در 20 جولای است. ایران و شش قدرت در حال حاضر توافق کرده اند که در صورت لزوم زمان مذاکرات را تا شش ماه دیگر تمدید کنند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که دولت اوباما روشن ساخته است که برای توافق بد شتاب نمی کند.

وی افزود: زمان نامحدود نیست و ما به همچنان به تاریخ 20 جولای برای انعقاد توافق نگاه می کنیم.

جمعه صبح، وندی شرمن رئیس تیم مذاکره کنندگان آمریکا و ایران جلسه ای دوجانبه برگزار کردند که تا 3 ساعت به منظور پیشرفت در مذاکرات هسته ای به طول انجامید.

یک مقام ارشد آمریکا گفت: هیئت آمریکایی در این دیدار این پیام را فرستاد که پروسه مذاکرات باید با سرعت بیشتری پیش رود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
2
131
دکتر ظریف مورد حمایت ماست... قابل توجه افراطیون!!
حافظه تاریخی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
8
71
بر خلاف نظر دکتر زیباکلام و از منظر واقعگرایی احتمال رسیدن به توافق هسته ای بسیار پائین است چون در صورت توافق و لغو تحریمها احتمال بهبود معیشت مردم زیاد است و این همان پاشنه آشیل دولت روحانی است که اصولگرایان مترصد زدن ضربه به آن هستند پس در این صورت مخالفین دولت ( دلواپسان ) تمام توان خود را صرف نرسیدن به توافق هسته ای معطوف خواهند داشت تا زمینه به قدرت رسیدن پس از دوره ی روحانی را برای خویش فراهم سازند.
نظرات بینندگان