arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۷۸۴
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۱ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳

آیت الله مصباح: اینگونه نیست که کسی ۵۰۰ هزار رأی بیشتر آورد خیال کند مالک کشور است و اختیار ‏همه چیز به دستش است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ارزش قانون اساسی کشور که به ‏امضای رهبر و ولی فقیه است گفت: رأی مردم در طول رأی معصوم و ولی فقیه است و این یک ‏نوع دموکراسی یا همان مردم‌سالاری دینی است یعنی شرایط رهبر توسط اسلام تعیین شده ولی ‏تشخیص آن با مردم است.
 
به گزارش فارس ؛ محمد‌تقی مصباح‌یزدی عصر امروز در جمع گروهی از ‏دانشجویان بسیجی دانشگاه‌ تهران اظهار داشت: اختلافات میان انقلابیون از جمله آفات ‏محسوب می‌شود که موجب فاصله‌های زیاد میان گروه‌ها می‌شود.‏

وی افزود: برای حل اینگونه مسائل و حواشی آن باید بر زیربناهای فکری روشن، ثابت و محکمی ‏تکیه کنیم یعنی آنچه بر‌اساس بینش اسلامی به ما القاء شده است.‏

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خدای متعادل به ما توفیق داده که به این باور برسیم راه ‏صحیح سعادت در دنیا و آخرت پیروی از اسلام است، گفت: شما بسیجیان این موضوع را درک ‏کرده‌اید و مبنای زندگی قرار داده‌اید ولی هستند کسانی که مسلمانند و نماز می‌خوانند و بسیاری ‏از احکام دین را انجام می‌دهند ولی اینکه راه زندگی فقط اسلام است را هنوز باور نکرده‌اند.‏

وی ادامه داد: شاید در دهه اخیر از برخی شخصیت‌های مشهور که تاثیری هم داشته‌اند سخنانی ‏شنیده باشید که محور آنها پلورالیزم بوده است و گاهی سوال مطرح می‌شود که آیا خداوند فقط ‏شیعیان را به بهشت می‌برد؟ یا اندکی وسیع‌تر فقط مسلمانان را به بهشت خواهد برد؟

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه اینگونه سئوالات در حقیقت استفهام انکاری هستند گفت: این ‏حرف‌ها یعنی اینکه باور نداریم سعادت انسان در اسلام منحصر است؛ کسانی که عنوان ‏اسلام‌شناس را یدک می‌کشیدند هم می‌گفتند هر کس خدمت به انسان‌ها می‌کند خوب است ‏خواه مسلمان باشد یا خیر و این مطالب را صریحا در نوشته‌هایشان عنوان می‌کردند و می‌گفتند ‏حتی ممکن است دیگران ارجحیت داشته باشند.‏

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: شاید برای ما طرح این سئوال هم خنده‌دار باشد که غیر از ‏راه اسلام و سیدالشهداء هم راهی باشد؛ برخی جرأت می‌کنند و این سئوال را مطرح می‌کنند و ‏بسیاری هم در دلشان همین است هرچند نمی‌گویند.‏

وی بیان داشت: حقیقت آن است که هر کس تلاش کند تا راه صحیح را بشناسد ولی اگر موفق به ‏این کار نشد معذور است؛ باید تلاش کرد تا حق را شناخت و حق هم یکی بیشتر نیست ولی اگر ‏کسی حق را به هر دلیل نشناخت و در محیط فرهنگی خاصی پرورش یافته باشد که نتواند این امر ‏را تشخیص دهد و احتمال اینکه غیر از ادیان دیگر را ندهد معذور است.‏

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه وقتی گفته می‌شود راه حق یکی است به این معنا نیست که ‏دیگران همه جهنمی هستند گفت: اگر کسی کمبود عقل داشته، مدارک در اختیارش نبوده یا ‏شرایط اجتماعی به گونه‌ای بود که راه غیر حق را به یقین درست می‌شمرده و احتمال خلاف هم ‏نمی‌داده معذور است.‏

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: اصل نخست آن است که بپذیریم ‏و باور کنیم راه سعادت حقیقی منحصر در اسلام است؛ دیگر اینکه آیا اسلام با این همه مجاهدت و ‏فداکاری مخصوص 1400 سال پیش است یا اینکه امروز هم همان احکام جاری و مفید هستند ‏یعنی استمرار تاریخی آن را بررسی کنیم؛ برخی می‌گویند اسلام خوب بوده و در مرحله‌ای تاریخی ‏هیچ کس نمی‌توانست نقش اسلام را ایفا کند ولی امروز نیاز به اسلامی دیگر یا مکتبی دیگر یا ‏همان نسخه‌ای دیگر از اسلام داریم.‏

وی افزود: برخی بر این عقیده‌اند که اسلام هم نوعی دموکراسی در همان شرایط بوده و هر کس ‏می‌تواند نسبت به انتخاب آنچه می‌خواهد اقدام کند و به این ترتیب به نوعی مسئله سقیفه و ‏مباحث بعد از آن را هم مورد تایید قرار می‌دهند به اینگونه که حضرت علی(ع) توسط پیامبر(ص) ‏معرفی شده ولی مردم او را نخواسته‌اند و این را در نوشته‌های خود عنوان می‌کنند.‏

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه امام عصر(عج) احکام اسلام را اگر متروک هم شده باشند اجرا ‏می‌کند گفت: شاید گیرهایی که در دولت‌های مختلف پس از انقلاب پیش آمده بر اثر این باشد که ‏ته دلشان باور ندارند که باید احکام اسلام را اجرا کنند؛ نمونه آن رباست که خداوند می‌گوید جنگ با ‏من محسوب می‌شود ولی می‌گویند بدون ربا نمی‌شود جامعه را اداره کرد و با دنیا هم ارتباط داریم ‏و جریمه‌های تاخیر را باید پرداخت و دریافت کرد و در داخل کشور هم باید وام‌هایی گرفت و بهره لازم ‏است.‏

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مخالفت برخی افراد با اجرای حدود الهی عنوان داشت: ‏عده‌ای از ابتدا این شهامت را داشتند که این باور ذهنی را بگویند، مجاهدین از این دسته بودند که ‏می‌گفتند احکام اسلام تاریخ‌مند است و در عین حال که مسلمانان را می‌کشند حجاب را هم ‏رعایت می‌کنند.‏

وی افزود: گروهی هم در دلشان چنین چیزهایی هست ولی مصلحت نمی‌بینند که عنوان کنند ولی ‏در گوشه و کنار گاهی اوقات این امور را نشان می‌دهند.‏

آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر اجرای احکام اسلام در همه جا خاطرنشان کرد: اگر در شرایط نشد ‏که یک قانون را اجرا کنیم معذوریم ولی این یک قانون جدید نیست؛ گاهی در اسلام واجب شده که ‏اگر بر اثر گرسنگی خطر مرگ باشد می‌توان گوشت مردار خورد ولی باید دید اصل در اسلام ‏چیست.‏

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه زندگی اجتماعی بدون حکومت امکان‌پذیر نیست افزود: ‏گروهی از فیلسوفان معتقد بودند که با اخلاقیات می‌توان جامعه را اداره کرد ولی امروز این مبحث ‏مطرح نیست اما اینکه حکومت چه سلسله مراتبی باید داشته باشد و واجد چه ویژگی‌هایی، جای ‏بحث است.‏

وی با بیان اینکه دیکتاتوری محض در هیچ جا شاید وجود نداشته باشد تصریح کرد: بالاخره در هر ‏حکومتی نوعی پایبندی به قانون هست و در شرایط امروز همه پذیرفته‌اند که حکومت باید توسط ‏مردم انتخاب شود؛ در اسلام می‌گوییم خداوند ولی و حاکم جامعه را تعیین می‌کند هر چند پس از ‏امام حسن(ع)، مردم هیچ یک از معصومان(ع) را به عنوان حاکم نپذیرفتند؛ به عقیده ما در دوران ‏غیبت نیز آنکه اشبه به معصوم یعنی ولایت فقیه است باید حاکم جامعه باشد، این اصول باید باور ‏ما باشد نه اینکه وقتی با 500 هزار رأی بیشتر مردم رای آورد خیال کند مالک کشور است و اختیار ‏همه چیز به دستش است بلکه تازه نیاز به نصب رهبر و ولی فقیه دارد.‏

آیت‌الله مصباح یزدی اضافه کرد: مشروعیت حکومت به نصب ولی فقیه و مشروعیت خود ولی فقیه ‏هم به طور عامل به نصب امام معصوم(ع) است.‏

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به ارزش قانون اساسی کشور که به ‏امضای رهبر و ولی فقیه است گفت: رأی مردم در طول رأی معصوم و ولی فقیه است و این یک ‏نوع دموکراسی یا همان مردم‌سالاری دینی است یعنی شرایط رهبر توسط اسلام تعیین شده ولی ‏تشخیص آن با مردم است.‏

وی افزود: چگونگی تشخیص شرایط رهبر و ولی فقیه هم آن است که مصلحت جامعه را بهتر از ‏دیگران درک کند، علم بیشتر داشته باشد و دیگر شرایطی که برای ولی فقیه ذکر شده بنابراین ‏لازم نیست امام زمان(عج) اسم کسی را به عنوان ولی فقیه ببرد.‏

آیت‌الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همه مردم ایران این تفکر را ندارند ‏خاطرنشان کرد: آنها که مسلمان نیستند را کنار می‌گذاریم و در میان مسلمانان هم غیر شیعیان را ‏در نظر نمی‌گیریم و در میان شیعیان هم گروهی که معتقد به انقلاب و ولایت فقیه نیستند باز هم ‏به کنار ولی می‌بینیم شیعه انقلابی معتقد به ولایت فقیه در همه مراحل ضعف دارد.‏

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به قضایای صدر اسلام و عدم قبول ولایت امیرالمومنین(ع) از ‏سوی دست پروردگار حضرت محمد(ص) گفت: این مسائل از ابتدا وجود داشته و نمی‌توانیم ایده‌آل ‏بیندیشیم که چون انقلاب رخ داده همه باید علی و مالک اشتر شوند زیرا خداوند در هیچ زمانی ‏چنین جامعه‌ای نیافریده و همواره مردم در فهم، تشخیص و هوی نفس اختلاف داشته‌اند و آنها که ‏در همه موارد خواسته خدا را مقدم داشته‌اند در اقلیت بوده‌اند.‏

آیت‌الله مصباح یزدی بیان داشت: باید ببینیم در هر زمان از چه راهی و با چه برنامه‌ای می‌توان ‏اهدافی را که ابتدا بر اساس اسلام تدوین شده اجرایی کرد؛ آقایی که روزی برای اسلام خدمت ‏کرده و امروز معاف است را نداریم.‏

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه با اسلام نمی‌سازد کسی از همه امتیازات برخوردار ‏باشد و نتوان به او گفت بالای چشمت ابروست گفت: ابتدا باید جامعه را شناخت؛ کسانی که ‏دست اندرکاران مسائل سیاسی و اجرایی هستند را باید شناخت و به دیگران معرفی کرد و آنجایی ‏که نوبت تصمیم‌گیری ماست ببینیم کدام راه به حقیقت اسلام نزدیک‌تر است زیرا شکل ایده‌آل ‏محقق نخواهد شد.‏

وی تصریح کرد: شعارهایی مطرح کرده‌اند که مزاحمت دارد مانند ملی‌گرایی که با اسلام ‏نمی‌خواند؛ اگر بگوییم عزت اسلامی که شایسته است ولی ناسیونالیسم متعلق به اسلام ‏نیست.‏

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه اگر مسئله‌ای با اسلام تزاحم یافت نمی‌توان گفت دوره ‏اسلام‌گرایی گذشته و نوبت به انسان‌گرایی رسیده است افزود: هیچ ارزشی جایگزین ارزش‌های ‏دینی و اسلامی نخواهد شد.‏

نظرات بینندگان